Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Urjalan Makeistukun uusi sukupolvi haluaa lähteä haastamaan ”patavanhoillista” makeisalaa – Mainoksissakin on lähdetty melko provosoivalle linjalle

Edellisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä oli juttua Urjalan Makeistukusta vuonna 2015. Silloin varsinainen sukupolvenvaihdos oli vielä toteutusta vailla. Sävelet olivat silti selvät, sillä perheen kaikki kolme poikaa olivat kiinnostuneita jatkamaan vanhempiensa elämäntyötä, vaikka vielä vuosikymmen aikaisemmin jokainen veljistä oli suhtautunut asiaan hyvin varauksellisesti. – Kyllähän isä tätä meille oli kaupannut jo pitkään, veljekset toteavat. Perhefirmasta kun puhutaan, kaikki kolme pojista olivat nähneet karkkikauppayrittäjän arkea hyvin läheltä, mutta toisaalta oman työhistoriansa koko trio on tehnyt aivan toisilla saroilla. Jani on esimerkiksi ollut töissä niin vakuutus- kuin media-alalla ja Matti ja Timo taas tietokone- ja telealan hommissa. Yhdistävänä tekijänä kaikissa näissä töissä oli kuitenkin myynti, jonka veljekset lienevät saaneen jo geenipoolissakin. Verkkokauppa käänsi peukut pystyyn Yrityksen toiminnassa isoimmat mullistukset ovat muutenkin tapahtuneet tämän vuosikymmenen aikana. Ensimmäiset reilut 20 vuotta yritys toimi kokonaisuudessaan myymälän varassa. Toisella puolella 9-tietä sijaitseva nykyinen varastorakennus otettiin käyttöön vasta vuonna 2013, ja silloinkin kyseessä oli vain pieni osa nykyisestä kokonaisuudesta. Sukupolvenvaihdoksesta oli puhuttu yrityksessä pitkään, mutta lopullisesti veljesten vaakakuppi alkoi kääntyä siihen suuntaan vasta verkkokaupan startin jälkeen. He olivat olleet mukana toteuttamassa sitä teknisesti, ja he näkivät yrityksessä sen myötä aivan erilaisia bisnesmahdollisuuksia. Siinä missä kivijalkaliike oli palvellut 9-tien varressa kulkevia asiakkaita jo yli 20 vuotta, tarjosi rinnalle noussut verkkokauppa asiakaspotentiaalia ympäri Suomea. Itse sukupolvenvaihdos meni varsin sutjakkaasti noin vuodessa ja ilman sen suurempia kommervenkkejä. Avoimin kortein Veljekset kertovat ottaneensa visiokseen myös eräänlaisen tavan muuttaa maailmaa. – Makeisala on patavanhoillinen bisnes, ja rumasti sanoen Suomessa on myyty liian kauan vanhaa roskaa toreilla, Timo väittää ja jatkaa perustelujaan. – Tosiasia on, että Suomeen tuodaan valtavasti Euroopasta eurolla kilo karkkeja, jotka sitten täällä pakataan pakkauskoneella uudestaan uusilla päiväyksillä. Siinä ei ole mitään järkeä. Ensinnäkin päiväyksillä kikkailu on laitonta, ja toisekseen se vääristää kilpailua, hän jatkaa. Urjalan Makeistukun strategia on ollut toinen ja pohjautuu pitkälti avoimuuteen. – Me ostamme ja myymme tuotteemme aina sellaisenaan ja alkuperäisillä päivämäärillä. Maahantuontiin on panostettu Koska myös Urjalan Makeistukun strategia perustuu vahvasti halvempaan hintaan, ostokanavien täytyy olla kunnossa. Uusien omistajien myötä onkin tehty paljon työtä hankintakanavien hakemisessa. – Vanhempiemme aikana omaa maahantuontia ei käytännössä ollut, joten siinä on ollut iso työ, mutta ehdottomasti se on kannattanut, veljekset kertovat. Kaikkiaan yritys tuo tuotteitaan noin 10 eri valtiosta, kaikki Euroopasta. Tiedä häntä, onko kyse maantieteellisistä makutottumuksista, mutta isoimmat määrät tulevat Pohjois-Euroopasta, Tanskasta, Saksasta ja eritoten Ruotsista, jota veljekset tituleeraavat karamellien kotimaaksi. – Kyllä se ehdottomasti isoin maa on. Karkkikansaa nuo länsinaapurit, miehet tuumaavat. Kannattavuus etusijalla Lukujen valossa viime vuosien kehitys on ollut suorastaan erinomaista. Viimeksi yrityksestä kirjoittaessani vuonna 2015 yritys kertoi liikevaihtonsa pyörivän kahdessa miljoonassa, kun se nyt kesäkuussa päättyneen tilikauden osalta oli jo 4,6 miljoonaa euroa. Siinä on neljään vuoteen melkoinen noste. ’ Jani korostaa sitä, että kasvua