Raitiovaunu ja liikennessäännöt: näin kuuluu ajaa, kun kohtaa ratikan - Auto ja liikenne - Aamulehti

Nämä liikennesäännöt sinun pitää tietää, kun kohtaat ratikan – tärkeimmät liikennesäännöt yhdessä paketissa

Sunnuntaina Tampereen ratikka ajaa ensimmäistä kertaa Itsenäisyydenkadulta Pyynikintorille asti. Kokosimme ratikkaan liittyvät liikennesäännöt yhteen pakettiin. Juttu on julkaistu ensimmäistä kertaa marraskuussa 2020.

Ratikkaa testattiin Tampereen keskustassa Itsenäisyydenkadulla syyskuussa 2020.

9.11.2020 16:53 | Päivitetty 20.7. 15:07

Aamulehti

Kokosimme tärkeimmät liikennesäännöt muistutukseksi siitä, miten ratikan kanssa täytyy ajaa.

Ratikan kanssa pärjää pitkälle yhdellä tärkeällä perusperiaatteella: autoilija väistää ratikkaa. Tämä kannattaa pitää mielessä esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä tai silloin kuin ratikka ja auto ajavat samalla väylällä.

Uusi tieliikennelaki toi muutoksen ratikan valoihin. Punainen valo ei vilku, vaan syttyy ja palaa yhtäjaksoisesti. Silloin risteykseen ei saa missään tapauksessa mennä.

Tältä näyttää raitiovaunuvalo.

1. Raitiovaunuvalo

Tehtävä: Raitiovaunuvalo pysäyttää muun liikenteen, jotta ratikka pääsee risteyksestä esteettömästi läpi. Se antaa ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä.

Miltä näyttää: Kärjellään seisovan kolmion muotoinen opastin, jossa on ylhäällä kaksi punaista valoa ja alhaalla yksi keltainen.

Toimi näin: Kun keltainen valo vilkkuu nopeasti, varaudu siihen, että ratikka on tulossa kohta. Jos olet lähestymässä risteystä, valmistaudu pysähtymään. Jos olet jo ajamassa risteykseen, toimi samalla periaatteella kuin tavallisten liikennevalojen vihreän vaihtuessa keltaiseksi.

Ratikkavalojen keltainen on kaksivaiheinen. Kun kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, ratikka on jo lähellä. Pysäytä auto, kunhan pystyt tekemään sen turvallisesti.

Kun kaksi punaista syttyy, raitiovaunu tulee. Muut eivät saa missään tapauksessa enää tässä vaiheessa ajaa risteykseen tai liikenneympyrään.

Kun ratikka on mennyt, keltainen valo vilkkuu vielä muutaman sekunnin. Sen jälkeen valot sammuvat, ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Raitiotien varoitusmerkki kertoo, että ratikka voi olla lähellä.

2. Etuajo-oikeus

Muista: Ratikalla on tasa-arvoisessa risteyksessä etuajo-oikeus. Kun tulet tasa-arvoiseen risteykseen ratikka-alueella, muista katsoa myös vasemmalle.

Merkit ja valot: Raitiotiestä varoittaa raitiotien varoitusmerkki. Hankalissa liittymäkohdissa on raitiovaunuvalo pysäyttämässä muun liikenteen raitiovaunun tullessa.

Liikennevaloliittymissä on ratikan liikennevaloetuus eli valot tunnistavat, kun ratikka lähestyy liittymää, ja valot vaihtuvat ratikalle suotuisasti.

3. Ylityspaikat ja suojatiet

Muista: Ylityspaikka on kohta, jossa kevyt liikenne voi ylittää kadun, mutta ratikkaa pitää väistää.

Miltä näyttää: Ylityspaikat on merkitty esimerkiksi katukiveyksin ja reunakiviohjauksin. Ylityspaikassa ei ole erillistä liikennemerkkiä.

Suojatie on merkitty suojatiemerkillä, ja usein myös viivoituksella.

Toimi näin: Ylityspaikassa kevyen liikenteen pitää väistää ratikkaa. Ole tarkkana ja katso molempiin suuntiin ennen ylitystä, sillä ratikka on hiljainen kulkupeli.

Kun suojatie menee myös radan yli, ratikka väistää suojatiellä kulkevaa. Kannattaa kuitenkin myös suojatiellä olla tarkkana ja katsoa molempiin suuntiin ennen ylitystä, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysäytyksiin. Kiskoilla liikkuvana vaunu ei voi myöskään ihan konkreettisesti väistää yllättäen eteen tulevaa kulkijaa.

Risteyskohdissa on syytä olla tarkkana.

4. Joukkoliikennekatu

Mikä: Joukkoliikennekadulla saavat ajaa bussit, ratikka ja taksit. Huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä.

Toimi näin: Tarkista yksityisautoille suositellut reitit. Esimerkiksi kauppakeskus Duon parkkihalliin ja parkkikentälle kannattaa totutella ajamaan Hervannan valtaväylän kautta.

5. Sekaliikennekaista

Mikä: Sekaliikennekaistalla kulkevat sekä autot että ratikka samalla kaistalla.

Toimi näin: Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niitä käyttäessä pitää olla tarkkana, että ratikka mahtuu ohi.

Jos olet kääntymässä raitiovaunukiskojen yli, sinun tulee väistää myös takaa eli omasta tulosuunnastasi lähestyvää raitiovaunua.

Myös edestä lähestyvää raitiovaunua pitää väistää, kun se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle eli eteesi, vaikka itse olisit jatkamassa suoraan.

Jos raitiovaunulla on kärkikolmio tai stop-merkki, se väistää molemmilta sivuilta lähestyvää liikennettä. Poikkeuksena ovat tällaiset raitiovaunuvaloilla varustellut risteykset ja liikenneympyrät, joissa sinun tulee väistää ratikkaa, jos valot niin opastavat.

Myös autoilijoiden kannattaa muistaa, että raitiovaunu ei pysähdy yhtä nopeasti kuin auto. Esimerkiksi vilkku kannattaa laittaa ajoissa.

Tältä näytti ratikan testiajo Itsenäisyydenkadulla syyskuussa 2020:

Päivitys 20.7.2021 kello 15.04: Juttu on päivitetty ajattomaksi, sillä testiliikenteestä on siirrytty jo yleisöliikenteeseen. Ratikka alkaa virallisesti liikennöinnin 9.8.2021.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos