Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Messumatotkin ovat pian sataprosenttisesti kierrätyskamaa

Kun yrityksen nimi on Messumatto ja kotipaikka Tampere, on selvä, että Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksella yrittäjä Jukka Kuusela ei ole nyt piipahtamassa ensimmäistä kertaa. Aiemmin tahti oli vielä tiuhempi, sillä yrityksen konttorikin sijaitsi siellä. Sittemmin yritys on löytänyt kotipesän Hervannasta, mutta edelleen hän ajaa tämän välimatkan satoja kertoja vuodessa. Yrittäjän lisäksi mukana keskustelussa on tuotantovastaava Joni Heinonen sekä esittelykappale yrityksen tuoreinta myyntituotetta eli 100-prosenttisesti kierrätettävissä oleva messumatto. Hyvä ajoitus Ilmasto- ja kierrätysasiat ovat taatusti olleet tapetilla viime aikoina. Tuntuu siltä, että Messumaton uutuustuotteen ajoitus ei voisi paljon parempi olla. Yrittäjä myöntää arvioin oikeaksi. – Kyllä tämä tuote on herättänyt kiinnostusta todella paljon, Kuusela hymyilee. Kierrätysmatto ei ole sinilipputuote, vaan sen yritys on löytänyt Belgiasta. REWIND -nimen saanutta kierrätysmattoa valmistava Orotex on tamperelaisfirmalle tuttu talo, sillä se on toiminut maahantuontifirman hovitoimittajana jo 2000-luvun alkupuolelta. Belgialaisyhtiölle messukäyttöön tarkoitetut matot ovat vain yksi osakokonaisuus, sillä globaalisti toimiva firma valmistaa myös esimerkiksi autoverhoiluja sekä urheilukenttien alustoja ja mattoja oikeastaan laidasta laitaan. – Ei siis persialaismattoja, mutta muuten lähes kaikkia mattoratkaisuja, joita voi keksiä, suomalaisyrittäjä kertoo. Monta hyötyä Messumattoja on koetettu joskus aikojen saatossa myös käyttää uudelleen pesemällä ja harjaamalla niitä, mutta ne keräävät likaa niin paljon, että se on havaittu toimimattomaksi ratkaisuksi. Tällä hetkellä messumatot päätyvät pääasiassa energiajätteeksi, mutta kierrätysmatot saadaan sataprosenttisesti hyötykäyttöön. Käytännössä kupletin juoni menee niin, että Suomeen tuotavat matot käytetään messuilla, jonka jälkeen samat matot lähetetään Belgiaan kierrätettäviksi. – Keräämme käytetyt matot merikontteihin, ja kunhan kontit ovat täynnä, matot lähtevät uudelleenkäsittelyyn Belgiaan. Siellä matot prosessoidaan ensin jauheeksi ja siitä edelleen valumenetelmällä uusiksi matoiksi, Joni Heinonen kertoo esitellessään messuaulaan levittämäänsä mattoa. – Valmistuksessa ei käytetä yhtään lateksia tai vettä, ja päästöt ovat muutenkin minimaaliset verrattuna aiempaan polypropyleenituotantoon. Lisäksi matto on kevyempi kuin aikaisemmat, jonka ansiosta myös kuljetuskustannuksista pystytään tinkimään, hän jatkaa. Tampere haluaa olla maan vihrein Uutuustuote istuu hyvin myös Tampereen Messujen suunnitelmiin, sillä messukeskuksessa on parhaillaan menossa Ekokompassi -hanke, jonka myötä se hakee ensimmäisenä suomalaisena messutalona itselleen vihreää sertifikaattia, ja tavoitteena on muutenkin olla koko maan vihrein messukeskus. Tätä varten yritys on asentamassa katolleen tulevaisuudessa aimo liudan aurinkopaneeleita, ja myös kierrätyssäännöksiä ollaan entisestään tiukentamassa. Matot ovat merkittävä osa messukeskuksen tuottamaa ”jätettä”, sillä matto tai jokin alusta on käytännössä pakollinen elementti jokaisessa suomalaisessa messukeskuksessa. Ja yrittäjä, jolla on siis useamman vuoden kokemus etenkin Tampereelta, kertoo, että pelkästään Tampereen Messuilla käytetään 36 000 neliömetrillistä mattoa vuodessa. Ripeä prosessi Ekologinen messumatto syntyi odotuksia nopeampaa tahtia, sillä suomalaisedustajat kuulivat tuotekehityksen alkamisesta vasta alkuvuodesta. – Silloin meille kerrottiin kyseessä olevan 1–2 vuoden projektin, mutta käyttöön kierrätysmatto päästiin ottamaan Keski-Euroopassa ja Tanskassa jo tänä syksynä, Kuusela kertoo. Suomeen ensimmäiset esittelykäyttöön tarkoitetut matot saapuivat lokakuussa. Ensimmäistä kertaa matot pääsevät käyttöön Suomessa marraskuun 27. päivä järjestettävillä Dream Factory Oy :n asiakastapahtumassa Helsingissä. Tampereella matot on tarkoitus ottaa hyötykäyttöön ensi vuoden aikana. Kiinnostusta on piisannut Messumatto on ainakin tässä vaiheessa belgialaisfirman kahdesta virallisesta suomalaisesta maahantuojasta ainoa, joka on jo tehnyt uutuustuotteista tilauksia. – Haluamme tarjota asiakkaillemme tämän mahdollisuuden, ja kiinnostusta onkin riittänyt. Etenkin pääkaupunkiseudulta meille on tullut paljon kyselyitä jo nyt, vaikka olemme hädin tuskin ehtineet aloittaa markkinointiamme, Heinonen kertoo. – Toistaiseksi olemme olleet vähän varovaisia markkinoinnin kanssa, sillä haluamme ensin varmistaa, että meillä on kapasiteettia, jolla voimme vastata kysyntään, Kuusela jatkaa. Osaltaan kiinnostus kertoo hänen mukaansa myös siitä, että ostoportaassa on nyt uusi sukupolvi. – Vaikuttaa siltä, että nykyisten alle 30-vuotiaiden ostajien kriteerit etenkin ympäristöasioiden suhteen ovat aivan erilaiset kuin edeltävien sukupolvien, yrittäjä kertoo. Entäpä ne kulut? Ympäristöystävälliset tuotteet ovat usein kustannuksiltaan niin sanottuja bulkkituotteita merkittävästi hintavampia, mutta mitenkään suunnaton ero ei hinnoissa mattotuotteen osalta ole. – Verrattuna standardimattoon tämä meidän tuotteemme on noin 20 prosenttia kalliimpi. Kierrätysmattoa on toistaiseksi saatavissa vain kahden millimetrin paksuudella, ja jatkossa siitä ollaan kehittämässä myös eri vahvuisia vaihtoehtoja. Kova arvio Yrittäjän arvion mukaan vuosikymmenen päästä luultavasti jokainen Suomessa käyttöönotettava messumatto on jo kierrätettävä. Ja ensi vuodellekin oletukset ovat varsin kunnianhimoiset. – Uskon, että jo ensi vuonna Tampereella kierrätysmattojen osuus on ainakin 10 prosenttia, jos ei enemmänkin, miehet arvioivat.