Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Koskilinnan Kahvikauppa 85 vuotta – erikoiskahvit tekevät aina kauppansa

Erikoisliike on keskittynyt lähinnä kahvi-, tee- ja suklaavalikoimaan, jotka maistuvat vuodesta toiseen tamperelaisille. Suosituin tuote on tällä hetkellä kahvi, eikä se ihmetytä. Mikä onkaan ihanampaa kuin avata kahvikaupan ovi ja tuntea vastapaahdettujen kahvipapujen suloinen aromi nenässään. Tuo tunne voimaannuttaa ja tekee arjesta luksusta. Kahvikulttuuri on voimissaan. Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä sijaitsevaa Koskilinnaa, jonka kivijalassa erikoisliike Koskilinnan Kahvikauppa sijaitsee, sanottiin aikoinaan kahvitaloksi. Nimitys oli annettu jo ennen kahvikaupan perustamista, sillä kiinteistössä sijaitsi Pauligin konttoreita. Pauligilla oli Tampereella myös myymälä. Kun Pauligin toiminnot siirrettiin Helsinkiin, paahtimon konttorilla työskennellyt mies keksi laittaa oman kahvikaupan tyhjiksi jääneisiin liiketiloihin Koskilinnan katutasoon. Yritys sai nimekseen Koskilinnan Kahvikauppa, ja se avasi ovensa 3. päivä marraskuuta vuonna1935. Legendaarinen kahvikauppa sai näin alkunsa. Järjestyksessään jo kahdeksas yrittäjä Kahvikauppaan palkattiin kaksi toimeliasta naista, jotka jonkin ajan kuluttua ostivat liikkeen itselleen. Kahvikaupassa myytiin kahvin ja teen lisäksi herkkuja ja hedelmiä, joita siihen aikaan oli vähän saatavilla. Yritys menestyi, sillä makeannälkäiset tamperelaiset kuluttajat ottivat pienen erikoisliikkeen nopeasti omakseen. Minna Sorvoja on järjestyksessä kahdeksas kahvikaupan yrittäjä. Kun edellinen omistaja Seija Sammalisto jäi eläkkeelle viime vuoden keväällä, Sorvoja kuin onnenkantamoisena kuuli liikkeen olevan myynnissä. Vaikka kauppaa oli hierottu jo muidenkin ostajaehdokkaiden kanssa, Sammaliston ja Sorvojan kemiat kohtasivat, ja kaupanteko oli sillä selvä. Sorvojasta tuli kahvikaupan uusi omistaja vuoden 2019 aprillipäivänä. Sorvoja kertoo yllättyneensä, miten tunnettu ja perinteinen kahvimyymälä on. Moni asiakas käy ostamassa lempikahvinsa tai teensä tarinoiden kera. He kertovat, miten lapsuuden pennin nalleja on haettu kahvikaupasta, miten kaupan tuotteet ja tuoksut ovat jääneet mieleen. Samalla tuodaan lapsenlapset kokemaan kaupan tunnelmaa. Koskilinnan Kahvikauppa tunnetaan Tampereella monessa sukupolvessa. Pienyrittäjät yhteistyössä juhlavuoden kunniaksi Juhlavuotta juhlistetaan arkeen ja juhlaan sopivalla Juhlakahvilla, jonka Sorvoja suunnitteli yhteistyössä tamperelaisen paahtimon Kahwen kanssa. Perulainen kahvi on kehitetty jokaiseen makuun sopivaksi, ja se on oikea tamperelaisten pienyrittäjien voimainponnistus. Juhlakahvi siis paahdetaan Kahwen paahtimolla Hatanpäällä, pakkauksen etiketin on piirtänyt suunnittelutoimisto Pikkumusteen Sasa Airio , ja etiketin painaa Kuvatikkauksen Kati Kurki . – Ja minä myyn kahvia, Minna Sorvoja sanoo tyytyväisenä. Juhlakahvi tulee myyntiin kesän aikana. – Kahvi on perulainen, keskipaahtoinen, erinomainen valinta kahvinystävälle. Kahvia voi ostaa sekä papuina että vastajauhettuna. Tämä onkin Koskilinnan Kahvikaupan kahvimyynnin ydin: asiakas voi valita oman makunsa kahvin papuina