Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi raitiotien jatkon Hatanpään valtatielle: rakentaminen voisi alkaa jo ensi vuonna

Raitiotien rakentaminen Hatanpään valtatiellä Hämeenkadun ja Tampereen valtatien välillä voi alkaa jo ensi vuonna, jos vielä kaupunginvaltuusto hyväksyy sen. Kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina esityksen Hatanpään raitiotieosuudesta. Hatanpään valtatien rataosuuden rakentaminen kytkeytyisi raitiotien rakentamisen ensimmäiseen vaiheeseen. Kaupunginhallitus esittää myös, että raitiotielinjaa liikennöitäisiin keskussairaalalta Hatanpään valtatielle Pyynikintorin sijaan. Hatanpään rataosuuden myötä raitiotietyöt keskustassa tulisivat kerralla valmiiksi. Tämä on ollut myös keskustan yrittäjien toive. Hatanpään valtatien ratahaaran Tampereen Raitiotie Oy:n kustannukset ovat 18,16 miljoonaa euroa. Tähän sisältyvät 0,8 miljoonan euron suunnittelukulut. 30 prosentin valtionapu vähentäisi kustannusta 5,45 miljoonaa euroa. Rakennettavan katuympäristön kustannukset ovat kaupungille 4,36 miljoonaa euroa. Pysäkki Sorin aukiolle Tavoitteena on, että raitiotieliikenne Hatanpään haaran pohjoisella osuudella alkaa 9.8.2021. Hervannan rakenteilla olevaa raitiotielinjaa on tarkoitus liikennöidä Pyynikintorille. Jos valtuusto päättää Hatanpään valtatien ratahaaran rakentamisesta, Taysin linja esitetään liikennöitäväksi alusta alkaen Hatanpään valtatielle. Ratikkaradan osuus välillä Koskipuisto–Tampereen valtatie on tarkoitus toteuttaa aiempaan tapaan allianssimallilla. Osuuteen kuuluu Hatanpään valtatien raitiotierata Hämeenkadulta linja-autoasemalle, vaihderisteyksen täydentäminen Hämeenkadun liittymässä Hatanpään valtatien ratahaaralla, raitiotiepysäkki Sorin aukion kohdalle sekä maanalaisen sähkönsyöttöaseman rakentaminen linja-autoaseman tontille. Hatanpään osuus 21 miljoonaa Hatanpään valtatien osuus Koskipuistosta Tampereen valtatielle maksaisi 20,96 miljoonaa euroa. Raitiotieallianssin tavoitekustannukseen sisältyy Hatanpään valtatien rinnakkaista katurakentamista 4,36 miljoonaan euron edestä. Raitiotieallianssin tilaajat ovat Tampereen Raitiotie oy ja Tampereen kaupunki. Rakentajaosapuolet ovat YIT Suomi oy ja NRC Group Finland oy. Raitiotieallianssin suunnittelijaosapuolet ovat Pöyry Finland oy ja NRC Group Finland oy. Osana Hatanpään valtatien katusuunnitelmaa on tehty yritysvaikutusten arviointi. Positiivisena vaikutuksena on nähty, että raitiotie Hatanpään valtatiellä lisäisi keskustan eteläosien saavutettavuutta ja vetovoimaa. Raitiotiepysäkki Sorin aukiolla palvelisi Ratinan ja Tampereen Kannen areenan tapahtumia ja linja-autoasemaa. Toisen raitiolinjan kääntäminen Hatanpään valtatielle toisi joustavuutta ja lisäisi raitiotiejärjestelmän häiriöiden sietokykyä. Vaikutukset joukkoliikennejärjestelmään olisivat positiiviset rakentamisaikaa lukuun ottamatta.