Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Pirkanmaan Yrittäjät - Tälle yritykselle runsas lumitilanne on ollut äärimmäisen hyvä uutinen – joskin perinteinen paikka on viime vuonna satsannut entistä enemmän ympärivuotisuuteen

Maisemaa katsomalla on aika vaikea uskoa, että nyt ollaan linnuntietä mitaten vaivaiset kuusi kilometriä Tampereen keskustasta. Näin karttapalvelu minulle kuitenkin vakuuttaa, vaikka kohdettani, Niihaman Majaa , ympäröikin joka suunnasta lähes koskematon luonto. Toisaalta väkeä täällä riittää. Parkkipaikalta löytyy tilaa, mutta Majan pihapiiriä halkovalla ladulla on jonkinasteista ruuhkaa. Erottavana tekijänä kesään on se, että merkittävällä osalla on näin talviaikaan jalassa sukset ja käsissä sauvat. Kenkäkansa vähemmistönä Yrittäjä Juho Jokinen vakuuttaa, että tällä hetkellä minä normikenkäisenä ihmisenä edustan hänen kahviossaan selvästi vähemmistöä. Eikä hän puijaa. Tätä haastattelua tehtäessä sisään Niihaman Majaan astuu minun lisäkseni tasan yksi kengällinen. Eikä häntä oikein voi laskea, koska ikää ei ole vielä vuottakaan. Hän lukeutuu kenkäheimon sijaan pikemmin monollisten klaaniin. Iskän vetämässä pulkassa hänkin on saapunut paikalle latua myöten. Eikä kyseinen perhe jää ainoaksi esimerkiksi. Vain vähän myöhemmin paikalle saapuu myös kaksi muuta lapsiperhettä. Yrittäjän mukaan lapsiperheiden määrä onkin ollut mukavassa kasvussa viime vuosien aikoina. – Tässä on noin 150 metriä pitkä hyvin tasainen kohta, jossa on hyvä harjoitella suksimista, mutta monet tulevat tänne myös pulkkailemaan tai luistelemaan. Tai vaikka vain talviselle retkelle, hän kertoo. Se siitä junttilajin maineesta Muutenkin edustettuna ovat nyt ikähaitarin ääripäät. Tätä selittää kellonaika. Työikäisistä suurella osalla on rajoitetummat mahdollisuudet hiihtoretkiin arkipäivänä kello 11.00. Lapsiperheiden lisäksi edustettuna ovat lähinnä jo useamman vuosikymmenen ajan hiihtoa harrastaneet vanhemmat herrat ja rouvat eli siis jo eläkepäivistään nauttimaan päässyt kansanosa. Siitä yrittäjä on mielissään, että iltapäivisin ja alkuillasta latua pitkin sauvoo nykyään yhä enemmän myös nuorempia. – Aika, jolloin hiihto leimattiin junttilajiksi, on selvästi ohi. Jos tänne kuudelta tulet, niin tämä on täynnä nuorempaa porukkaa, hyväntuulinen yrittäjä hymyilee. Ensi vuonna kymppi täyteen Juho Jokinen on ollut Niihaman Majan vetovastuussa ensi vuonna vuosikymmenen verran. Asiakas hän oli ollut jo pidemmän aikaa. Omien sanojensa mukaan noin 30 vuotta. Nykyinen yrittäjäura alkoi oikeastaan hiihtolenkistä. Elettiin maaliskuista sunnuntaina 2010, ja Jokinen oli lähtenyt hiihtolenkille vaimonsa ja silloin 8-vuotiaan Paavo -poikansa kanssa. Nuori mies oli sauvonut vanhempiaan rivakammin, ja niinpä isä ja äiti huomasivat pojan siirtyneen jo sisätiloihin. Siitäkin huolimatta, että rahapussi oli unohtunut kotiin. Paikalla ollut työntekijä oli todennut pistouvansa nuorelle vakionaamalle munkin ja mehun, osittain siitäkin syystä, että elettiin vuoden viimeisiä hiihtopäiviä. – Tätä seuranneessa keskustelussa selvisi, että silloinen yrittäjäpari, joka ei juuri tuolloin ollut paikalla, oli luopumassa paikasta, Jokinen taustoittaa. Yrittäjyystaustaa jo entuudestaan Idea kolahti, ja niinpä Juho tarttui puhelimeen ja tiedusteli kaupungilta, missä asian suhteen mennään. Sopimus paikan vuokraamisesta kirjattiin kaupungin ja Jokisen välillä kesäkuussa 2010. Juhon kokemus Niihaman Majasta sekä ylipäätään kahvion pyörittämisestä rajoittui puhtaasti asiakkaan rooliin. Siihenastisen työuransa hän oli tehnyt aivan toisen sortin askareissa, pääosin teollisuudessa. Yrittäminen ei tosin ollut ihan vierasta, sillä esimerkiksi 90-luvun laman aikana hän teki ominta osaamisaluettaan, eli teollisuudelle tehtävää suunnittelutyötä, alihankintana omalla toiminimellään. Lisäksi ansioluetteloon mahtuu myös osakkuus puutarha-alan yrityksessä, johon hän lähti mukaan sitä alaa paremman tuntevan kaverinsa kanssa. Apua ensimetreilleen yrittäjä sai läheltä. Hänen vanhin tyttärensä Hilkka oli toiminut kahvilayrittäjänä jo useamman vuoden, ja niinpä isä saattoi aika monessa asiassa käyttää konsulttina juuri tytärtään. Evakkoperheen rakentama Niihaman Majalla on pitkät perinteet yrittäjävetoisena paikkana, sillä vaikka kiinteistö ja tontti ovatkin kaupungin omaisuutta, on siellä sijaitsevaa urheilumajaa pyöritetty itsenäisten yrittäjien toimesta jo 60-luvulta saakka. Siis siitä saakka, kun paikka otettiin nykyiseen käyttöön. Alun perin käyttötarkoitus oli toinen. Nykyisen talon rakensi ja asutti aikanaan Karjalasta evakkona tullut Olkinuora n perhe. He pyörittivät paikkaa pientilana 60-luvulle asti, jolloin he myivät paikan kaupungille. Hiihtolatu, joskaan ei vielä tuolloin valaistu tai lähimainkaan nykyisenkaltainen baana, oli kulkenut pihapiirin halki jo aiemmin. Nykyinen yrittäjä kertoo kuulleensa, että esimerkiksi kahvia ja mehua oli jo tuolloin kaupattu ohikulkeville hiihtäjille perheen toimesta. Muutos ei näy pihapiirissä, mutta kauempana kyllä Majan historiasta on tehty tarkempi kirjanen. Sen teki, jotenkin paikan henkeen sopivasti, paikan pitkäaikainen asiakas Mikko Kiio . Hän on nähnyt työtä varten kosolti vaivaa, sillä siihen on haastateltu tilan entisiä asukkaita ja etsitty kaupungin arkistosta asiakirjoja. Eipä ole mies tehnyt turhaa työtä, voisi päätellä ainakin kahvilalle luovutetun version hiirenkorvista. Kiinnostuneita on selvästi riittänyt. Niihaman Maja on edelleen säilynyt rauhan tyyssijana, mutta sen läpi kulkevan ladun varrella onkin sitten tapahtunut yhtä ja toista , lähtien siitä, että Kaupin suuntaan matkatessa jo Tampereen yliopistollisen sairaalan alue on isompi kuin moni suomalainen kaupunki. Ja keskustasta poispäin latua siirryttäessä ja ennen latuverkon yhdistymistä Kangasalan puolelle ovat syntyneet esimerkiksi Atalan ja Leinolan asuinalueet, jotka olivat nekin vielä silkkaa metsää urheilumajan aloittaessa toiminnan. Lumitilanteen valtava vaikutus Juho Jokinen kertoo, että kuluva talvi on ollut heidän kannaltaan hyvä. Hiihtäjät ovat talvikuukausien, eli joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana ehdottomasti suurin asiakasporukka. – Myynnissä ero voi olla lähempänä 50 prosenttia eri vuosien välillä talvesta riippuen, hän kertoo. Myös edeltävä talvi oli kelien puolesta hyvä, mutta sitä edeltävät kaksi olivatkin aivan päinvastaiset. – Itse asiassa tänne asti ei pariin vuoteen saatu aikaan edes latua, yrittäjä myöntää. Surkeat keli pakottivat muutokseen Toisaalta tämä on ollut ehkä yrittämisen kannalta ehkä jopa hyvä.Tähän on syynä ennen kaikkea se, että vähälumisuus pakotti kehittämään ja laajentaman palvelutarjontaa. Hyvä esimerkki tästä on ollut Niihaman Majan vieressä koreilevan järven valjastaminen luistelukäyttöön. Vaikka lunta ei ole ollut nimeksikään, sen verran pakkasen puolella sää oli myös noina kahtena rospuuttovuotena, että pikkujärven jää oli paksu ja hyvä. Sinne naapuritilan isäntä on nyt lanannut luisteluradan jo neljän vuoden ajan. Se on näkynyt positiivisesti myös kahvilan tuloksessa. – Jouluaatonaattona, jolloin olimme jo kiinni, laskeskelin täällä käydessäni, että paikalla oli parisataa luistelijaa, hän huomauttaa. Tarjolla on talon puolesta myös 10 potkukelkkaa sekä liukureita ja pulkkia, jotka ovat nekin kaikkien vapaasti hyödynnettävissä. Suksipaketteja ja lumikenkiä vuokrataan, mutta muuten kaikki aktiviteetit ovat ilmaisia. Luisteluradassa naapurin isännällä on riittänyt tänä vuonna vähän enemmänkin työsarkaa, sillä jääradan kunnostuksen kannalta reippaanpuoleinen lumimäärä ja lämpötilan jojottelu eivät ole olleet optimaalisia. Entistä ympärivuotisempaan suuntaan Samalla toiminnassa on panostettu myös ympärivuotisuuteen, ja siinäkin varsin hyvällä menestyksellä. Siinä missä aiemmin jopa 70 prosenttia koko vuoden myynnistä tehtiin edellä mainittujen talvikuukausien aikana, on