Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Opettajan aika kuluu käytöstapojen opettamiseen - mutta mihinkään ei silti saa puuttua

Kun yhteiskunnassa kaavaillaan muutoksia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen linjoihin sekä tehdään pitkäntähtäimen suunnitelmia, tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon kuri ja järjestys. Nuo vaikeudet voivat johtaa jopa opiskelu- ja työpaikan menetyksiin, parisuhteiden kariutumiseen, koska yhteistyötaitoja ja empatiaa muita kohtaan ei löydy. Armeija-ajasta voi tulla vaikea, ellei osaa kunnioittaa auktoriteetteja. Jäljelle jäävät alkoholi, huumeet ja rikollisuus. Nämä yhdessä johtavat lähes poikkeuksetta kohtaamisiin poliisin ja oikeuslaitoksen kanssa. Ikävä tosiasia on, ettei monilla nykyvanhemmilla ole aikaa, halua tai kykyä opettaa lapsilleen käytöstapoja. Asennekasvatuksen perusta näyttää olevan: ”Minussa ei ole koskaan vikaa ja jos möhlin, joku muu saa korjata virheeni." ”Pelkästään käytävään taluttamisesta voi tulla opettajalle ongelmia.” Päiväkoti ja peruskoulu ovat niitä paikkoja, joissa näitä virheitä tulisi korjata. Ikävä vain, että ryhmäkoot ovat nykyisin liian suuria. Tämän lisäksi perusluokissa pidetään erityisoppilaita, joihin esimerkiksi koulunkäynninavustajien aika ja energia menevät kokonaisuudessaan sen sijaan, että ajan ja energian voisi jakaa tasapuolisesti kaikille luokan oppilaille. Oppilaat, jotka eivät saa huomiota opettajilta ja ohjaajilta, alkavat hakea huomiota käyttämällä niin henkistä kuin fyysistä väkivaltaa muihin oppilaisiin tai työntekijöihin. Mitä voi tehdä? Ei paljon mitään, koska kurinpitomenetelmiä on karsittu ja pelkästään esimerkiksi siitä, että käyttävään taluttamisesta voi seurata opettajalle ongelmia, vaikka hän teollaan rauhoittaisi epäasiallisen tilanteen. Koska kukaan ei voi kunnolla katkaista lasten huonoa käytöstä, lapset saavat käsityksen, että voivat aina ja missä vain tehdä mitä vain ja mitään hintaa ei tarvitse teoistaan maksaa.