Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Miksi Tampereella pyöräillään vähemmän kuin muualla? Kaupunki aikoo lisätä pyöräilijöiden määrää kaksi prosenttia joka vuosi – tässä ovat keinot

Tampereen Tammelassa asuva Manu Rikkinen pyöräilee lähinnä äidin ja isän seurassa Osmonpuistoon, Kauppiin ja Tammelantorille, mutta uudella pyörällä hän aikoo lähteä pyöräilemään myös kaverin kanssa. – Ostettiin uusi, kun vanha pyörä on jäänyt minulle pieneksi. Annetaan vanha pyörä mun hyvälle kaverille. Ostettiin tämä, kun tämä oli kivannäköinen. Mun lemppariväri on pinkki, ja toinen lempiväri on oranssi, kertoo Manu Rikkinen. Vanhassa 24-tuumaisessa pyörässä on jalkajarrut, uudessa käsijarrut. – Onneks tässä on metalliset polkimet. Mun vanhassa pyörässä on muoviset polkimet, ja niistä on lohjennut tosi iso pala. Äiti-Rikkiselle on tärkeää, että lapsen pyörä on kestävä. Isä-Rikkinen arvostaa hallittavuutta ja ajoasentoa. Pyöräilijöiden osuus 7 prosenttia Pyöräilyn osuus kulkutapamuodoista oli vuonna 2019 Tampereella seitsemän prosenttia eli edelleen hiukan alempi kuin koko maassa, jossa luku on kahdeksan prosenttia. Näin siitä huolimatta, että pyöräily on lisääntynyt Tampereella kaksi prosenttia vuodesta 2018. Luvut käyvät ilmi Tampereen kaupungin tuoreesta tarkastuskertomuksesta. Miksi Tampere on muuta Suomea jäljessä pyöräilyssä, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä? –  Meillä kävelyn ja joukkoliikenteen kulkumuotojen osuus on suurempi kuin Suomen kunnissa keskimäärin. Jalankulun osuus kulkumuotona on kasvanut Tampereella reilusti valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen mukaan vuosina 2012–2016, mutta pyöräilyn osuus ei ole muuttunut. Ongelmallista on, että tutkimuksesta toiseen autoilun osuus kulkumuotona on säilynyt samana, ja muutokset tapahtuvat kestävien kulkumuotojen sisällä. Millainen on pyöräilyn tulevaisuus Tampereella? –  Nykyistä parempi. Kaupunkistrategian tavoite on pyöräilymäärien kasvattaminen kaksi prosenttia vuodessa. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi on alkamassa seudullinen kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0. Tavoite on löytää uusia keinoja kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseksi. Tämä työ alkaa ensi viikolla tehtävällä päättäjäkyselyllä. Tampereella on noin 10 automaattilaskinta, jotka laskevat sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden määrät. Lisäksi noin 30:ssä liikennevaloissa on laskentasilmukka, joka laskee ohikulkevat pyöräilijät. Silmukka on asvaltin sisällä, ja se tunnistaa pyörässä olevan metallin. Seimelän mukaan pyöräilijöiden määrät laskentapisteissä ovat kasvaneet, ja erityisesti talvipyöräilijöiden määrä on kasvaneet merkittävästi. Näin saadaan lisää polkijoita Miten pyöräilijämääriä aiotaan saada Tampereella lisättyä, Timo Seimelä? – Parantamalla pyöräreittien laatua. Viime vuodet olemme parantaneet naapurikuntakeskuksista Tampereen keskustaan johtavia reittejä. Nyt tavoitteena on esimerkiksi korkealaatuinen pyöräilyreitti Pirkkalan ja Tampereen välillä. Tänä vuonna tehdään Nuolialantien osuutta Pirkkalan rajalta Leirintäkadulle. – Nyt rakennetaan myös Hervannan baanaa, joka yhdistää Tampereen keskustan ja Hervannan. Reitistä on valmiina Kanjoninkadun ja valtatien 9:n välinen osuus. Tänä vuonna tehdään Viinikanojan, Lokintaipaleen ja Muotialan peltojen osuudet, ensi vuonna Korkinmäenkadun osuus. – Ollaan parannettu myös reittiä Ylöjärven suuntaan, ja ensi vuonna parannetaan reittiä Nokian suuntaan. – Kangasalaan päin menevää seudullista pääreittiä, joka menee Sammon valtatietä pitkin, on parannettu Hervannan