Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ruuan verkkokaupassa tilauksia tulee niin paljon, että kysyntään on vaikea vastata – näin kaupat vastaavat rytinällä kasvavaan tarpeeseen

Ruuan kotiinkuljetusten ja noutokassipalvelujen kysyntä on kasvanut rajusti viime päivinä. Ruuan verkkokaupan kasvu on ollut isoa muutenkin, mutta koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ovat aiheuttaneet palvelun tarpeeseen rajun piikin. Se on myös aiheuttanut palveluihin ruuhkaa ja ruuan noutokassi tai kotiinkuljetuspalvelua on ollut saatavilla vasta usean päivän päähän. Pirkkalan Citymarket tarjoaa kotiinkuljetuksia. Kauppias Sami Sivonen kertoo, että kasvuluvut ovat viime päivinä olleet kovat. Jo tammi- ja helmikuussa myynnin kasvu on ollut 180 prosenttia. – Koko helmikuussa asiakkaita oli 1773 ja nyt viime viikolla, jolloin oli piikki yhdessä viikossa asiakkaita oli 613. Se tarkoittaa äkkiä laskien 2750 asiakasta tässä kuussa, eli kasvuvauhti on tuhat asiakasta kuukaudessa, Sivonen ynnää. Hän osasi odottaa kasvua, mutta kasvun luvut yllättivät silti kokeneenkin kauppiaan. Keskolla on Pirkanmaalla useita kauppoja, joista voi tilata joko kotiinkuljetuksen tai noudon. K-ryhmässä palvelu toimii niin, että Kesko tarjoaa teknisen alustan ja kauppias vastaa keräilystä ja kuljetuksista paikallisesti. Koko maassa verkkokaupan nouto- ja kotiinkuljetuspalvelua tarjoaa 250 kauppaa. Keskon digitaalisten palvelujen myyntijohtaja Antti Rajala kertoo, että eri kaupoissa tilanne palvelun saatavuudessa vaihtelee paljon mutta pienissä K-marketeissa palvelua on ollut vielä saatavilla paremmin ja isoissa kaupoissa kysyntä on suurempaa. Rajala kertoo, että kiinnostus verkkokaupan palvelujen lisäämiseen on ollut kasvussa jo viime vuonna. Keskon palveluissa kotiinkuljetus on noutokassipalvelua suositumpaa. Viime vuonna avattiin 80 uutta kauppaa. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne luonnollisesti lisää kiinnostusta entisestään. Rajalan mukaan verkkokauppa saadaan auki nopeimmillaan parissa viikossa. Myynti kolminkertaistui S-ryhmässä Pirkanmaan osuuskaupassa verkkokaupan myynti on toimialajohtaja Ville Jylhän mukaan kolminkertainen verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna. Kysyntä näkyy niin, että noutokassipalvelussa noutoaikoja on ollut saatavissa vasta usean päivän päähän. Pirkanmaan osuuskaupan verkkokaupan päällikkö Erika Vakkilainen kertoo, että palveluntarpeen kasvun kanssa samaan aikaan haasteita on tuonut koronavirusepidemia, jonka tuomat rajoitukset tuovat epävarmuutta myös palveluntuottajalle. Keräilyä tehdään niin paljon kuin mahdollista. –  Tilaukset ovat myös niin suuria, että emme ehdi palvelemaan niin monia asiakkaita kuin normaalisti. Elän päivä kerrallaan ja katson, että paljonko on työntekijöitä töissä ja paljonko voin lisätä kapasiteettia. Emme uskalla myydä kovin pitkälle etukäteen vaan toimimme lyhyellä aikajänteellä. Vaikka keräilymääriä on supistettu niin myynti on kasvanut, koska kertaostokset ovat isompia Esimerkkinä kertatilauksen suuruuden kasvusta Vakkilainen kertoo, että jos normaali verkkokauppaostos on alle 200 euroa, niin tilauksen hinta on nyt voinut olla jopa 600 euroa. Tällä hetkellä Pirkanmaan osuuskauppa tarjoaa kotiinkuljetusta Tampereella pois lukien Teisko, ja osaan Pirkkalaa sekä kerran viikossa Kangasalla. Noutopisteitä