Aamulehti
Tampereen Kaupunkiliikenne eli TKL suunnittelee kymmenien uusien akkusähköbussien hankintaa. Suunnitelmissa on hankkia yhdessä tai kahdessa erässä 20–40 uutta akkusähköbussia. Bussien käyttöönottoa suunnitellaan vuosille 2025–2027.
Asia käy ilmi Tampereen kaupunginhallituksen esityslistalta. Kaupunginhallituksen tulevan maanantain kokouksessa käsitellään Nyssen Superbussikonseptia.
Kaupunki haluaa kehittää kestävien kulkutapojen kasvulle asetetun tavoitteen kehittämällä joukkoliikennettä. Tampere on kehittänyt joukkoliikennettä jo raitiotiehankkeella, ja seuraavaksi kehitysvuorossa on linja-autoliikenne.
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos TKL tuottaa noin 30 prosenttia Nyssen eli Tampereen seudun bussiliikenteestä. TKL on ollut investointitauolla vuodesta 2019 saakka, eikä se ole tämän jälkeen ostanut uusia linja-autoja. Investointitauon aikana TKL on kuitenkin ostanut käytettyä linja-autokalustoa.
Suunnitelmana on uudistaa TKL:n kalustoa investoimalla akkusähköbusseihin sekä uuteen varikkoon. Hankinta kohdistuisi todennäköisesti nivelbusseihin, joilla korvattaisiin runkolinjoilla 7 ja 8 liikennöiviä dieselkäyttöisiä telibusseja.
Sähköbussi-investointi edellyttäisi kuitenkin kokonaan uuden varikon tai varikkojen rakentamista, sillä nykyinen Tampereen Nekalassa sijaitseva varikko ei sovellu sähköbussien lataamiseen.
Kuluneen talven aikana TKL:n johtokunnassa on tehty tarveselvitystä varikkokysymyksestä, ja se on tarkoitus tuoda kaupunginhallituksen käsiteltäväksi vielä tämän vuoden aikana.
Sisään sivuovista
Suunnitelman mukaan noin 20 nivelbussin samanaikainen hankinta mahdollistaisi yhden bussirunkolinjan palvelukonseptin kehittämisen. Uusilla busseilla liikennöitäisiin yhtä runkolinjaa niin, että linjan kaikki bussit olisivat uusia sähkökäyttöisiä nivelbusseja.
Tavoitteena on, että jatkossa pysäkeiltä voisi ratikan tapaan nousta sisään myös sivu- ja takaovista nykyisen etuoven sijaan. Tämä sekä nopeuttaisi matkantekoa että helpottaisi bussien vuorovälien pitämistä vakiona, kun ruuhka-aikaan useampi matkustaja voisi nousta kerralla kyytiin eikä etuovelle syntyisi jonoa.
Kehitystavoitteina on myös matkustajainformaatio, kuten pysäkkinäytöt ja kuulutukset busseissa.