Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Matkailussa pieni ja paikallinen on nyt kaunista

Viimeistään korona osoitti, millaisia kerrannaisvaikutuksia kulttuuri- ja tapahtuma-alojen toimijoilla on. Kun festivaalit, konsertit, teatterit, urheilutapahtumat ja museot suljettiin tai siirrettiin, samassa ketjussa kärsivät niin ravintolat, majoituspalvelut, taksiyrittäjät, catering-palvelut, kukkakaupat kuin kampaamoalan yrittäjätkin. Listaa voi jatkaa loputtomiin. Koronakevään voittajia ovat olleet ruoanlaitto, tee-se-itse-nikkarointi ja puutarhanhoito. Kaiken muun kulutus on painunut miinukselle. Peruttujen tai verkkoon siirrettyjen Pirkanmaan festivaalien lista on karua luettavaa. Murto-osan kapasiteetilla toimivilla klubeilla, ravintoloilla ja matkailupalveluyrittäjillä on nyt kysymys, jota on hyvä kuunnella. Pitäisikö lakia innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista muuttaa niin, että se voisi poikkeusaikana suunnata paukkujaan kotimaan matkailuun? Vuodelta 2017 peräisin oleva laki määrittelee näet tarkkaan myös Business Finlandiin kuuluvan Visit Finlandin tehtävät. Sen tehtäviin ei kuulu kotimaan matkailun edistäminen vaan kansainväliset matkailijat ja verkottuminen sekä teknologiaan ja innovaatioihin panostaminen. Maailmanlaajuinen koronapandemia on kuitenkin muuttanut maailmaa ja ihmisten käyttäytymistä ennalta-arvaamattomalla tavalla. Tällä hetkellä vapaa-ajan matkustajien ei ole sallittua saapua Suomeen yhtään mistään maasta. Se on tosiasia, jonka edessä kaikkien on nöyrryttävä. Myös suomalaisia kannustetaan lomailemaan kotimaassaan. Massaturistikohteiden ja mannertenvälisten lentojen jälkeen ihmiset hakevat nyt pakostakin pientä ja paikallista. Mitä Visit Finlandin tehtäviin tulee, niiden muuttamisessakin on ongelmansa. Ei välttämättä ole mielekästä asettaa verovaroin Suomen eri alueita toisiaan vastaan. Turku kamppailee samoista pääkaupunkiseudun turisteista Tampereen kanssa ja niin on, vaikka Visit Finlandin tuella molempia markkinoitaisiinkin. Jostain tukea pienten, ruohonjuuritason yritysten, kulttuuri- ja matkailupalveluiden toimintaedellytyksiin on kuitenkin löydyttävä. Niihin on syytä panostaa myös työllisyyssyistä. Nämä yritykset edustavat ihmisiä, jotka painavat mieluummin pienelläkin palkalla kuin istuvat passiivisina kortistossa.