Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Tampereen kesäyliopisto - Ritva Liisanantti haluaa viedä mindfulnessia työelämään: ”Kun aloin käyttää oppimiani taitoja töissä ja muutuin itse, myös tiimissä alkoi tapahtua muutoksia”

Ritva Liisanantti osallistui Mindfulness-ohjaajakoulutukseen Tampereen kesäyliopistossa muutama vuosi sitten. Nyt hän kouluttaa itse uusia opiskelijoita Mindfulness-ohjaajiksi. Liisanantti kannustaa kaikkia muutoksesta haaveilevia tarttumaan toimeen. Pienetkin askeleet ovat tärkeitä, kun ne vievät oikeaan suuntaan. Kesäyliopistossa opiskelu onnistuu työn ohella ja tarjolla on eri pituisia koulutuksia. Ritva Liisanantti toimi 30 vuotta rahoitusalalla, jossa hän toimi yksikön vetäjänä ja esimiehenä. Hän lähti opiskelemaan valmentamista, koska tarvitsi työkaluja omaan työhönsä. Mukaan tulivat meditaatio ja mindfulness. –  Sain koulutuksista voimaa työhöni. Huomasin, että kun aloin käyttää oppimiani taitoja töissä ja muutuin itse, myös tiimissä alkoi tapahtua muutoksia. Liisanantti painottaa itsensä johtamisen ja mindfulness-taitojen tärkeyttä nykyisessä työelämässä. On priorisoitava, mikä on tärkeintä ja minkälaisella aikataululla työt tekee. – Kun työtä on enemmän kuin sielu sietää ja mieli pystyy tekemään, voi helposti tulla paniikki. Liisanantti toi mindfulness-harjoitukset mukaan työpaikan kehitystyöhön. – Ihmiset oppivat käyttämään hengitysharjoituksia työnsä apuna. Hengittämiseen keskittyminen rauhoittaa. Kun rauhoittuu, niin pystyy kaoottisessakin tilanteessa paremmin valitsemaan, mitä tekee. Työpaikoilla puhutaan paljon asioista, jotka eivät ole hyvin, mutta joihin emme juurikaan voi vaikuttaa. Ei kannata antaa niille liikaa omaa energiaa, vaan keskittyä siihen, mihin voi vaikuttaa. – Niinhän se on, että mihin suuntaat huomiosi, se kasvaa. Mielen voima on suuri. Mindfulness hyödyntämättä Vaikka mindfulnessia on paljon tutkittu ja sen tehokkuus tiedetään, vaikuttavuus on työelämässä vielä suurelta osin hyödyntämättä. Mindfulnessilla eli tietoisuustaidoilla tarkoitetaan keskittymistä kulloinkin meneillään olevan hetken kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen. Ihmiset murehtivat menneitä tai ovat huolissaan tulevasta. Tietoisuustaitojen harjoittamisen kautta on mahdollisuus saada yhteys omaan kehoon ja tulla tietoiseksi oman mielensä toimintatavoista. Tietoisuustaitoja kehitetään harjoitusten avulla, joista tyypillisimpiä ovat hengitysharjoitukset. Ne auttavat myös tunnistamaan tunteita ja ajatuksia sekä hyväksymään ne sellaisinaan. Osallistuminen Mindfulness-ohjaajakoulutukseen Tampereen kesäyliopistossa avasi Liisanantille uuden mahdollisuuden. Jätettyään vakituisen työpaikkansa hän siirtyi Inspiral Coachingin kouluttajaksi ja omistajaksi. – Halusin lähteä tälle tielle, koska mindfulnessin vaikutus työyhteisöihin on niin suuri. Tutkimukset todistavat, että harjoitusten avulla mm. keskittymiskyky, stressin hallinta ja vuorovaikutustaidot paranevat. Niillä kehitetään tunnetaitoja, mikä puolestaan auttaa esimerkiksi katkaisemaan negatiivisuuden kehän työyhteisössä ja lisäämään myönteisyyttä. Mindfulness sopii kaikille, jotka haluavat kehittää taitoja tulevaisuuden työelämään. Mindfulness opettaa tunnistamaan tapoja tai malleja, jotka eivät palvele meitä, vaan päinvastoin aiheuttavat haittaa. Koulutuksiin osallistuu ihmisiä hyvin eri aloilta, kuten opettajia, psykologeja, psykoterapeutteja, mielenterveystyötä tekeviä, insinöörejä, lääkäreitä, johtajia, palomiehiä, tutkijoita ja joogaopettajia. Inhimillisempää työelämää Liisanantti haluaa vaikuttaa siihen, että työelämä tulee inhimillisemmäksi. Se tuo parempia tuloksia. Me tarvitsemme taitoja, jotta selviämme monimutkaistuvan maailman nopeassa muutoksessa. Inspiral Coaching onkin kehittänyt työyhteisöille suunnatun