tai oman toiveen mukaan jauhettuna. Kahvi jauhetaan ostotilanteessa, joten se on taatusti tuoretta. Kahvi ehdoton myyntisuosikki Koskilinnan Kahvikaupan myydyin tuote on kahvi, suosituin hitti on Tampere-kahvi . Se on tehty salaisella, perinteikkäällä reseptillä. Sorvoja kertoo, että vastaavia on myynnissä marketeissa, mutta aitoa ja alkuperäistä, kolmen kahvilaadun sekoitusta saa vain Koskilinnan Kahvikaupasta. Tänä vuonna toiseksi hittituotteeksi ovat nousseet pienpaahtimoiden kahvit sekä Laosissa viljeltävä Slow -kahvi. Sorvoja sai Slow-kahvia kauppaansa myyntiin melko erikoisella tavalla. Yhtenä päivänä nimittäin kahvikauppaan saapui rouva, joka kertoi tyttärensä Pinja Puustjärven omistavan kahviplantaasin Laosissa ja viljelevän kahvia siellä tiiminsä kanssa. Rouva kysyi, että haluaisiko yrittäjä kenties ottaa tätä kahvia valikoimiinsa. Sorvoja otti, ja sai samalla oman kahviviljelijän. Niin alkoi yhteistyö kahvia viljelevän laosilaisen rouva Noin kanssa. Kahvin suosio ryöpsähti liikkeelle toden teolla, kun Aamulehti julkaisi ennen joulua jutun Pinja Puusjärvestä ja Laosin kahviplantaasista. – Moni kyselee vielä nytkin, että onko teillä sitä Laosin kahvia, Minna Sorvoja kertoo. Oma kahviviljelijä takaa sen, että kahvin alkuperä on tarkalleen tiedossa. Sorvoja tietää missä ja kuka hänen myymänsä kahvipavut on viljellyt, missä kahvi on paahdettu, ja kuinka kauan prosessi kestää. Myös rouva Noi Laosissa tietää olevansa Koskilinnan Kahvikaupan oma viljelijä. Hän on jopa teettänyt T-paidan, jonka rintamuksessa komeilee Koskilinnan Kahvikaupan logo. – Tätä lähemmäksi kahvin alkuperää ei kauppiaana oikein voi päästä, Sorvoja innostuu kertomaan. Kahviakin voi hifistellä Kahvitrendi on selvästi voimistunut muutaman viime vuoden aikana, ja se näkyy pienpaahtimoiden määrän kasvuna. Pienpaahtimoiden kahvit ovat nyt suosittuja, ja sehän sopii kahvikaupan yrittäjälle. Erikoisliikkeestä tullaan hakemaan nimenomaan pienpaahtimoiden kahvilaatuja, joita ei yleensä saa tavallisista kaupoista. – Kahvinjuonti on muuttanut muotoaan. Ennen kahvilla vain huuhdottiin alas pullat ja pikkuleivät, mutta nykyään kahvi nautiskellaan sellaisenaan, Sorvoja sanoo. Kahvista on tullut ikään kuin pääasia. Sorvoja kertoo, että liikkeessä käy paljon asiakkaita, jotka suhtautuvat kahviin intohimoisesti ja tietävät asiasta paljon. Nämä hifistelijät eivät puhu kahvinkeitosta vaan kahvin uuttamisesta. Erikoisliikkeestä haetaan papuja, jotka jauhetaan itse. Tai jos Sorvoja jauhaa pavut jo ostotilanteessa, jauhatusasteen kanssa ollaan tarkkoina. Kahvikaupassa onkin kaksi kahvimyllyä, joilla saa jokaiseen makuun sopivaa karkeutta. Espressossa pavut jauhetaan erittäin hienoksi, pannujauhatus on karkeinta. Siihen väliin mahtuu monta tapaa jauhaa papuja ja uuttaa kahvia. Kuka haluaa kahvinsa perkolaattorilla tehtynä, toinen mutteri- ja pressopannulla puhumattakaan aeropressoista, putkista tai pour over -metodista. Eikä pidä unohtaa perinteistä suodatinkahvia. Toiset vannovat terässuodattimen toimivuuteen, toiset kastelevat suodatinpaperista paperin maun vedellä pois. – Ihmiset haluavat nykyään laadukasta kahvia. En tiedä juodaanko kahvia