Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Amazon-pomo: Yrityksillä on oikeus kerätä tietoa asiakkaistaan, kunhan sitä käytetään järkevästi

Verkkokauppajätti Amazonin Euroopan hankintajohtaja Gaurav Bhatnagar vieraili torstaina Tampereella Female Founders Day -tapahtumassa. Verkkokirjakaupasta alkunsa saanut Amazon tekee valtavaa voittoa paitsi verkkokaupallaan, myös pilvipalvelullaan ja tekoälyä hyödyntävillä sovelluksillaan. Bhatnagar ei kuitenkaan voinut kommentoida yrityksensä asioita, vaan puhui tapahtumassa asiantuntijan roolissa. Hän käsitteli tekoälyn hyödyntämistä markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa. Bhatnagarin mukaan yritysten on nykypäivänä pystyttävä tarjoamaan asiakkailleen personalisoitua asiakaspalvelua. Ihmisten toiminnasta internetissä jää yritysten käyttöön miljardeja jälkiä siitä, millä sivuilla he vierailevat, mitä videoita katsovat ja millaisia mainoksia klikkaavat. Algoritmeillä voidaan seuloa kuluttajien liikkeitä. – Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että on paljon kuluttajien toimista kertynyttä dataa, joka analysoidaan. Sitten saadun tiedon avulla yksilöidään, millaista asiakaspalvelua ja kommunikaatiota kukin kuluttaja voisi haluta. Perus nettisurffailijasta saattaa tuntua oudolta, jos verkkokaupan asiakaspalvelu tuntuu tietävän hänestä liikaa. Bhatnagarin mukaan ihmiset eivät kuitenkaan yleisesti ottaen koe personalisoitua asiakaspalvelua ja kohdennettua mainontaa epämiellyttävänä. Bhatnagarin mukaan ongelma on, jos kuluttajista kerättyä dataa käytetään tavoilla, jotka eivät ole järkeviä. – Ihmiset suuttuvat, jos he joutuvat katselemaan mainoksia tuotteista, jotka eivät kiinnosta heitä. Suuryritykset ja sosiaalisen median palvelut keräävät käyttäjiensä toiminnasta jatkuvasti tietoa, eivätkä välttämättä kerro lainkaan, mihin tietoja käytetään. Tällaiseen toimintaan liittyy useita ongelmia. Bhatnagarin mielestä EU:n tietosuojalainsäädäntö asettaa kuitenkin riittävät rajat sille, mitä asiakkaista kerätyllä tiedolla saa tehdä. Hän toteaa, että datan analysointi esitetään välillä tarpeettoman huonossa valossa. Bhatnagarin mielestä useat yritykset käyttävät datan keräämistä ja sitä käsitteleviä koneoppimisen sovelluksia kehittäviin tarkoituksiin. – Kun jollain on esimerkiksi hankaluuksia käyttää sähköpostia, tekoäly voi keräämiensä tietojen perusteella suositella henkilölle videota, joka opettaa käyttämään sähköpostia tehokkaimmalla tavalla. Tämän tyylisessä datan hyödyntämisessä ei ole mielestäni mitään pahaa.