Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Puu on työllistänyt Tapiota koko hänen työikänsä – Poikkeusvuosi on ollut alalle kaupallisesti suorastaan loistava

Tapio Outinen on pitkän linjan puumies. Alan hommiin hän tutustui ensimmäistä kertaa jo teini-iässä Kihniöläisellä sahalla. Rakennuspuolen ammattikoulun jälkeen ala kutsuikin vuonna 1978 sitten jo täyspäiväisesti. Työnantaja oli silloinen Metsäliiton Myyntikonttorit ja toimipaikka Tampereen Messukylä. Työnantajan logo katolla ehti pariin kertaan vaihtua, mutta Tapio jatkoi vuodesta toiseen samoissa hommissa. Jossain vaiheessa 80-luvulla toimipiste vaihtui pariksi vuodeksi Tampereelta Ylöjärvelle Vahantaan, silloisen Rakentajan Metsä-Serlan höyläämön ja myyntipisteen esimieheksi. Harvinaisen heikko aika saada kenkää Vuonna 1993 pitkä työsuhde tosin päättyi potkuihin. Silloin työnantajan nimi oli Rakentajan Starckjohann Nekalassa ja syynä irtisanomiseen Suomen syvä lama. Starckjohann ajautui yrityssaneeraukseen. Tiedä häntä ovatko yhdetkään potkut ikinä olleet ajoitukseltaan hyvät, mutta Tapion kohdalla ne osuivat harvinaiseen hankalaan paikkaan. Oma omakotitalotyömaa oli keskeneräinen, perhekoko oli juuri kasvanut, ja työnsaantimahdollisuudet pahasti pakkasen puolella. Miehelle tutulla rakennusalalla elettiin tuolloin todellista jääkautta. – Päätös yrittäjyydestä oli siinä mielessä helppo tehdä, että se oli oikeastaan ainoa realistinen vaihtoehto. Puutavarakaupasta minulla oli sentään jo tuolloin 15 vuoden kokemus ja hyvät asiakassuhteet, Tapio muistelee. Melkoinen muutos Puutoimen perustamisesta tuli vappuna jo 27 vuotta. Paljon on mahtunut muutosta reiluun neljännesvuosisataan. Yritystoiminnan alkupisteenä toiminut keskeneräinen omakotitalo, on vaihtunut omiin useamman tuhannen neliön toimitiloihin, ja yhden miehen firmasta on kehkeytynyt 14 vakituisen ihmisen työpaikka. Myös asiakaskunta on nykyään toinen kuin toiminnan alkaessa. Silloin Tapion kaupanteko oli puhdasta tukkukauppaa, ja asiakkaana rakennusliikkeet ja teollisuus. Nykyään asiakkaana ovat vahvasti edustettuina myös yksityiset kuluttaja-asiakkaat. Se kuitenkin on entisellään, että pääasiallinen myyntiartikkeli on ollut päivästä yksi alkaen ollut puu, joskin muotoja ja malleja on tullut melkoinen määrä lisää. Kauppiaan mukaan Puutoimen myynti voidaan karkeasti kolmeen tuoteryhmään. Piharakentaminen kattaa käytännössä kaikki ulkotiloissa käytettävät pinnat, sisäverhouspuoleen lukeutuvat muun muassa paneelit, listat, ja saunatuotteet. Näiden lisäksi tulevat vielä kaikki muut tuoteryhmät, joihin kuuluvat esimerkiksi eristeet, rakennuslevyt, kiinnitystarvikkeet, ja pintakäsittelyaineet. Elovainiolle ennen monia muita Yrittäjän mukaan on mahdoton sanoa mitään yksiselitteistä ajankohtaa kaupan painopisteen siirtymisestä isoista rakennusliikkeistä urakoitsija- ja kuluttajakauppaan, sillä pikemminkin se tapahtui asteittain. Iso vedenjakaja kuitenkin oli vuosi 2008, jolloin yritys muutti Ylöjärven Vahannan toimitiloista, eli melko syrjäseudulta, Elovainion kovaa vauhtia kasvamassa olleelle yritysalueelle. Vaikka kauppa Vahannassa kävikin silloin oikeinkin hyvin, niin näin