Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Sara Hildénin taidemuseo sopii Finlaysonille

Sara Hildénin säätiö onnistui löytämään työeläkeyhtiö Varmasta kumppanin, jolla on silmää taiteelle. Yllätysratkaisu on sellainen, jossa kaikki – ei vähiten Tampereen kaupunki – voittavat. Säätiön viesti on jo vuosia ollut se, ettei se voi toimia Särkänniemessä. Paikka on kaunis, mutta pieneksi käynyt ja perusparannusta vaativa rakennus on jäänyt elämyspuiston puristuksiin. Näyttelyissä vierailee vuosittain 40 000–100 000 kävijää. Keskeisempi sijainti ja tarkoituksenmukaisemmat tilat parantavat myös kansainvälisten näyttelyiden edellytyksiä. Tarkoituksena on, että säätiö sekä Finlaysonin alueen maanomistajat työeläkeyhtiö Varma ja Tampereen kaupunki muodostavat keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön. Yhtiö rakennuttaa museon ja vuokraa sen kaupungille. Hintalapuksi on arvioitu yli 20 miljoonaa euroa. Kun Pekka Ilveskosken suunnittelema, rouheaa betonibrutalismia edustava museorakennus vuonna 1979 valmistui Särkänniemeen, Tampere oli kovin toisennäköinen kaupunki kuin nykyään. Finlaysonin alue oli tavallisilta kaupunkilaisilta suljettu tekstiilitehdaskompleksi keskellä kaupunkia, vaikka olikin kaupungin komeimmalla paikalla, kansallismaiseman äärellä. Se ei ollut Hildénin keräilemälle modernille taiteelle edes vaihtoehto. Nyt on toisin. Kiinteistöt omistavan Varman intresseissä on kehittää alueesta pysyvästi houkuttelevampi, kulttuurin ja työpaikkojen keskittymä. Alueella toimii jo nyt museoita, taidegalleria, elokuvakeskus sekä yli 100 yritystä, joukossa myös Alma Media ja Aamulehti . Ensi vuonna Finlaysonin 200-vuotisjuhlia juhlitaan alueella pitkälti taiteen keinoin. Taidemuseorakennukset vastaanotetaan jo itsessään taideteoksina, joten tietenkin arvoalueen kaava on uudistettava huolella. Tontti taidemuseolle on jo katsottu, asemakaavan valmistelua varten on vielä järjestettävä taidemuseon kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu. Tavoitteena on saada se käyntiin ensi vuoden alussa niin, että uusi museo voidaan avata sopivasti alkuvuodesta 2026 EU:n kulttuuripääkaupunkivuonna. Jos vaatimattomista oloista noussut Sara Hildén keräsi Suomen merkittävimmän modernin taiteen kokoelman naisten takkikaupassa saamillaan rahoilla, on puuvillatyttöjen Finlayson ja Tampereen arvokas vanha kaupunki oikea osoite hänen perinnölleen. Lue myös: Sata vuotta sitten Tampereelle tuli yksinäinen 13-vuotias orpotyttö, josta varttui kaupungin menestynyt mahtinainen – Lapsuudestaan hän vaikeni kuolemaansa saakka