Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Uuden ajan kuljetuspalveluyritys tarjoaa vaihtoehdot – asiakas itse päättää, säästääkö hinnassa, ajassa vai joustavuudessa

Valkeakoskella hiljattain toimiston avannut PTS Finland Oy haluaa mullistaa henkilökuljetusten palveluntarjonnan Suomessa. Yritys haluaa ratkaista asiakkaan kuljetushaasteet ja tehdä sen niin, että matkaketjun jokainen lenkki kestää. Ratkaisijoina tässä ketjussa toimivat huolella valittu yhteistyökumppaniverkosto ja asiakaslähtöinen ajattelutapa. Yrityksenä PTS Finland Oy on vielä nuori, mutta sen perustajien yhteenlaskettu kokemus yrittäjyydestä, ammattiautoilusta ja asiakkuuksien hoidosta jo kymmenien vuosien mittainen. Kun samaan palapeliin lisää tiimin jäsenten hyvän keskinäisen boogien, laajat näkemykset taksialan muutoksista sekä aidon innostuksen uuden kehittämiseen, voi yritykselle povata menestyksekästä tarinaa. Liikeidea syntyi lenkkeillessä Liikeidean isä on lempääläläinen Mikko Kivelä . Hän muistaa selvästi, kuinka uusi palvelukonsepti sai alkunsa. – Olin vienyt tyttäreni ratsastamaan ja lähdin itse lenkille. Siinä sitten oli hyvää aikaa ajatella, Mikko kertoo. Lähtökohtaisesti Mikon tavoitteena ei ollut kasvattaa jo olemassa olevaa liiketoimintaansa, vaan luoda jotain aivan uutta. – Viime talvena taksialan tulevat muutokset olivat kovasti tapetilla, ja näin, että jo valmiiksi pirstaloituneelle alalle uudistus toisi entistä enemmän kilpailua. Asiakkaan kannalta muutos tarkoittaisi ostamisen hankaloitumista. Tähän yhtälöön kun lisäsin sen, että henkilöliikenteen alalla ei vielä ollut valtakunnallisia palveluntuottajia yhdistävää asiantuntijapalvelua, alkoivat PTS Finlandin askelmerkit olla valmiit, Mikko kertoo. Neljän tekijän yhteistyöyritys Yrittäjyytensä rinnalla Mikko on ehtinyt olla myös muualla töissä ja toiminut aktiivisesti alan verkostoissa kuten Tampereen Aluetaksi Oy:n hallituksessa ja Lempäälän Taksiautoilijat ry:n puheenjohtajana. Näiltä reissuilta oli mukaan tarttunut kontakteja, joiden kanssa uutta liikeideaa alettiin määrätietoisesti kehittää. PTS Finlandissa on Mikon lisäksi kolme muuta yrityksen toimintaan aktiivisesti osallistuvaa tekijää ja omistajaa sekä yksi taustalla vaikuttava partner. Alusta asti yrityksen toiminnassa ovat olleet mukana Toijalassa omaa taksiyritystään Taksiliikenne  Mikkolaa pyörittävä Seppo  Mikkola , pirkkalalaisen Hopeataksin yrittäjä Sirpa Tuominen sekä hotelli-, ravintola- ja matkailu- sekä viimeisimpänä haltuun otetun logistiikan alan ammattilainen Kaisa Laatikainen . Kaisa on tällä hetkellä porukasta ainoa, jolle yhteinen yritys maksaa palkkaa. – Ja olen myös ainoa meistä, jolle yrittäjyys on uusi juttu. Kuluneen puolen vuoden aikana olen kyllä hyvin päässyt jyvälle yrittäjyyden ytimestä. Nautin äärettömän paljon yrittäjyyteen liittyvästä vapaudesta ja sen mukanaan tuomasta hyväntuulisesta vastuusta, Kaisa kertoo. Kannustava vastaanotto Ensimmäisen puolen vuoden ajan PTS Finlandin myynti- ja markkinointi on perustunut hyvin pitkälti