jälkikäteen ajateltuna päätös rakentaa uudet toimitilat Elovainiolle oli oikea. – Itse asiassa rakentaminen ja muutto oli vaimoni Sirpan ajatus, sanoo Tapio. Yrityksessä miltei alusta asti mukana ollut ja hallinnollisia asioita hoitava Tapion vaimo Sirpa totesi jo 2000 luvun alkupuolella, että maailma muuttuu, ja täältä on lähdettävä ihmisten ilmoille. Tämä vaihtoehto ei ollut Tapion mielessä käynytkään, tarvittiin siis rohkea visionääri. Elovainio on sekin ehtinyt muuttua muuttopäivästä. Esimerkiksi kauppakeskus Elo loisti silloin vielä poissaolollaan, ja myös moni muu nykyinen naapuri odotteli pääsyään piirustuspöydälle. – Meille tämä on ollut oikeinkin sopiva paikka. Tänne on helppo tulla, ja ympäristön kasvun myötä myös alueen asiakasvirrat ovat kehittyneet aivan oikeaan suuntaan, yrittäjä kehuu. Kaksi valttia Puutoimi on onnistunut saavuttamaan mainetta puurakentamisen erikoisliikkeenä, jonka puoleen osataan ohjata asiakkaita vähän kauempaakin. Hyvään maineeseen on Tapion mukaan kaksi hyvää syytä. Niistä ensimmäinen on kattava valikoima ja toinen puolestaan asiantunteva henkilökunta. Niissä molemmissa yritys on vahvoilla, laitettiinpa samalla viivalle sitten mikä tahansa yritys. Netti on laajentanut markkinareviiriä Erityisen tyytyväinen Tapio on ollut siihen, että heidän työporukassaan vaihtuvuus on aina ollut hyvin verkkaista. Eläkkeelle on jäänyt jo parikin ammattilaista, ja remmiin mahtuu useampikin kaksinumeroinen työsuhde. – Hyvän porukan kanssa on hyvä toimia, ja meillä se pitää sataprosenttisesti paikkansa, hän toteaa. Yrittäjän mukaan heidän liikkeessään asioidaan noin sadan kilometrin säteellä. Netinkäyttö tosin on tosin laajentanut reviiriä. Varsinaista verkkokauppaa yrityksellä ei ole, mutta hyvin ovat asiakkaat tuntuneet löytäneen ainakin tuotekatalogin, koska tarjouspyyntöjä satelee tänä päivänä kauempaakin. – Nytkin tiedusteluja näyttää olevan Kuopiosta, Jyväskylästä ja Oulusta, yrittäjä luettelee tuoretta tarjouspyyntöpostia lukiessaan. Rakentajan ja remontoijan valinta Tyypillisesti Puutoimen oven avaa tänä päivänä rakennusalan urakoitsija, tai yksityinen kuluttaja eli omakoti- tai mökkirakentaja tai remppaaja. Kesän korvalla erityisen hyvin edustettuna olivat terassirakentajat, joita riitti tänä suvena vielä tavallistakin enemmän. Mitä pidemmälle syksy etenee, sitä enemmän asioinnin tarve siirtyy sisätilojen tarpeisiin. Yrittäjä laskee tähän joukkoon esimerkiksi kattavasti edustettuna olevat paneelit- ja listat saunaan ja sisustamiseen. Myös niissä Puutoimi on vahvoilla, liikkeessä on useampikin mallisauna ideoinnin pohjaksi asiakkaille, sekä näyttelytila, jossa esillä mm. sisustuspaneeleita isompana pintana. Ja mallipaloja listoista ja paneeleista on toki saatavana myös mukaan. Korona ainoastaan kasvatti myyntiä Kovasti yrittäjiä niin Suomessa kuin maailmallakin kurmuuttaneen koronan vaikutus Puutoimen liiketoimintaan on ollut hieman yllättäen jopa hyvin positiivinen. Tapion mukaan poikkeustilanne on nimittäin piristänyt heidän kaupankäyntiään. Ennakkoon epidemian vaikutuksia oli kuitenkin vaikea aavistaa. Esimerkiksi kesän ennakkotilaukset jouduttiin tekemään aika