valmennusohjelman ”Mindfulness työssä: 8 askelta hyvään työhön”. Siinä perehdytään parhaisiin mindfulness-käytäntöihin työn tekemisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista. Uskallanko muuttaa suuntaa? Liisanantti rohkaisee: – Kuuntele sisäistä ääntäsi ja seuraa intuitiotasi. Kysy itseltäsi, olenko tyytyväinen nyt. Opiskelu kannattaa. Monella on mahdollisuus opinto- tai vuorotteluvapaaseen. Aikuisena opiskelu on erilaista kuin nuorena. – Aikuisiällä opiskelevat ovat yleensä hyvin motivoituneita ja tietävät, mitä haluavat opiskelultaan. Opiskeluun panostetaan omia resursseja paljonkin, koska sitä tehdään työn ohella. Kesäyliopisto on oivallinen paikka työn ohessa opiskeluun. Tarjolla on monen mittaisia koulutuksia eri tarpeisiin. Entä Liisanantin oma opiskelu, vieläkö riittää intoa? – Kyllä, ehdottomasti. Olen edelleen sillä tiellä. Olen opiskellut kesäyliopistossa mm. positiivista psykologiaa, juridiikkaa, johtamista sekä aikuiskasvatustiedettä. Sinustako aikuisopiskelija? Koulutuspäällikkö Anu Urhemaa Tampereen kesäyliopistosta sanoo, että opiskelijoiden koulutustoiveita kuunnellaan tarkkaan, ja niihin pyritään vastaamaan. – Osallistujat haluavat käytännönläheisiä täydennyskoulutuksia, josta he saavat työkaluja omaan arkiseen työhönsä. Kun yhteiskunta ja työympäristö muuttuvat koko ajan, ovat osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen olennainen osa tätä päivää. – Yhden tutkinnon varassa ei enää tehdä koko työuraa, vaan jokainen työntekijä tarvitsee jonkinlaista päivitystä työhönsä jossain vaiheessa. Täydennyskoulutuksen merkitys korostuu useilla eri aloilla käytäntöjen muutoksen ja teknologian nopean kehityksen myötä. Myös työssäjaksamisen näkökulmasta sillä on iso merkitys. – Pidän tärkeänä, että koulutustarjontamme on ajankohtaista ja sitä uudistetaan säännöllisesti, Urhemaa painottaa. Suosituimpia koulutuksia kesäyliopistossa ovat viime vuosina olleet erilaiset menetelmäkoulutukset, kuten neuropsykiatrinen valmentaja, lyhytterapeutti ja psykoterapeuttiset valmiudet, Lasten Tunnetaito-ohjaaja -koulutus, työnohjaaja, kirjallisuusterapia sekä taideterapia-alan koulutukset. Yhden tai kahden päivän täsmäkoulutuksista eniten osallistujia ovat vetäneet puolestaan sosiaalisen markkinoinnin ja juridiikan alan koulutukset. Vaikka suurin osa täydennyskoulutuksesta onkin edelleen lähiopetusta, osa opetuksesta siirtyy tulevaisuudessa ainakin osittain verkko-opetukseksi.   Muutama poiminta kesäyliopiston koulutustarjonnasta: Yleisöluento: Mikä meitä lihottaa? Tiistaina 7.5. klo 17.00-18.30. Lasten ja nuorten psyykkisten ongelmien terapeuttinen ohjaaja 25 op alk. 30.8. Google Ads-peruskurssi 4.6. Graafisen suunnittelun perusteita alk. 4.6. Kirjallisuusterapia henkilökohtaisen ja oman ammatillisen kasvun menetelmänä 15 op alk. 27.9. Mindfulness työssä – 8 askelta hyvää työhön -valmennusohjelma alk. 18.10. Ratkaisukeskeinen valmentaja 20 op alk. 24.9.   – Toimii ympäri vuoden – On avoin kaikille – Järjestää ammatillista täydennyskoulutusta esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle, opetus- ja kasvatusalalle, markkinoinnin ja viestinnän, työyhteisöjen sekä juridiikan alalle –  Koulutusten kesto tunnin mittaisista tietoiskumaisista webinaareista aina jopa 2,5 vuoteen – Vuosittain noin 5000 opiskelijaa – Järjestää avointa yliopisto- ja korkeakouluopetusta Pirkanmaalla noin 30:ssä oppiaineessa vuosittain esim. johtamisen, markkinoinnin, palvelumuotoilun, oikeustieteen, draamakasvatuksen ja erityispedagogiikan aloilla sekä yli 10 kielessä. Useat opiskelijat hyödyntävät avointa korkeakouluopetustarjontaa ammatillisena täydennyskoulutuksena – Ylläpitäjiä ja yhteistyökumppaneita ovat Pirkanmaan kunnat ja korkeakoulut – Tarkemmat tiedot kurssitarjonnasta: tampereenkesayliopisto.fi