henkilökohtaiseen yhteydenottoon ja yrityskäynteihin. – Vastaanotto asiakaskäynneillä on ollut todella positiivinen. Palvelumme tarpeellisuudesta ja ainutlaatuisuudesta kertoo mielestäni hyvin erään asiakkaan retorinen kysymys: ” Miksi en ole kuullut tällaisesta palvelusta aikaisemmin? ”, Kaisa sanoo. Yrityksen yksi tunnuslauseista on ” Sillä ei ole väliä, missä me sijaitsemme, vaan missä sinä olet .” Ajatus toteutuukin yrityksen toiminnassa päivittäin. – Yhteensattumien summana avasimme vastikään toimiston Valkeakoskelle, mutta pelikenttänä meillä on koko Suomi. Nyt alkuvaiheessa asiakkaidemme toimipisteet sijaitsevat pitkälti Pirkanmaalla, mutta kuljetusjärjestelyitä on alusta asti tehty valtakunnallisesti. Ripaus kansainvälisyyttäkin on jo koettu, kun saimme toimeksiannon ulkomailla sijaitsevalta asiakkaalta, joka tarvitsi kuljetuksia Suomessa ja hyvän palvelukokemuksen myötä on jo vakiasiakkaamme, Kaisa kehaisee. Kahdenlaisia palveluita PTS Finlandin päätuote on yritysasiakkaille tarjottavat kuljetuspalvelut. Omaa kalustoa yrityksellä ei kuitenkaan ole, vaan kuljetuksissa hyödynnetään tarkkaan valikoitujen yhteistyökumppaneiden palveluita. – Meidän kauttamme asiakas saa kaiken muun – tarjoamme hänelle vaihtoehtoja, joista hän valitsee itselleen sopivimman, oli ensisijaisena kriteerinä sitten matka-aika, hinta tai joustavuus. Esimerkiksi äskettäin hoidimme eräälle asiakasyrityksellemme kuljetukset neljältä eri paikkakunnalta Helsinki–Vantaan lentoasemalle. Verkostomme avulla olemme hoitaneet myös mahdottomalta kuulostavia toimeksiantoja, kuten Helsinki-Vantaan lentoasemalla värjöttelevälle porukalle linja-autokyydin alle 10 minuutissa. Tällaiset onnistumiset antavat voimaa ja uskoa siihen, että olemme oikealla asialla, Kaisa kertoo. Hinta ei aina ole ratkaiseva tekijä, kun asiakas valitsee tarjolla olevista vaihtoehdoista. – Itse asiassa olemme huomanneet, että hinnalla on yllättävän pieni vaikutus, kun rinnalla vertaillaan kuljetuksen luotettavuutta tai joustavuutta. Meillä on mahdollisuus ketjuttaa palveluumme myös edullisia junamatkoja, mutta on selvää, että autolla liikkuminen antaa enemmän mahdollisuuksia ja joustoa aikatauluun. Asiakkaamme ovat harvoin luksuksen perään, mutta kyllä siitäkin maksetaan mielellään, että kuljettaja on kielitaitoinen ja auto siisti, Kaisa kuvailee. Yrityksen toinen tärkeä asiakassegmentti ovat kuljetusyritykset, joille PTS tarjoaa valmennus- ja tukipalveluita. – Suurin osa taksiautoilijoista toimii edelleen auto ja kuljettaja -periaatteella. Yrittäjä itse tekee kaiken niin sanotusti tuottavan työn, eikä aikaa esimerkiksi asiakashankinnalle tai toiminnan kehittämiselle jää. Tähän ilmiöön haluamme tuoda ratkaisuja, ja siksi tarjoamme kuljetusalalle räätälöityä valmennuspalvelua. Kesän ja syksyn aikana tekemämme kokeilut saivat hyvän vastaanoton ja jatkamme niiden kehittämistä. Vielä tämän vuoden puolella olemme myös tuomassa markkinoille toimialalle suunnattua markkinoinnin vuosikelloa ja siihen liittyvää konkreettista