Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen kaupunkipyörien tulo voi viivästyä huhtikuusta – Tarjouskilpailussa kakkoseksi jäänyt yritys valitti päätöksestä

Kaupunkipyörien hankinta ja käyttöönotto viivästyvät todennäköisesti valituksen vuoksi. Tarjouskilpailussa hävinnyt CityBike Finland on jättänyt tarjouskilpailusta valituksen markkinaoikeudelle perjantaina 28. elokuuta. Yrityksen mukaan syy valituksen jättämiseen on virheet hankintamenettelyssä. Kaikkia kilpailutukseen osallistuneita tarjoajia ei yrityksen mukaan kohdeltu tasapuolisesti. – Toivomme, että asia saadaan oikaistua ja meidän näkökulmasta oikeudenmukaisesti toteutettua, sanoo Juha Pitkänen, joka toimii CityBike Finlandin palvelupäällikkönä. Lue myös: Tampere saa sähköavusteiset kaupunkipyörät ensi keväänä: tällaiset niistä tulee – hinta odotettua halvempi Lue myös: Tampere saa ensi vuonna uudet kaupunkipyörät, ja niitä tulee heti alussa yli kaksi kertaa enemmän kuin Turussa – Kartta paljastaa asemien sijainnit Yrityksen mukaan tarjouskilpailun yhteydessä tehtiin useita virheitä. Ensimmäinen liittyy tarjousprosessiin. Pitkänen sanoo, että hankintalain mukaisesti pitäisi ensin tarkastella, ovatko tarjoukset tarjouspyynnön mukaisia ja vasta sitten siirtyä hintavertailuun. Näin ei Freebiken kohdalla hänen mukaansa menetelty. – Lisäksi tämän tarjoajan kanssa on käyty neuvotteluja, mikä ei kohtele muita tarjoajia tasapuolisesti, Pitkänen sanoo. Kolmas valitusperuste liittyy siihen, että voittanut tarjous ei kaikilta osin, kuten pyörien lukitusjärjestelmän osalta, olisi tarjouspyynnön mukainen. Iso ero hinnassa Tampere sai kaupunkipyöristä neljä tarjousta kolmelta yritykseltä. Kilpailun voitti Freebike sähköavusteisista pyöristä tekemällään tarjouksella. Liikenneinsinööri Timo Seimelän mukaan ero kilpailijoihin oli selvä. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo oli 70 prosenttia kokonaispisteistä ja laadun osuus 30 prosenttia. – Isoin ero tuli siinä, että Freebiken tarjous oli niin paljon halvempi kuin näiden kahden muun, Seimelä sanoo. Freebiken tarjous oli noin 2,3 miljoonaa euroa. Pitkäsen mukaan Freebiken hinta on epärealistinen. Aikataulu on auki Tampereen kaupunki ei ollut vielä perjantaina iltapäivällä saanut tietoa valitusperusteista. Seimelän mukaan kaupunkipyöristä tuskin pysytään tekemään sopimuksia ennen kuin valitusasiaan saadaan ratkaisu. – Valitettavasti se tarkoittaa hankinnan ja järjestelmän käyttöönoton siirtymistä eteenpäin. Pyörien piti tulla koekäyttöön ensi maaliskuussa. Varsinainen käyttöönottopäivä piti olla 15. huhtikuuta. Vielä ei pystytä sanomaan, koska pyörät saadaan käyttöön.