Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Valkoinen heteromies ja ärsyttävät lapset – ”Minua haukuttiin hirveäksi isäksi ja pahoitettiin mieltä tyttäreni puolesta”

Minulla on ollut kolmen vuoden ajan huumoriin painottuva YouTube-kanava, jota seuraa noin 5000 ihmistä. Todennäköisesti suurin osa tästä joukosta on alaikäisiä, johtuen aikoinaan hankkimastani pienestä sosiaalisen median suosiosta teinien suosimassa Snapchat-palvelussa. Kaksi vuotta sitten ideoin videon otsikolla ”8 asiaa, jotka v*tuttaa lapsissa”. Pyysin videolle mukaan tuolloin yhdeksänvuotiaan tyttäreni naureskelemaan humoristisesti asioille, jotka saattavat ärsyttää lapsissa. Vaan kuinkas sitten kävikään. Huumorista ja selkeistä, tahallisista ylilyönneistä huolimatta videon ymmärsi alaspäin käännettyjen peukkujen ja negatiivisten kommenttien määrästä päätellen noin puolet. Minua haukuttiin hirveäksi isäksi ja pahoitettiin mieltä tyttäreni puolesta, joka puolestaan huvitti itseään videon kommenteilla. Huumori, ränttäys, sarkasmi ja ironia on vaikeita lajeja nuorelle kohderyhmälle. Vitsi pitää allekirjoittaa niin selvästi, ettei kenellekään jää epäselväksi se, ettei tekijä nyt ehkä ole ihan tosissaan asian kanssa. Vastaavantyyppinen asia nousi viikonloppuna esille  Yle Kioskin julkaiseman ”Valkoinen heteromies” -videon myötä. Videolla suosittu tubettaja ottaa kärkevästi ja korostetun liioitellusti kantaa valkoisen heteromiehen asemaan. Törmäsin videoon itse ensimmäistä kertaa, kun 14-vuotias poikani tuli esittelemään sitä minulle selvästi eri sanamuodoin, kuin mitä videon alkuperäinen tekijä oli kenties tarkoittanut. Kun olimme keskustelleet 14-vuotiaan pojan kanssa valkoisen heteromiehen todellisesta asemasta, oli kommentti paljon puhuva: ”Vasta kun me juteltiin, niin ymmärsin, mistä oli kyse.” Nuoren kohderyhmän kanssa ei oikein voi olettaa, että vitsit, puolivillaiset faktat tai niiden puute, ironia tai sarkasmi menisivät perille. Kaikista videoista ei myöskään nouse kohu eikä kaikista videoista keskustella vanhempien kanssa. Kun katsotaan tilastoja, on selvää, että nuorison kuluttamien videoiden joukkoon mahtuu paljon sellaista sisältöä, joiden todenperäisyydessä ei ole päätä eikä häntää. Vastaavasti mielipidevideot voidaan ottaa puhtaasti faktoina, koska ne esittää suosittu tubettaja. Siksi ainakin brändien kannattaisi miettiä, miten he videoilla näkyvät ja millaisissa yhteyksissä. Väärät mielikuvat kun eivät palvele ketään. Ehkä mediakasvatusta pitäisikin siirtää yhä enemmän videosisältöjä koskeviksi. Perinteinen media kun ei ainakaan nykytiedon valossa ole kasvavan teinin ensisijainen informaatiolähde. Tekir on liikkeenjohdon vaativan viestinnän kumppani ja konsultti. Ville Kormilainen on tehnyt Tekirillä sosiaalisen median operaatioita, sisältömarkkinoinnin suunnittelua sekä mediasuhteiden hoitamista. Hän vastaa Tekir Kuhina -yksiköstä. Tärkein palvelumme on ajattelu. tekir.fi