Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Stadilaispariskunta muutti maalle 13 vuotta sitten ja pisti tuulemaan – Nyt heille myönnettiin valtakunnallinen maaseutumatkailupalkinto

Nyt 13. kertaa Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n ja Lomalaidun ry:n toimesta jaetun tunnustuksen ideana on sekä rohkaista alalle uusia sukupolvia että kannustaa heitä toimintansa kehittämiseen. Palkittava voi olla tyhjältä pöydältä yrittäjäksi ryhtynyt tai jo olemassa olevan yritystoiminnan jatkaja. Haagmannin tapauksessa kyse on jälkimmäisestä vaihtoehdosta.  Entinen lypsykarjatila jalostettiin matkailukäyttöön noin 30 vuotta sitten, jolloin tila siirtyi ensimmäistä kertaa perustajasuvun ulkopuolelle. Tilan historiassa sekin on tosin varsin vaatimaton ajanjakso, sillä pihapiirin rakennuksista käytännössä kaikki ovat sijainneet samalla tontilla jo 1800-luvulta. Idearikkaudesta kiitosta Palkintotiedotteen mukaan palkinnon voittajavalinnoissa painavat erityisesti rohkea ote yrityksen kehittämiseen sekä innovatiivisuus. Haagmannin pariskunnan kohdalla tämä ehto täyttyy kirkkaasti; palkintoperusteissa yrittäjät saavat kehuja raikkaista ideoista matkailutilan ja sen palvelujen uudistamiseen, joskin perinteitä kunnioittaen. – Uusia tuotteita, aktiviteetteja ja tekemistä ideoidaan Hevoskievarissa jatkuvana virtana. Yritys markkinoi ja myy aktiivisesti palvelujaan sähköisissä kanavissa. Ajankohtaisia matkailutuotteita, lomapaketteja ja teematapahtumia tuotekuvauksineen ja hintoineen on näkyvästi esillä ja helposti ostettavissa, perusteltiin valintaa viime viikolla palkintotiedotteessa. Kriittinen kesä Kysyntää palkitulle toiminnalle tuntuu riittävän, sillä näin juhannusviikolla haastatteluaikaa on vaikea löytää. Siis edes puhelimitse. Satu Haagmann kuitenkin vastaa puhelimeen sovittuun aikaan ja kertoo vielä, että hulinaa todellakin riittää. – Paperitöitä tuossa olin tekemässä ja puhelun jälkeen olen menossa valjastamaan työhevosta täällä olevia lastenleiriläisiä varten, hän kertoo.  Hyvä niin, sillä vielä maaliskuussa näkymät olivat erittäin sumuiset ja koko matkailuajalle kriittinen kesäkausi vaakalaudalla. Sadun mukaan yrityksen koko vuoden liikevaihdosta tehdään enemmän kuin puolet koulujen loppua seuraavan 10 viikon aikana. Meikkiaika jäi käyttämättä Myös itse palkinto oli tarkoitus julkistaa ja jakaa jo maaliskuussa iltagaalassa Kajaanissa. – Minulla oli jo ilta-asut ja meikkausajat ja majoitukset varattuna, ja molemmilla odotukset yhteisestä illasta todella korkealla, joten voit arvata, että se kyllä harmitti, Satu kertoo. Nyt palkinto julkistettiin viime viikon vuosikokouksen yhteydessä. Sinne Haagmanit eivät sesonkikiireiden vuoksi ennättäneet, mutta tunnustus jaetaan yrittäjille myöhemmin henkilökohtaisesti.  Kaiken kaikkiaan tunnustus lämmitti mieltä kovasti. – Todella onnellisia me tästä olemme. Tiedossa nimittäin on, että meidät on valittu todella kovaa duunia tekevien yritysten joukosta, Satu summaa. Nyt näyttää hyvältä Palkinnon lisäksi suupieliä ylöspäin vetää Ikaalisissa se, että tällä hetkellä tilanne voisi olla valtavasti huonompi. Vielä huhtikuussa ei kenelläkään koko maassa ollut tietoa, miten pitkään korona on kiusanemme. Taudin hiipuminen onkin siis ollut myönteinen yllätys. – Tästä näyttää tulevan todella hyvä kesä kotimaanmatkailun kannalta. Meillä tämä positiivinen kehitys alkoi näkyä oikeastaan heti, kun koulujen rajoituksia höllättiin, ja varsinkin koulujen loputtua meillä on ollut sellainen ruuhka, että melkein siinä luuli jääneensä junan alle, Satu jatkaa. Kriisin pakottamina yrityksessä alkaneet lomautukset on peruttu, ja kesätyöntekijäkin jo hommissa. Parhaillaan harkinnassa on, että ehkä toinenkin pitäisi vielä palkata remmiin. Aikamatka Ikaalisten Hevoskievarin valttikortteina voidaan pitää paitsi maaseudun rauhaa myös menneen ajan tunnelmaa, johon kulttuurihistoriallisestikin merkittävä talonpoikaismiljöö tarjoaa äärimmäisen sopivat puitteet.  Jyhkeiden suomenhevosten laidunmaat ja maatilaa ympyröivät vehreät salot tarjoavat aivan samanlaisia näkymiä kuin jo 1800-luvulla.  Myös pihapiirin ulkoasu edustaa pitkälti saman vuosisadan maailmaa, joskin esimerkiksi saunapalju ja sähkövalot loistivat tuolloin vielä poissaolollaan. Toisaalta pelkkään töllistelyyn asiakkaan ei tarvitse tyytyä. Halutessaan rauhallisen oloneuvostelun vaihtoehdoiksi löytyy mahdollisuudet niin juhlimiseen, kokoustamiseen, herkutteluun kuin lukuisiin ulkoiluaktiviteetteihin.  Niin ja tietysti majoittumiseen, mutta siitä vähän myöhemmin tässä tekstissä.  Palataan ensin hetkeksi lähimenneisyyteen. Landen kutsu Luomajärven Hevoskievarin vetovastuun Satu ja Mika Haagmann ottivat vuonna 2007 solmitun yrityskaupan myötä. Se tarkoitti pariskunnalle melkoista elämänmuutosta, sillä he olivat asuneet tuolloin jo useamman vuoden pääkaupunkiseudulla. Ja vaikka kummallakin oli takanaan jo useamman vuoden kokemus ravintola- ja matkailualalta, oli uudessa elämässä myös paljon opittavaa. –  Muuttaminen kaupungista maalle ja liiketoiminnan käynnistäminen sujui aluksi melko hupaisissakin tunnelmissa, kun opettelimme matkailutilan pyörittämisen ohella ihan uusia taitoja, kuten luomuviljelyä ja maatilan hoitoa, Satu Haagmann muistelee ja lisää, että hän oli jo pikkutyttönä ilmoittanut kaikille tuttavilleen haluavansa muuttaa maalle.  Pariskunnan oma vastuunjako on ollut selvillä alusta saakka. Mika vastaa Kievariravintolan ruuista ja ruokamaailmasta ja Satu asiakaspalvelusta sekä markkinoinnista. Kahteen pekkaan toiminta ei ole tosin ensimmäisiä kuukausia ja äskettäistä poikkeustilaa lukuun ottamatta enää onnistunut pitkään aikaan. Vakituisesti yritys työllistää neljä henkeä. Heistä pitkäaikaisin on tullut taloon jo ennen Haagmanneja, sillä hevospuolesta vastaava Nina Salovaara on ohjannut Kievarilla ratsastustunteja ja vetänyt maastoratsastuksia jo vuodesta 2002. Ihastumiseen riitti jo ensivisiitti Ikaalinenkin oli Haagmanneille tyystin uusi tuttavuus. Mitään aiempia siteitä paikkakunnalle ei ollut. Onkin täysin mahdollista, että nyt saatu tunnustuskin olisi matkannut Savoon. Suonenjoelta kun oli ehditty jo katsella hyvin samankaltainen, kaupan ollut maatilapaikka hevosineen, josta oli ehditty jo aloittaa neuvottelutkin. Lopulta Luomajärvi vei kuitenkin pidemmän korren. Vaikka ensivisiitti tehtiin lokakuun kalseissa ja pimeänpuoleisissa keleissä, vastasi tila Sadun mukaan idyllisine pihapiireineen ja risuaitoineen sitä visiota, mikä hänellä oli ollut. Kaupat tilasta solmittiin vain muutamaa kuukautta myöhemmin. Kriisi ei ollut ensimmäinen laatuaan Nyt koettu epidemia ei ole ensimmäinen yrityksen kohtaama kriisi.  Vuosi 2007 ei ollut yritysostolle se paras mahdollinen, sillä finanssikriisi iski päälle jo seuraavana vuonna. Etenkin ensimmäisenä kesänä hyvään suosioon päässet yritysjuhlat ja tyky-päivät katkesivat kuin seinään. Taloudellisesti se oli erittäin kova isku. Yhdessä kuitenkin päätettiin, että tästä selvitään. – Meillä oli takana ihan hyvä vuosi ja iso laina pankissa. Ja koska kyseessä oli pitkäaikainen haaveemme, olimme päättäneet, että meillä riittää halua nähdä myös se, millaista se ”normaaliarki” ilman kriisejä olisi, Satu taustoittaa. Maitojuna jätettiin toisille ja voivottelun sijaan pistettiin pikemminkin ideariihet käyntiin ja työrukkaset käteen.  Hevostoimintaan satsattiin ostamalla uusia ratsuja ja samalla tilalla aloitettiin myös matkailutoiminta, joka onkin sittemmin muodostunut yhdeksi hyvin vahvaksi tukijalaksi.  Pään on päässyt painamaan tyynyyn jo pidempään esimerkiksi vanhassa viljamakasiinissa sekä aitassa, joista kumpainenkin on asuttavissa ympärivuotisesti. Uudempia tulokkaita majoituspuolella ovat kahden metrin korkeudessa komeileva Sydänkypy-nimen saanut puumaja sekä lähellä sijaitsevan joen varteen rakennettu Hopeavirran helmi -mökki. Nämä ovat molemmat viime vuoden investointeja. Yhteistyökumppanin kautta on majoitusasiakkaille luotu myös Kartanomajoitus-mahdollisuus. Napakympin renessanssi kasvatti sekin myyntiä Ja vaikka finanssi- ja eurokriisien aiheuttamasta taantumasta tulikin pidempi kuin kukaan oli Suomessa vielä sen alkaessa osannut kuvitella, on siitäkin notkosta noustu. Viime vuodet myynti on ollut mukavassa nosteessa.  Sen vuoksi on rohjettu avata ne investointihanat viime vuonna varsin isolle. Majoituskapasiteetin kasvattamisen lisäksi uusiksi pistettiin myös suosittu, jo peräti 1700-luvulla rakennettu Mallassauna, joka kuuluu aika monen Kievarin asiakkaan ostamaan lomapakettiin.  Niin, ja on yritys saanut yllättävää myyntitukea myös televisiosta. Naftaliinista muutama vuosi sitten eetteriin nostettu Napakymppi-ohjelma nimittäin oli valinnut Kestikievarin lomapalkintokohteekseen. – Lomapakettien myynti lähti lentoon vuonna 2017, kun Kievarista tuli kuin tulikin MTV:n Napakympissä palkintokohde, Satu Haagmann kertoo.