ei ole kuitenkaan tehty kasvun ehdoilla vaan kannattavuudesta hyvinkin kiinni pitäen. – Liikevaihtoa olisimme voineet kasvattaa vielä paljon tätäkin nopeammin, Jani tuumaa. Kasvusta suurin osa selittyy verkkokaupalla, mutta perinteinen myymäläkin on onnistunut viime vuodet kasvattamaan myyntiään. Keskiostos Urjalan Makeistukun liikkeessä onkin ”karkkikaupaksi” varsin suuri. Tämä tosin johtuu siitäkin, että irtokarkkien sijaan yritys myy pelkästään isoja pakkauksia. Puolta kiloa pienempiä säkkejä ei myymälästä taida edes löytyä. – Kyllähän me olemme sellainen myymälä, jonne tullaan sisään ne ostohousut jalassa, ja ikään kuin annetaan itselle lupa ostaa sitten kerralla vähän enemmänkin, Matti toteaa. Kasassa huippuporukka Yritykset tekemä hyvä tulos on näkynyt myös työntekijöiden määrässä. Rekrytointeja on tehty useampikin sitten vuoden 2016, kiitos hyvän kasvun. – Väkimäärämme on suurin piirtein tuplaantunut kolmessa vuodessa, Jani toteaa. Tänä päivänä Urjalan Makeistukku on veljestrion lisäksi vakituinen työpaikka kymmenelle ihmiselle, ja kesätyöntekijöiden kanssa heinäkuussa hommia painoi firmassa peräti 22 henkeä. – Kesällä etenkin tuon meidän kivijalkakauppamme myynti on vilkkaimmillaan, ja siellä on aina ollut tarvetta kesätyöläisille. Tähän aikaan vuodesta varsinainen kauppa pyörii kahden työntekijän voimin ja viikonloppuisin kolmen, Matti kertoo. Siitä kaikki veljekset ovat samaa mieltä, että tällä hetkellä heillä on kasassa älyttömän hyvä porukka. Kasvulla on hintansa On kasvulla ollut myös kääntöpuolensa. Urjalalainen liike on pitkän linjan perheyrityksenä saanut toimia hyvin rauhassa, mutta kovan kasvun myötä siitä on tullut eräänlainen piikki lihaan monelle muulle isommalle jälleenmyyjälle ja valmistajille. – Meitä on painostettu ihan erilailla viime vuosina. Etenkin se, että olemme pystyneet tarjoamaan tuotteita meidän alhaisella hintatasollamme, on saanut aikaan mielenkiintoisia reaktioita, Timo tuumaa. Jätetään nimet sikseen, mutta sitä yritykset hieman ihmettelevät, että joillakin isommilla kotimaisilla toimittajilla on ollut yllättäviä toimitusvaikeuksia juuri Urjalan seudulle. Ja onpa joku toimittaja jättänyt pyynnöistä huolimatta koko kataloginsakin toimittamatta juuri Urjalaan. – Kyllä meille on suoraan sanottu, että he eivät uskalla, koska isot jälleenmyyjät ovat uhanneet heidän omia tilauksiaan, Timo sanoo. Ehkä kuvaavimman esimerkin antaa se, että eräs suosittu kansainvälinen juomabrändi teki yllättäen ”ratsian” Urjalan myymälä- ja varastotiloihin, kun he epäilivät hintatasoon vedoten yrityksen myyvän tuoteväärennöstä. – Ihmeissään he olivat, kun totesivat, että kyllä tämä on ihan ehtaa kamaa, Matti kertoo. Makeiset pääosassa, mutta rinnalle on tullut paljon muutakin Yrityksen nimi ei sinänsä kerro koko totuutta, sillä Urjalan Makeistukun kokonaistarjonta ei rajoitu tänä päivänä suinkaan pelkästään makeisiin. Rinnalle on otettu esimerkiksi hammastahnoja, vitamiineja sekä kahvia. Yhdistävänä tekijänä on oikeastaan ollut vain se, että tuotteista kaikki ovat olleet suuhun laitettavia. – Tai no ei ihan kaikki. Keväällä otimme ihan koemielessä myyntiin erän legginsejä ja sukkahousuja, ja hyvin nekin kaupaksi kävivät, Jani hymyilee. Toisaalta karamellit ovat edelleen kokonaisuudesta leijonanosa. Niiden myynti lienee yrittäjien arvion mukaan vähintäänkin kolme neljäsosaa koko kaupasta, ja varastossa kuljettaessa tuo arvio tuntuu hyvin totuudenmukaiselta. Karamellien vyöry kun jatkuu varastossa lattiasta kattoon aina ison, monesta pienemmästä hallista koostuvan kompleksin toiseen päätyyn saakka. Tuotekirjon monipuolisuuden kaikki veljeksistä näkevät ehdottomasti yhdeksi menestyksen syistä. – Olemme koettaneet olla valikoimaa luodessa innovatiivisia ja miettiä uusia tuotteita, jotka voisivat kiinnostaa ihmisiä, Matti sanoo. Löytyypä asiaa mietittäessä