on neljä, joista kolme Tampereen ja yksi Nokian Prismassa. Pirkanmaan verkkokauppa on keskitetty Koivistonkylään, josta ruoka toimitetaan noudettavaksi muihin pisteisiin ja kuljetetaan kotiin. Henkilökuntaa siirtyy muista palveluista keräilyyn Pirkanmaan osuuskaupassa kapasiteetin kasvattamista ja siirtymistä esimerkiksi vuorotyöhön on mietitty. Nyt lisähenkilökuntaa kauppoihin ja verkkokaupan keräilyyn on saatu muista palveluista, joissa kysyntä on hiipunut. Vakituisia keräilijöitä on nyt 30. Alkuun kuitenkin henkilöstö on koulutettava, sillä keräily vaatii oman osaamisensa. Järjestelmä ja tuotteiden laatuvaatimukset on tunnettava. Tuotteet on osattava pakata tietyllä tavalla ja puuttuvien tuotteiden on oltava ominaisuuksiltaan vastaavia kuin tilattujen. – Jos asiakas on tilannut tiettyä tuotetta, niin vastaavassa ei saa olla uusia raaka-aineita, jos asiakas onkin sille allerginen, Vakkilainen kuvailee. Jylhän mukaan toistaiseksi kaikille muualta vapautuville työntekijöille on saatu järjestettyä työtä kaupan eri tehtävistä. Määrä on tällä hetkellä joitakin kymmeniä, mutta ensi viikolla Jylhä arvioi määrän kasvavan jopa pariin sataan työntekijään Pirkanmaalla. Pirkanmaan osuuskauppa on kehittänyt mallin, jossa yksiköt voivat harkintansa mukaan tehdä keräilyä ja toimituksia yksittäistapauksissa. Jo nyt kauppoihin tulee valtavasti kyselyä kotiinkuljetus- ja keräilypalveluista. – Päivittäistavarakaupassa kaupankäynti on ollut poikkeuksellista. Ykkösprioriteetti on, että saamme tavarat hyllyyn ja yksiköt auki ja jos resursseja jää, niin voimme keräilyä tehdä tapauskohtaisesti. Jylhän mukaan kysyntä on nyt kuitenkin niin isoa, että kaikkeen ei pystytä vastaamaan. Hän painottaa, että palvelua järjestävät myös eri kolmannen sektorin toimijat, joilta sitä voi kysyä. – Tosi paljon on erilaisia avun tarjoajia, jotka haluavat tarjota apua karanteenissa olevilla. Ystävien ,tuttavien ja naapureiden apu on isossa roolissa. Keräilyn ja kotiinkuljetuksen osalta näyttää siltä, että kaupat eivät valitettavasti ehdi siinä mittakaavassa reagoida, kun asiakkailla olisi tarve. Pirkkalassa kapasiteetti tuplataan Myös Pirkkalan Citymarketissa on kapasiteettia kasvatettu. Koska ennakkovaraukset kertoivat Sivoselle, että ensi viikon keskiviikkoon varauslistat ovat täynnä, hän palkkasi 12 henkilöä lisää töihin keräilyyn. He aloittivat jo tällä viikolla. Henkilökuntaa oli nopeasti saatavilla yhteistyökumppanilta, myynninedistämispalvelua tarjoavalta VeraVia Finland oy:ltä, joiden työntekijöiden työt olivat poikkeustilanteessa vähentyneet. – Pystymme tuplaamaan kapasiteetin ensi viikon alussa ja nostamaan sen kuuteen tuhanteen asiakkaaseen kuukaudessa. Sivonen sanoo, että työntekijöiden perehdyttäminen ja työn oppiminen vievät oman aikansa. – Se on alkuun hidasta. Meilläkin on kaupassa 28 000 nimikettä.Siinä menee pieni hetki, että kaiken löytää. Sivonen kertoo, että tarvittaessa palvelua voidaan laajentaa myös viikonloppuihin, mutta se tarkoittaa lisähenkilökunnan palkkaamista. Tällä hetkellä kaupan yli 70 työntekijästä kolmannes tekee verkkokaupan toimituksiin liittyviä töitä. Suunnitelmissa on laajentaa myös kauppatavaroiden noutopalveluun, mutta se vaatii neuvotteluja kiinteistön omistajan kanssa ja noutopaikan järjestämisen kauppaan, joten palvelunlisäys ei ole aivan nopeasti toteutettavissa.