markkinointipalvelua, Mikko kertoo. Kuljetuspalveluiden tarjoaminen on yritykselle se ykkösjuttu, mutta tukipalveluiden avulla halutaan vahvistaa sekä omaa palveluvalikoimaa että auttaa toimialan kehittymisessä laajemmin. – Meillä on laaja yhteistyökumppaneiden verkosto, ja on meidän kaikkien etu, että autamme heitä hiomaan omasta toiminnastaan timanttista. Meille on tärkeää, että myös kasvukeskusten ulkopuolella toimivat autoilijat menestyvät ja palvelut turvataan jatkossakin. Yksinyrittäjälle tukipalveluiden helppo saatavuus ja verkoston tuki ovat elintärkeitä, Kaisa muistuttaa. Verkostoista voimaa ja käytännön apua PTS Finland on lähtenyt aktiivisesti verkostoitumaan heti taipaleen ensimetreillä. Yritys on jäsenenä niin Suomen Yrittäjissä , Tampereen  Kauppakamarissa kuin Visit Tampereen  verkostossa. – Verkostoituminen todellakin kannattaa. Kontaktien lisäksi saa paljon ihan käytännön apua, itse esimerkiksi hyödynnän säännöllisesti yrittäjien sivuilta löytyvää Työnantajayrittäjän ABC -opasta, Mikko sanoo. Kaisa kehuu myös yrittäjäjärjestön paikallisyhdistyksen hyvää henkeä: – Lempäälän Yrittäjien Y-kahveilla oivalsin, miten hienossa porukassa olemme mukana. Ei ole mitään kyräilyä eikä kateutta, vaan sellainen henki, että oikeasti kannustetaan ja yritetään auttaa toisia. Kyllähän yrittäjyyteen paljon haasteita ja riskejä liittyy, mutta on hienoa, että pääsääntöisesti yrittäjyys on tänä päivänä positiivinen asia. Lempääläläisen taksiautoilijan Mikko Kivelän oma yritys täyttää joulukuussa 15 vuotta. Tänä päivänä Mikolla on 9 autoa ja 14 työntekijää Valkeakoski–Lempäälä–Tampere -akselilla. Kivelä myöntää, että asiakkaan näkövinkkelistä taksialan uudistus on tehnyt ostamisesta aikaisempaa hankalampaa. Satunnaisesti taksia käyttävälle uuden taksilain tuomat muutokset kun eivät ole tuttuja. – Esimerkiksi Tampereella, jos tilaa auton Aluetaksin kautta, on tiedossa kyydin maksimihinta. Tolpalta hinta määräytyy kuljettajan oman hinnaston mukaan – tai erillisestä sopimuksesta. Ei kuitenkaan pidä unohtaa kysynnän ja tarjonnan lakia. Esimerkiksi ruuhka-aikaan hinnasta ei hyödytä lähteä tinkaamaan. Sen sijaan taksin ennakkotilaaminen kannattaa aina, Mikko muistuttaa. Yrittäjääkin toimialan vapautuminen haastaa, mutta tarjoaa myös mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen. – Itse olen koko yrittäjänurani ajan kokenut olevani väärässä paikassa taksitolpalla. Lähtökohtani on aina ollut tarjota sellaista palvelua, että asiakkaat haluavat ostaa sitä nimenomaan minulta, ei ensimmäiseltä autolta jonossa. Taksilain muutoksen parhaita puolia onkin se, että paikallinen ja tutulta kuskilta kyydin ostaminen on lisääntynyt selkeästi. Hinnoitteluun uudistuksella ei vielä ole ollut asiakkaan kannalta toivottua vaikutusta. – Kilpailu ei ainakaan Pirkanmaalla ole kiristynyt vielä riittävästi, jotta se näkyisi laskevina hintoina. Päinvastoin, lähestyvän pikkujoulukauden myötä lisääntyvä kysyntä tuo takuulla yllätyksiä ja todennäköisesti pettymyksiä taksimatkan korkeaan hintaan.