Auto tunnistaa kohta kuljettajan katseen ja värisyttää penkkiä takapuolen alla – älylaitteilla toimivat autot voivat olla koeajossa jo ensi vuonna

Tampereen yliopisto kehittää alan yritysten kanssa autojen moniaistillisia ja älykkäitä käyttöliittymiä. Sensorit ja anturit välittävät kuljettajalle koko ajan enemmän tietoa esimerkiksi vaaratilanteista ja osaavat lukea kuljettajan katseen suuntaa.

Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula.

30.11.2019 7:00

Sähkö ja äly. Nämä kaksi autoteollisuuden valtatrendiä muokkaavat parhaillaan vahvimmin sitä, millaisilla autoilla ajamme 2020-luvulla ja miten koko liikenne muuttuu lähivuosikymmeninä.

Suomessa ei katsella kehitystä sivusta. Alalla toimivat yliopistot ja teknologiayritykset pohtivat parhaillaan, miten autoalan jatkuvasti kiihtyvästä kehityksestä kyetään generoimaan uutta suomalaista osaamista, työpaikkoja, vientituloja ja hyvinvointia.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut