Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tavarakaupasta on tullut 13 vuodessa herkkukauppa – etenkin saapasmaan keittiön ystäville se on koko maan ykkönen

Tampereen Aleksis Kiven Kadulla on jo 13 vuoden ajan pitänyt majaansa keittiön ympärille rakennettu erikoisliike, joka on kiinnostanut asiakkaita ympäri Suomea. Yrittäjä Maijastiina Ovaska kertoo, että hänen perustamansa Culinaria Keittiöelämää –liikkeen myynnissä tapahtui noin kahdeksan vuotta sitten iso ja tietoisesti ohjattu murros. Kun aikaisemmin pääosassa olivat keittiöön liittyvät välineet, nykyään jo noin 90 prosenttia kaupasta tehdään ruokamyynnillä. Tuotteita Ovaska tuo itse Suomeen Etelä- Euroopasta ja eritoten Italiasta. Joulu on tärkeä sesonki. Eletään vuoden pimeintä aikaa, ja muutenkin aivan normaalin harmaata marraskuista tiistaista alkuiltapäivää, joka on yrittäjänä Maijastiina Ovaskan mukaan koko vuoden hiljaisimpiin kuuluvaa aikaa. Mitään huopatossuhiljaisuutta se ei tässä yhteydessä tunnu tarkoittavan. Noin tunnin mittaiseen haastatteluun ei montaa hetkeä kahden kesken mahdu. Ovi käynytkin mukavaa tahtia. Maksava asiakaskunta on yrittäjän mukaan hyvinkin kirjava – Kumpaakin sukupuolta ja kaikista  ammattikunnista. Yhdistävä tekijä on, että meillä käyvät ihmiset, jotka arvostavat hyvää ruokaa, Maijastiina Ovaska tiivistää. Ikäskaalakin on laaja – kirjaimellisesti vauvasta vaariin. Yrittäjä huomauttaa, että moni asiakas on tottunut käymään liikkeessä kohdusta alkaen. – Sitten vaunuissa, rattaissa ja omilla jaloillaan. Ensin lapset valitsevat pastat alhaalla olevista laatikoista ja myöhemmin kasvaessaan korkeammalta pöydältä, yrittäjä kertoo. Paljon vakiokasvoja Jokaisen sisääntulijan Ovaska toivottaa tervetulleeksi ja tiedustelee, voisiko olla avuksi. Tiedontarve tosin vaihtelee, sillä aika iso osa nytkin liikkeessä asioivista on tuttuja kasvoja. – Kerro, miksi sä täällä meillä käyt, tiedustelee Ovaska tuoreimmalta sisäänastujalta, kun olen itse esittänyt hänelle kysymyksen asiakaskunnasta. Äänensävy ja kehon kieli kertoo, että tuttuja ollaan. – Maun takia minä tänne tulen, enkä Prismaan, toteaa Mika Tukiaiseksi esittäytyvä mies. Hän toteaa olevansa liikkeen vakiokävijöitä. Tällä kertaa mukaan tarttuu pastaa. – Lapsosille kun tuli luvattua päivälliseksi kanapastaa, hän perustelee. Pastahakureissu toi ison mutkan matkaan Visiitti myymälään on muuten vaatinut vähän enemmänkin viitseliäisyyttä, sillä työmatkan Hervannasta kotiin Tammelaan olisi taatusti voinut suhaista sutjakampaa reittiä kuin Tampereen keskustan kautta. – No, käväisin myös salilla, mutta ehdottomasti visiitti täällä painoi sekin reittivalinnassa, mies hymyilee. Pastojen lisäksi usein matkaan tarttuu myös kahvia. Perinteisen italialaisen mutteripannun mies kertoo ostaneensa pari vuotta aikaisemmin. Nyt kahvivarasto on kuitenkin vielä täydehkö. – Palataan, toteaa mies asetellessaan pyöräilykypärää päähänsä. Tampere oli sopivan kokoinen Yrittäjänä Ovaska oli Culinariaa perustaessaan täydellinen untuvikko, joskin myynti- ja somistuspuolelta kokemusta on kertynyt useampia vuosia. Lahdesta kotoisin oleva Ovaska on ehtinyt asua Tampereella vuodesta 1995. Tampella Powerilta saatu työpaikka toi hänet näille nurkille. – Olen kotoisin Lahdesta ja asunut pitkään Helsingissä. Tampere on hyvä välimuoto, yrittäjä kommentoi. Yrittäjyys oli sinänsä kiinnostanut häntä jo pidemmän aikaa, mutta sitä varsinaista liikeideaa hän ei ollut saanut kirkastettua. – Kaupallista ja visuaalista kokemusta minulla oli, mutta vasta kun keksin yhdistää niihin tämän harras- tusmaisesti harjoittamani ruokapuolen, tiesin löytäneeni minulle sopivan idean, hän kertoo. Kannattava kurssi Ennen yritystoiminnan alkua Ovaska osallistui vielä TAMK :n järjestämälle viestintäassistenttikurssille, jolla oli sinänsä vaikutusta tulevaisuuden kannalta. Siellä Ovaska tutustui viinivaikuttaja Timo Jokiseen , jonka kautta hänet valittiin Aamulehden viiniraatiin. – Samassa ryhmässä istuivat muun muassa Suomen ensimmäinen Master of Wine Essi Avellan ja Ravintola C :n Christina Suominen , joten pääsin valtavan hienoon seuraan. Havahduin myös siihen, että täällä Tampereella asuu muitakin kun insinöörejä. Ja siitä tämä liikeidea sitten oikeastaan lähti, hän taustoittaa. Se innosti hänet mukaan myös yrittäjäkurssille, josta olikin toiminnan alkumetreille selvää hyötyä. Kannustustakin sieltä tuli. Kurssin vetäjä totesi liiketoimintasuunnitelmia arvioidessaan Maijastiinalle ”Kyllä mä lähtisin”, mikä antoi valtavasti tarmoa ja intoa. Paperilla toimineet suunnitelmat osoittautuivat toimiviksi myös käytännössä. Ovien saranankulutus alkoi heti avajaispäivästä alkaen. Tästä on nyt kulunut jo tovi, sillä ensimmäistä kertaa kauppa avasi ovensa 1. huhtikuuta 2005. Sen lopullisen bling-idean asiaan Maijastiina oli saanut noin yhdeksää kuukautta aikaisemmin. – Hyvin tyypillinen synnytysaika siis, hän hymyilee. Kauppahallin läheisyys auttoi paikkaa valitessa Herkkuyrittäjä ehti etsiskellä liiketilaa muualtakin, mutta Aleksis Kiven kadun liike tuli vastaan aika nopeasti. Ainoa kriteeri tilanmetsästykseen oli, että haku kohdistui Tampereen keskustaan. Koska jo visioissa Culinaria oli ollut kivenjalkatilassa toimiva erikoisliike, oli paikan valinta melko helppo. Aleksis Kiven kadussa iso plussa oli sekin, että Kauppahalli on kivenheiton päässä. Se kun on edelleen tamperelaisen makumaailman kirkkain kehto. – Tuoretuotteet saa sieltä, ja meiltä puolestaan sitten pastat, öljyt ja niin edelleen, yrittäjä selkeyttää logiikkaa. Tavara vaihtui ruokaan Tuotekirjo on 13 vuoden aikana kokenut melkoisen mullistuksen. Alkuvaiheessa varsinaiset ruokapuolen tuotteet kokolailla loistivat poissaolollaan ja focus oli hyvin tiiviisti tavarapuolessa, eli siis keittiöesineissä, kuten nyt vaikkapa raastimissa, pippurimyllyissä, laseissa ja veitsissä. Ruokapuolen esiinmarssi liikkeessä alkoi noin 7–8 vuotta sitten, kun yrittäjä alkoi enenevissä määrin saada asiakkailta palauteta siitä, että tavaralle ei enää yksinkertaisesti riitä kysyntää. – Koska kaikilla olivat kaapit jo täynnä tavaraa, ei sitä haluttu viedä enää edes lahjaksi. Myös tämä KonMari-ilmiö alkoi näkyä jo silloin, hän kertoo. Olemassa olevilla työvälineillä haluttiin myös valmistaa ruokaa, aidoista ja laadukkaista ruokaraaka-aineista. Niinpä Maijastiina alkoi tuoda tarjolle ruoan raaka-aineita ja valmiita ruokatuotteita. Muutos onkin ollut varsin dramaattinen, sillä tällä hetkellä hän arvioi niiden osuuden myynnistä olevan noin 90 prosenttia. Mainoksen uhri Kuinka ollakaan, poikkeus vahvistaa säännön. Pian nimittäin liikkeeseen purjehtii sisään naishenkilö, joka on hänkin kanta-asiakas. Hän kertoo olevansa tällä kertaa mainoksen sisään tuoma. Liikkeen ulkopuolella olleessa ständissä kun on esillä tarjous ”viilaraastimesta”. Myyntipäätös on tehty selvästi jo ennen sisään astumista, eikä sen ihmeempiä myyntipuheita tarvita. – Tämä samainen raastin oli muuten silloin perustamisvaiheessa kauppani tuote numero yksi, jonka otin valikoimiini, vaikka se vähän aika sitten eräässä lehdessä esiteltiinkin uutuutena, Ovaska hymyilee. Huokeata luksusta Ruoka- ja tavarapuolen välisessä jaossa on liiketaloudellisesti ajatellen sekin järkipuoli, että koska esimerkiksi myynnissä oleville Peugeotin pippurimyllyille on luvattu elinikäinen takuu, niitä ei useampaan otteeseen osteta. Ruoalle tarve on kroonisempi, ja tästä syystä tarjonnassa onkin keskitytty sen myllyn täytteeseen. – Niinpä saatavana onkin asiakkailta kehuja saanutta luomumustapippuria, yrittäjä markkinoi. Vaikka moni saattaa mielikuvissa ajatella erikoisliikkeen