toinenkin ei suupalaksi tarkoitettu tuoteryhmä. Irtokarkkitelineitä yritys on toimittanut niitäkin asiakkailleen, käytännössä niin sanottuihin villeihin kauppoihin ja valintataloihin nyt noin vuoden päivät. Mainonnassa ei ole arkailtu Markkinoinnissa yritys on turvautunut verkkoon. Ja viime vuosina käytännössä läpi koko yrityksen historian keihäänkärkenä ollutta hintamielikuvaa on vain ja ainoastaan tehostettu. – Olemme pyrkineet entistä terävämpään kynään ja haastamaan muita. Se on ollut ihan tietoista, Timo kertoo. Reklaameista on tehty tietoisesti huomiota herättäviä, jopa provosoivia. Hyvän esimerkin tästä provosoivammasta mainostyylistä antavat teksteissä käytetyt ilmaukset, kuten ”Kartellivapaata kauppaa Urjalassa.” Yrityksen nettisivuja seurataan tiiviisti, sillä kuukaudessa ne keräävät noin 120 000–150 000 kävijäkertaa. Se on mille tahansa yritykselle erinomainen määrä. Sivistynyttä väittelyä Kolmen veljeksen työnjako meni osimoilleen niin, että siinä missä Timo on ottanut päävastuun myynnistä, on Matti ostoissa porukan pää. Lisäksi myös se edellä mainittu markkinointi on pitkälti kyseisen kahden veljeksen käsialaa. – Siinä jako menee niin, että minä ehkä enemmän keksin sisältöjä, ja Matti hoitaa sitten sen teknisen puolen, Timo kertoo. Jani, joka on yrityksen hallituksen puheenjohtaja, vastaa esimerkiksi työvuoroista, laskujen ja palkkojen maksuista sekä ylipäätään hallinnosta. Yhteistyö on sujunut hyvin. – Tuomisten suvussa on aina ollut asiallista kinailua. Emme me tietenkään kaikesta samaa mieltä ole, mutta olemme varsin sivistyneitä väittelijöitä, miehet kertovat. Sitten mentiin Ruotsiin Yksi tuoreimmista asioista on ollut jalansijan hakeminen juuri sieltä karkkien kotimaaksi tituleeratusta Ruotsista. Sinne avattiin kevään aikana verkkokauppa omalla nimellään. Ruotsissa Urjalan Makeistukun herkut löytyvät nyt osoitteesta godis247.se. Mutta mitä järkeä on lähteä makeisistaan tunnettuun Ruotsiin harjoittamaan karkkikauppaa? Eikö kyse ole vähän pakastinkaupasta eskimoille? – Me voimme toimittaa Ruotsiin tavaraa, jota siellä ei ole. Hyvä esimerkki ovat ksylitolipurukumit, jotka ovat Ruotsissa jääneet hyvin marginaaliseen asemaan. Muutenkin suomalaiset brändit kiinnostavat, ja hyvä puoli on se, että selosteet ovat jo valmiiksi paketeissa toisella kotimaisella, Matti selkeyttää logiikkaa Ruotsin valloituksen takana. Sekin on auttanut, että yrityksessä on varsin hyvä tuntemus Ruotsin markkinoista jo entuudestaan. – Ruotsin markkinat tunnemme hyvin. Lisäksi olemme nuuskineet itse ruotsalaisia karkkihyllyjä sen verran pitkään, että aika hyvin tiedämme, mitä siellä on ja mille siellä vielä voisi olla tilaa. Niinpä me koetamme etsiä näitä heikkouksia ja iskeä sitten niihin, Matti jatkaa. Kiikari on asetettu myös kauemmas Ja jos kristallipallossa zoomi otetaan vielä vähän pidemmälle, ei kansainvälistyminen tule stoppaamaan Ruotsiin. Parhaillaan työn alla on verkkokaupan kääntäminen englanniksi, ja tähtäimessä ovat etenkin Saksan ja Hollannin markkinat. – Jos jäämme vain poteroon tänne Urjalaan, niin ei se paljon auta. Kauppa kansainvälistyy joka tapauksessa, ja siinä trendissä mekin haluamme olla mukana. Lisäksi tietysti kasvava kokoluokka on etu, sillä se antaa meille aivan erilaiset neuvotteluvaltit markkinoilla. Yrityksen tukikohta on edelleen Urjalassa, mutta vaikka myymälä jatkossakin säilynee täällä, ei varsinaisen varaston ja verkkokaupan operaation kannalta sijaintipaikalla ole niin väliä. Ongelma on, että täällä meille tulevat pian seinät vastaan. Meillä on naapurista hankittuna tontti, mutta ainakin tällä hetkellä näiden yhdistämisessä on ollut vaikeuksia kaavan kanssa, Jani sanoo. Eikä rakentaminen muutenkaan mitenkään varmaa ole. – Aika näyttää mitä tehdään, mutta toistaiseksi rakentaminen ei ole näköpiirissä, vaan pidämme korvat ja silmät auki. Ville Kulmala