valtatien liittymästä valtatielle 9, ja nyt ratikan rakentamisen yhteydessä on tehty Sammonkadun osuus. Tänä vuonna parannetaan Itsenäisyydenkadun osuus Tammelan puistokadun liittymästä länteen. – Toinen painopiste on ollut ydinkeskustan pyöräilyolosuhteiden parantaminen esimerkiksi Hämeenkadulla ja Koulukadulla. Tila loppuu, siksi pyöräilijöitä lisää Miten pyöräreittien laatua parannetaan? – Leventämällä väyliä kävely ja pyöräily voidaan erottaa omille väylilleen. Ja parantamalla liittymäjärjestelyjä, opastusta ja valaistusta. Miksi Tampereen kaupungin kannattaa edistää pyöräilyä? – Halutaan edistää terveyttä edistävää ja kestävää liikkumista. Tampereella, Suomella ja Euroopan unionilla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, joiden saavuttaminen edellyttää kestävien kulkumuotojen voimakasta kasvua ja autoilun vähentymistä. – Tampereen kaupunki kasvaa todella voimakkaasti, ja jos liikkumistavat eivät muutu, liikenneverkko ruuhkautuu, liikenteen haitat lisääntyvät ja joudutaan tekemään kalliita ja tilaa vieviä autoliikenteen järjestelyjä. Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat huomattavasti tilatehokkaampia kuin autoilu. Yhä useampi ostaa sähköpyörän Suomen Urheilupyörän myymälävastaava Pasi Pelttari kertoo, että euromääräisesti kauppa on kasvanut heillä aiempiin keväisiin verrattuna. Syynä on se, että joka toinen ostaja kysyy sähköpyörää, jotka ovat kalliimpia kuin tavalliset pyörät. – Moni ostaa sähköpyörän työmatkapyöräksi, jottei tarvitse mennä töissä suihkuun. Myös iäkkäät ostavat niitä, kun eivät jaksa enää polkea ylämäkiä tavallisella pyörällä. Myös sähkömaastopyöriä ja sähköfatbikejä menee. Sähköpyörälläkin saa kovan lenkin, jos polkee alhaisella avustustasolla tavallista pidemmän lenkin. Pelttarin mukaan moni ostaa pyörän, jottei tarvitsisi matkustaa bussilla tai omalla autolla. Sähköfatbiket ovat liki kaikilta valmistajilta loppu, mutta uusia valmistetaan koko ajan. Sähköfatbiket maksavat esimerkiksi 3 000 euroa. Pyöräkaupan suurin sesonki on huhti-toukokuussa. Millainen pyörä sopii kenellekin, Pasi Pelttari? – Jos ajaa työmatkaa, moni ostaa maastopyörän, koska sillä pääsee maastoonkin ajamaan tarvittaessa. Myös lenkkipyöräksi eniten menee maastopyörää. Maastopyöriä on jo jonkin aikaa mennyt selkeästi enemmän kuin maantiepyöriä. Maantiepyörällä pääsee lujaa asvaltilla, mutta täällä ihmiset ajavat enemmän maastossa kuin maantiellä. Moni ostaa Pelttarin mukaan myös hybridipyörän työmatka-ajoon. Hybridipyörässä yhdistyvät maantie- ja maastopyörän ominaisuudet. Monelle tytöllekin hankitaan maastopyörä Minkä kokoinen runko sopii minkäkin pituiselle polkijalle? – Se riippuu valmistajasta ja pyörätyypistä. Verkkokaupassa lukee, minkä kokoiselle kuskille mikäkin pyörä sopii. Millaisia pyöriä lapsille ostetaan? – Aika usein koulumatkapyöriä. Pojille menee maastopyöriä eikä heille oikein muuta vaihtoehtoa olekaan. Tytöille ostetaan napavaihteisia 3- tai 7-vaihteisia pyöriä, ja monille tytöillekin menee nykyään aika paljon maastopyöriä. Myydäänkö lapsille maantiepyöriä? – Niitä myydään alkaen 150-senttisille polkijoille. Niitä kysytään vähän, koska ne maksavat liki saman verran kuin aikuisten maantiepyörät. On valmistajille vähintään yhtä kallista tehdä lasten maantiepyörä kuin aikuisten, koska tuotantomäärät ovat pieniä, Pelttari sanoo. Tampereen seudun pyöräilyreittejä ja pyöräilykarttoja löydät Tampereen kaupungin sivuilta . Seudullisia pyöräilyn pääreittejä on Tampereella kymmenen: keskustasta Hervantaan, Kaukajärvelle, Vuorekseen, Tesomalle, Teiskoon, Kangasalle, Pirkkalaan, Lempäälään, Ylöjärvelle ja Nokialle.