Sähköllä toimiva kuorma-auto alkaa kuljettaa juomia Tampereen seudulla – ”Todella massiivinen pudotus päästöissä”

Taajamien jakelu- ja huoltoliikenne voisi jo nyt perustua pitkälti sähköautoihin. Vaikka rahtihinnat nousevat, halukkaita maksajia löytyy. Kehitystä hidastavat ajoneuvojen hinnat ja epävarmuus kuljetusalan tulevaisuudesta.

Ilman teippauksia sähköautoa ei juuri erota muista, toteavat Renaultin kuorma-automyyjä Arto Matinlassi (vas.), tuotepäällikkö Juha Mattila ja myyntijohtaja Pasi Gerpe sekä Pimaran kuljetuspäällikkö Martti Lielahti.

27.11.2021 7:00 | Päivitetty 27.11.2021 18:14

Ylöjärvi

Päältä päin katsoen ei välttämättä uskoisi, että tämä keskiraskas kuorma-auto eroaa selvästi muista. Mutta nyt pitääkin katsoa pinnan alle.

Auton akselien väliin, valkoisten suojalevyjen taakse, on sijoitettu neljä litiumioniakkua. Yhden akun kapasiteetti on 66 ja neljän yhteiskapasiteetti 264 kilowattituntia. Tähän akustoon varastoitu sähköenergia riittää noin 250 kilometrin toimintamatkaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut