Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Tamperelaispanimon vastaus koronaepidemian aiheuttamiin haasteisiin oli lisätä löylyä – Nyt yritys toimittaa juomia jopa kotiovelle – laillisesti!

Parhaillaan maailmaa kiusaava koronavirusepidemia aiheuttaa isoja haasteita monen muun toimialan tapaan myös kotimaiselle panimotoiminnalle. Ravintolatoiminnan seisahtuminen on ollut kova isku panimoille, sillä monelle pienpanimolle ravintolat ovat merkittävä tulonlähde. Tuomas Peren mukaan tulevalla kevätkaudella heidän tuotannostaan ainakin 15 prosenttia olisi päätynyt ravintoloihin. Nyt määrä on pyöreä nolla, mikä tarkoittaa tamperelaispanimon mittarissa aika monta olutlitraa. Nykytilanne on kaukana reilusta pelistä Pere muistuttaa, että Suomessa koronan aiheuttama täräys on ollut vielä monta maata merkittävämpi, sillä toisin kuin muualla Euroopassa, suomalaiset pienpanimot eivät saa etämyydä olutta kotimaassa. Tuomas Pere puhunee aika monen ihmisen suulla todetessaan, että voimassa oleva laintulkinta ei vastaa yleistä fair play -käsitystä. Suomalaiset panimot joutuvat nyt lähtemään kisaan reilulta takamatkalta. – Tilanne on epäreilu, sillä me kotimaiset panimot olemme eriarvoisessa asemassa ulkomaalaisiin nähden, joille etämyynti on sallittua, Pere painottaa. Eestiläinen yhteistyökumppani Nopeiden toimenpiteiden myötä palkitun panimon tuotteiden saatavuus yrityksen runsaanpuoleiselle osakasryhmölle on pystytty turvaamaan, joskin siihen on vaadittu vähän kikkailua. Ongelmanratkaisuun vaadittiin rajat ylittävää yhteistyötä, sillä toiminnan toinen osapuoli löytyi Virosta. Etelänaapurista löydetyn Norden Logistics Oy :n kanssa aloitetun logistisen yhteistyön ansiosta, tamperelaisyhtiön osakkaat voivat nyt tilata panimon juomia kotiovelleen sekä noutopisteille ilman turhia riskejä ja luonnollisesti täysin lakipykälien mukaan. – Kaikista tuotteista maksetaan tietysti asiaankuuluvat verot Suomeen, Pere painottaa. Korona vaihtoi teorian käytäntöön Täysin uusi ajatus kotimyynnistä ei ollut. Korona tosin vauhditti asioiden etenemistä. Se hämmensi myyntivirtoja siinä määrin, että jotain radikaalia piti keksiä. Niinpä myös tämä aiempi ajatuskuvio kaivettiin naftaliinista. – Tämä on meillä joskus ollut kokeiluasteella, mutta silloin törmäsimme siihen, että meidän kapasiteettimme ei riittänyt. Nyt kun ravintolamyynti loppui kokonaan, tähän oli hyvä mahdollisuus, Pere kertoo. Osakkailla alkuun Toistaiseksi yritys tarjoaa tuotteitaan kotiovelle ainoastaan omille osakkailleen. Se ei tosin ole ihan piskuinen ryhmä, sillä tamperelaispanimolla on osakkaita noin 7 000 kappaletta. Poissuljettua ei tosin ole sekään, että jatkossa tilauksia otettaisiin vastaan myös muilta kuluttaja-asiakkailta. – Aloitamme kuitenkin osakkaistamme, koska haluamme testata tätä toimintaa ja alustaa, Pere kertoo. Osakkaiden parissa tieto uudesta toimintamallista on herättänyt hänen mukaansa kiinnostusta. – Jos tämä lähtee vetämään, niin tätä voidaan jatkossa myös laajentaa, hän jatkaa. Rehevä säädösviidakko Tamperelaispanimon tuoreeseen kuljetustoimintaan on tarkoitus saada myös muiden suomalaisten pienpanimoiden oluita. Ensimmäisenä jonotuslistalla on ei-omista-tuotteista kuopiolaisen Iso-Kallan panimon Groteski -olut, joka palkittiin viime vuonna Suomen parhaana oluena. Tuomas Peren mukaan muiden panimoiden mukanaoloon haetaan kuitenkin vielä verottajan erillistä tulkintaa asian tiimoilta – Haluamme ensin turvata ennakkopäätöksellä sen, luokitellaanko tämänkaltainen toiminta panimoiden väliseksi yhteistyöksi, mikä vaarantaisi tämän pienpanimoille suunnatun alkoholiveroalennuksen. Pienpanimoille kun tämänkaltaiset säädösviidakot ovat valitettavasti edelleen arkipäivää, Pere kertoo. Hölmöläisten hommaa Tuomas Pere myöntää, että vaikka nyt keksitty malli on ehtaa liiketoimintaa, hänen mielestään kokonaiskuvaan liittyy myös absurdeja piirteitä. Tällä hetkellä voimassa oleva kotimainen lainsäädäntö kun on tältä osin jopa järjenvastainen. Nyt nimittäin Tampereelta tilattu tuote suuntaa ensin Viroon, josta se lähetään takaisin Suomeen. Siis matkaa sekä autolla että laivalla täysin turhaan. Toistaiseksi se on kuitenkin ainoa keino, jolla touhu täyttää Suomen lakiin kirjatut pykälät. – Tällä yhteistyökuviolla haluamme näyttää, että on vähän hölmöläisen hommaa viedä juomat ensin Viroon ja sitten raahata ne takaisin Suomeen, toteaa Tuomas Pere. Hän korostaa toivovansa, että joskus myös Suomen maaperällä etämyynti olisi sallittua. – Myös ruokakaupoille tulisi antaa mahdollisuus lisätä alkoholipitoiset juomat kotikuljetuksiin. Nythän näin ei ole, vaan kaupat saavat tuoda koteihin vain alle prosentin alkoholia sisältäviä tuotteita. Se on harmi, sillä suurimmalle osalle kuluttajia olut on pikemminkin osa ruoka- kuin päihtymyskulttuuria. Pyynikin Brewing Companyn vuosi 2020 on ollut jo nyt melkoisen vaiherikas. Yrittäjä käyttää siitä suoraan termiä vuoristorata. Maaliskuun alussa, vain tovi ennen kuin maailma viruksen seurauksena pysähtyi, ehti yksi maailman arvostetuimmista talousjulkaisuista, Financial Times , julkaista FT-1000-listan, joka listasi tuhat Euroopan nopeimmin kasvavaa yritystä. Tamperelaisyritys oli listan ainoa panimo koko mantereella. – Maaliskuu oli meille melkoinen vuoristorata, mies myöntää. Siitä hän antaa valtiolle kiitosta, että asiat laitettiin rullaamaan nopeasti ja myös yritysten tukitoimet lähtivät liukkaasti liikkeelle. Tästä oli konkreettista hyötyä myös tamperelaispanimolle. – Saimme melko nopeasti Business Finlandilta tukirahoitusta, aloimme tehostaa myyntiä ja kehittää verkkokauppatoimintoja, aikaistimme muutamien uutuustuotteiden lanseerausta ja käynnistimme muita tukioperaatioita, Pere listaa. Yrityksen toimenpiteet ovatkin olleet vastavirtaisia monen muun toimijan kanssa. Pyynikin Brewing Companyn toteuttamat operaatiot ovat tähän saakka tarkoittaneet paitsi lisähenkilöiden palkkausta myös entistä reilumpia satsauksia markkinointiin. Tästäkin selvitään Pere myöntää, että kyseessä ei ole myöskään ensimmäinen panimon kohtaama kriisi. Vuonna 2014 koko panimotoiminta keskeytyi neljäksi kuukaudeksi tulipalon takia. – Tämä onnettomuus oli vähällä lopettaa panimon toiminnan tykkänään heti alkuunsa. Selvisimme siitä kriisistä ja selviämme myös tästä, mies vakuuttaa. Pere korostaa, että huolimatta poikkeustilanteesta Pyynikin Brewing Company katsoo luottaen tulevaisuuteen. Yrityksen tulevaa polkua ohjaavaan opasteeseen sana ”kasvu” on nimittäin kirjattu huomattavan isolla fonttikoolla. Jo lähitulevaisuudessa suunnitteilla on muutto huomattavasti nykyistä suurempiin toimitiloihin sekä sitä seuraava tuotantokapasiteettien reipas kasvattaminen. Tätä varten meneillään on parhaillaan toukokuun loppuun asti jatkuva osakeanti. – Se tarjoaakin halukkaille nyt oivan tilaisuuden liittyä panimon osakkaaksi ja päästä samalla mukaan myös tähän juomien kuljetuspalvelurinkiin, yrittäjä mainostaa ja muistuttaa, että yhteisön voima korostuu vaikeina aikoina. – Entistäkin vahvempi osakaspohja auttaa meitä, ja käynnissä olevan osakeannin kautta olemme saaneet lisää resursseja.