ero sittemmin kaventunut noin 50 prosenttiin. Kesäänkin on kehitetty hyvältä kalskahtava slogan, eli kaupunkilaisten kesämökki. – Siihen liittyy kaikki tämä uiminen, metsässä kulkeminen ja niin edelleen, yrittäjä kertoo. Viime vuoden uutuus kesäpuolella oli yhdessä Ahlmanin oppilaitoksen luonto-ohjaajaopiskelijoiden kanssa tehty Hyvän mielen metsäpolku. Se on noin kilometrin reitti, joka pitää sisällään parikymmentä kulkijoita aktivoivaa rastia. Pyöräilijöitä myös talvikaudella Selvässä nosteessa ovat olleet myös maastopyörilijät. Ja siis myös talvisin, kiitos paitsi niin sanottujen läskipyörien, että sen että Niihaman Majalle johtaa useampikin pyöräreitti. – Niiden osuus on kasvanut vuosi vuodelta, ja eritoten tämä talvipyöräilijöiden osuus on kasvanut, hän kertoo. Suosiossa paikka on ollut myös koiranomistajien keskuudessa. Moni, joka kaipaa koirapuistoa enemmän tilaa, onkin löytänyt juuri Niihaman alueen optimaaliseksi koirapaikaksi. Kahvilakin on muuten niiden suhteen ystävällistä mallia, sillä myös karvalliset otukset ovat tervetulleita kahvilaan. Jopa koirat, vaikka kuulemma yrityksen PR-vastaavana toimiva kissa saattaisikin olla tästä eri mieltä. SM-tason leipuriosaamista Ja koska Niihaman Majasta puhuttaessa liiketulos tehdään käytännössä puhtaasti kahvion tuotoilla, paranee tässä artikkelissa mainita siitäkin muutama sana. Jos nimittäin viimeinen käyntikerta on tapahtunut yli 10 vuotta sitten, saattaa valikoima tarjota aikamoisen yllätyksen. Kuuma mehu ja kahvi ovat toki yksikkömääräisesti edelleen ne paikan suosituimmat ostokset, mutta yhä harvemmin kassa kilahtaa nykyään yksin niiden vuoksi. Muutama vuosi sitten paikalle tuotu vitriini on lisännyt aivan ansaitusti kahvion keittiössä valmistettujen herkkujen menekkiä. Ja niiden takaa muuten löytyy myös valtakunnallisesti palkittua leivontaosaamista. Yrityksessä jo viisi vuotta sitten aloittanut Riia Blom on nimittäin 2015 palkittu leivonnan osalta SM-kilpailuissa pronssimitalilla. Ja hänen ammattitaitonsa nimeen tuntuvat vannovan myös asiakkaat. Sen verran ylistävää kommenttia vieraskirjassa on tarjonnasta annettu, ja useampaan otteeseen. Facebook on hyvä mainoskanava Riia on tosin tehnyt yrityksessä hyvää myös keittiön ulkopuolella. Hänen käsialaansa ovat yrityksen äskettäin uudistetut nettisivut, joiden kävijämäärät ovat olleet todella mukavat. Tosin ajankohtaistiedotuksessa Facebook on ehdottomasti se ykköskanava. Parhaiten paikan järjestämistä tempauksista ja tapahtumista pysyykin kärryillä seuraamalla niitä. Somevastuuta on jakamassa oikeastaan koko porukka, ja siellä ajankohtaisuuksia pystytään nostamaan esiin nopeastikin. – Esimerkiksi eilen, kun Riia oli tehnyt komeita ystävänpäiväleivoksia, niin se ja muutama rivi tekstiä lähti Facebookiin, yrittäjä kertoo. Kiirepäivinä kulutus on kovaa. Hoppupäivänä mahua saattaa hyvinkin mennä reilut 60 litraa, mikä siis mehulasilliseksi käännettynä tarkoitttaa vielä moninkertaisesti suurempaa lukua. – Myös vohvelit ovat olleet todella iso hitti, hän jatkaa. Viikonloppukiireissä keittiössä aherretaan neljän ihmisen voimin, joka kyllä onkin neliöiden puitteissa maksimimäärä. Mahtijengi Yrittäjä jakaa auliisti kiitosta myös työporukalleen. Tällä hetkellä Maja työllistää vakituisesti neljä henkeä, joista jokainen on yrittäjän mukaan todellinen huippuosaaja. – Heistä jokainen on todella halunnut antaa tänne oman panoksensa, ja olemmekin lähteneet toteuttamaan aika suurella prosentilla erilaisia ehdotuksia,. hän kertoo. Riia kertoo olevansa työnantajansa kanssa aivan samaa mieltä. – Kyllä tässä parasta on se, että yksikään päivä ei ole samanlainen. Ja vaikka välillä täällä onkin kovin kiireistä, on täällä kuitenkin hyvin leppoisa tunnelma. Vähän sellainen kuin olisi kesämökillä koko ajan, Riia toteaa. – Ja se, että täällä pääsee oikeasti esittämään ajatuksia, joita myös lähdetään toteuttamaan, on ainakin minun mielestäni hyvin palkitsevaa, hän jatkaa.