lailla sokkona jo alkuvuodesta. – Tilauksia tehdessä oli pientä pelkoa siitä, mitä tapahtuu, jos koko maa menee kiinni. Tilauksia kun on jälkeenpäin vaikea lähteä perumaan. Me kuitenkin teimme ennakot edellisvuoden tapaan nytkin, kauppias kertoo. Ja hyvä niin, sillä toteuma oli kaukana synkimmästä skenaariosta. – Päinvastoin kesätuotteiden myynti alkoi paljon ennen normaalia, ja juhannukseen mennessä kesävarastomme alkoi olla jo myyty, kauppias kertoo. Keskellä kesää osiin tuotteista olikin sitten jo auttamattoman pitkät odotusajat. – Esimerkiksi osassa ulkoverhoustuotteita saattoivat tilausajat venyä jopa kuuteen viikkoon, mikä on aivan poikkeuksellisen pitkä odotusaika. Kestopuun kysyntä yllätti myös toimittajat, toimitusajat karkasivat normaalin n. 1–2 viikon toimitusajoista. Aikaa ja rahaa oli plakkarissa Yrittäjän mukaan syitä hyvään myynnin kehitykseen on useampikin, mutta se ainakin on ilmeistä, että ihmisillä on ollut nyt totuttua enemmän aikaa kotoiluun ja mökkeilyyn. Ja koska esimerkiksi ulkomaanmatkat ovat jääneet nyt lähes kaikilta väliin, on rahaakin monessa tapauksessa ollut käytössä enemmän kuin tavallisesti. – Tämä yhdistelmä onkin sitten monesti konkretisoitunut esimerkiksi terassin uusimiseen tai muihin erikokoisiin rakennusprojekteihin, kauppias tuumaa. Samansuuntaista viestiä hän on kuullut myös kollegoiltansa ympäri maata. – Jos tällä alalla toimit ja tämä ei ollut hyvä kesä, niin peiliin pitää katsoa, hän tuumaa. Tasaladun tallaaja Siinä missä monen rakennusteollisuudelle myyvän firman tulonmuodostus on suoraan verrannollinen rakentamisen määrään, Puutoimen osalta taloussyklien vaikutukset ovat melko vaisut. Hyvän esimerkin tarjoaa vuonna 2008 Suomeen rantautunut finanssikriisi, joka kolahti kovaan moniin rakennusalan toimijoihin. Juuri uusiin toimitiloihin muuttaneessa Puutoimessa sen vaikutus jäi kuitenkin melko vaisuksi. – Enemmän talousongelmat vaikuttivat uudisrakentamiseen, kun taas meillä merkittävään remonttipuoleen vaikutus oli huomattavasti vaisumpi, yrittäjä selkeyttää. Toisaalta kyse on myös asenteesta. – Olen muutenkin pyrkinyt itse muistelemaan yrittämisessä enemmän niitä parempia kuin heikompia aikoja, koska kumpiakin tähän kuuluu, mies tuumaa. Kuunnellessa Tapion turinoita nämä paremmat ajat tuntuvat olevan selkeästi voiton puolella. Puun suosioon on syynsä Yrittäjä on hyvillään myös siitä, että puurakentamisen jo pidempään vahvistunut trendi on edelleen nosteessa. Omakotitalojen verhoiluna puu on pitänyt ykkösasemansa, mutta viime aikoina myös massarakentamisessa puun osalta on otettu harppauksia eteenpäin. Ja vaikka esimerkiksi puukerrostalot ovatkin isojen rakennusliikkeiden heiniä, eivätkä sikäli vaikuta Puutoimen liiketoimintaan millään tapaa, pitää Tapio kehitystä erittäin myönteisenä. Metsästä läpi koko historiassa eläneessä maassa puun hyötykäyttö on hyvin suotavaa, ja ympäristökin kiittää. Puulla on hyvät syyt asumiseen ja elämiseen. – Pitkäänhän Suomessa on puhuttu, että puusta pitäisi tehdä enemmän, mutta nyt se alkaa näkyä myös käytännössä. Toki tuolla teollisella puolella se on vaatinut paitsi tekniikan myös osaajien kehittymistä, hän myöntää.