automaattisesti tarkoittavan korkeaa hintalappua, se on ruokapuolen osalta kangastus. – Ruoan puolella erona on se, että pienellä summalla voi päästä kiinni aivan huippuun. Vaikka kyse on maailmanluokan laatupastoista annoshinnat jäävät reilusti alle euron. – Näissä mennään maku ja rakenne edellä. Kyse on ihan samasta asiasta kuin autoissa. Kyllä Lada ja Mersu kumpikin ovat määritelmällisesti autoja, mutta harva väittää, että niillä olisi samanlaiset ajo-ominaisuudet. Sama se on makujen ja rakenteiden suhteen. Aika erilaista esimerkisi tämä artesaanimenetelmällä valmistettu Martelli on kun nopealla teollisella menetelmällä valmistettu ”pasta”, yrittäjä toteaa. Italia on ykkönen Myös espanjalainen ja ranskalaiset ja saksalaiset keittiöt ovat edustettuna valikoimassa, mutta jo vilkaisu hyllyihin riittää kertomaan, että Italia on se ehdoton kuningas. Ja itse asiassa jo pelkästään italialaisen keittiön iskeminen yhteen lokeroon saattaa olla loukkaus maan kulinaristista monimuotoisuutta vastaan. – Italiahan on syntynyt nykyiseen muotoonsa pienemmistä ruhtinaskunnista vasta lähempänä modernia aikaa, ja on selvä, että esimerkiksi Napolissa, Milanossa ja Sisiliassa on aivan erilaiset makumaailmat, yrittäjä kertoo. Ylipäätään italialaisissa ruokatuotteissa häntä ilahduttaa myös yksinkertaisuus. – Italialaisessa ruoassa korostuvat hyvät raaka-aineet, ja reseptit ovat lyhyitä. En itse ole kummoinenkaan kokki, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että mitä paremmat ruoan raaka-aineet ovat, sitä yksinkertaisempana itse resepti voidaan pitää. Ja sitä helpompi on onnistua. Talohankinta Sisiliasta Ovaska on innostunut viime vuosina yhä enemmän Sisiliasta. Ja tämä suhde tuskin on laimenemassa. Tänä vuonna kun osti sieltä oman talon. – Se on vanhempi, jonka kuntoon laittamisessa on vielä työtä. Omaa vapaa-aikaani olen viettänyt Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa viimeiset 20 vuotta, yrittäjä kertoo ja myöntää, että monesti näitä ”lomia” tosin leimaa myös yritystoimintaan liittyvä työnteko. – En osaa pitää niitä keikkoja oikein työntekona. Se on pikemminkin mahdollisuus aina päästä tämän koko liiketoiminnan ytimen alkulähteille. Verkkokaupan osuus on vaatimaton Se yrittäjän on ehkä hieman yllättänyt, että vaikka hän on tarjoutunut toimittaman tuotteitaan myös postitse, ovat asiakkaat edelleen suosineet liikkeessä asiointia. Siitäkin huolimatta, että asiakkaita on käynyt aina pohjoista Lappia myöten. Erityisen paljon asiakkaita käy pääkaupunkiseudulta. – Ja on minulla myös Lahdesta eräs asiakas, joka käy Tampereella joka viikko palaverissa. Palaveripäivän hän on tosin siirtänyt maanantailta tiistaille vain ja ainoastaan siitä syystä, että liikkeeni on kiinni maanantait, yrittäjä hymyilee. Ylipäätään verkkokauppa on ruokapuolen osalta edelleen Suomessa hyvin vaatimatonta. – S-Ryhmä on kertonut, että heidän ruokamyynnistään 0,6 prosenttia tapahtuu verkossa, ja aika sama suhde se on myös meillä. Joulu on kiirusaikaa Joulu on ollut yrittäjälle aina hyvin tärkeä sesonki. – Joulua edeltävässä kahdessa viikossa tehdään kolmen kuukauden työt ja tilit, hän kertoo. Yleensä yritys pyörii omistajan voimin, mutta jouluaikaan hänellä on aina ollut myös useita apulaisia. Viime vuonna yksi joulun suosikeista oli Panettonet eli italialaiset, pitkään kohotetut pullamaiset kakut. Niiden menekkiin yrittäjä uskoo myös tänä vuonna, mutta toisaalta se joulun todellinen hitti selviää aina vasta joulun jälkeen. Yrittäjän veikkaus on, että tänä vuonna menestystuotteet voisivat olla esimerkiksi aidot, laadukkaat ekstraneitsytoliiviöljyt, Italian vanhimman, jo vuodesta 1605 makunystyröitä kutkutellut valkoinen Aceto balsamico ja sisilialainen sitruunan kuorella maustettu sormisuola. – Niin, ja lahjakorttejakin saa, yrittäjä muistuttaa.