määrällisesti enempää kuin ennen, mutta ainakin kahvi on korkealuokkaista. Minna Sorvoja ymmärtää hifistelijöiden vaatimukset, sillä hän on jo ensimmäisen yrittäjävuoden aikana oppinut näkemään kahvinjuonnin hienouden. Enää ei yrittäjällekään maistu marketin juhlamokat, kahvin pitää olla tummapaahtoista ja vahvaa. Tosin itse hän juo kahvinsa maidon kanssa. Kahvia, teetä ja suklaata Kahvikaupan tuotevalikoima on pysynyt suhteellisen samanlaisena vuosikymmenien ajan. Eniten myydään kahvia, hyvänä kakkosena tulee tee. Teelaatuja löytyy kahvikaupasta parisensataa erilaista ja jokaiselle laadulle on oma ostajakuntansa. Tärkeä tuoteryhmä on Valentino -suklaat, joita tuodaan suoraan Belgiasta. Koskilinnan Kahvikaupalla on laadukkaiden suklaiden maahantuonti ja tukkumyynti eli myynnin yksinoikeus. Suklaisiin Sorvoja haluaakin panostaa tulevaisuudessa ja kehittää niiden myyntiä. Jo nyt Valentino-suklailla on vankka asiakaskuntansa ympäri Suomea. Tamperelaiset osaavat ostaa maistuvaa suklaata lahjaksi ja herkutteluhetkiin, mutta suklaata on saatavilla muuallakin Suomessa. Esimerkiksi joulua ennen tuttu itäsuomalainen yrittäjä haki myyntiin pakettiautollisen eli 500 kiloa Valentinoja. Sorvojan asiakkaana on myös Helsingin liepeiltä parturi-kampaaja, joka tarjoaa asiakkailleen aina kahvikupposen ja sen kera Valentinon pinkkipäällysteisen sydänsuklaan. Ratikkatyömaan järeä kone rikkoi ikkunan Koskilinnan Kahvikauppa on yksi niistä yrityksistä, jotka ovat joutuneet keskelle ratikkatyömaata. Sorvoja kertoo, että erikoisliikkeen etu on se, että asiakkaat ovat uskollisia ja hakevat teet, kahvit ja suklaat ratikkatyömaasta huolimatta. Satunnaisia walking-asiakkaita, jotka poikkeavat ostamaan ohikulkiessaan lakupussin, on tietenkin ratikkatyömaan aikana vähemmän kuin ennen, mutta muuten työmaasta ei ole ollut haittaa. – Paitsi maaliskuun alkupuolella, kun Hatanpään valtatiellä työskennellyt työkone rikkoi liikkeen ikkunan, Sorvoja naurahtaa. Myös koronalla on ollut vaikutuksia yrityksen toimintaan. Ovet suljettiin kevään aikana useaksi viikoksi, mutta toisaalta verkkokauppa sai uutta potkua. Suklaat ja kahvit löysivät ostajansa. Posti kuljetti paketteja, ja lähialueella niitä vietiin suoraan asiakkaille. Sesonkiajat ovat erikoisliikkeelle kiireisiä aikoja, myynnin kannalta elintärkeitä, mutta hiljaisia aikojakin on jokaisessa yrityksessä. Korona opetti, miten toimia poikkeusaikoina. – Pienyrittäjällä kannattaa olla monta koukkua vedessä. Lastenhoitoa ja ulkoilua Minna Sorvoja on paljasjalkainen tamperelainen, joka asuu perheensä kanssa Muotialassa. Perheessä on aviomiehen lisäksi neljä lasta ja koira. Nuorin lapsista on vielä päiväkoti-ikäinen, joten perheessä eletään hektistä lapsiperhearkea. Sorvojalla on yrittäjäkokemusta jo ennen kahvikauppaa sekä ravintola-alalta että lastenkirpputorin pitämisestä. Koska Sorvoja työskentelee kuutena päivänä viikossa kahvikaupassaan, vapaa-aika kuluu tiiviisti perheen parissa. Tavoitteena on ollut kuntosaliharrastuksen aloittaminen, mutta ainakin toistaiseksi se on jäänyt haaveeksi. – Kesällä mökki vie oman aikansa, Sorvoja sanoo ja kertoo nauttivansa mökkikauden alkamisesta.