Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

Vastaus mielipiteeseen: Pankkiasiointiin on monia eri tapoja

Ulla Mattelmäki nosti mielipidekirjoituksessaan ( AL 10.11.) esille ikäihmisten tarpeiden huomioimisen pankkipalveluiden kehittyessä yhä digitaalisemmiksi. Aihe on mitä tärkein ja pahoittelen, että Mattelmäki on kokenut asian näin. On selvää, että emme ole onnistuneet viestimään tarpeeksi hyvin kaikista tarjoamistamme mahdollisuuksista pankkiasioiden hoitoon. Olemme Nordeassa pyrkineet huomioimaan kaikissa ratkaisuissamme myös ikäihmisten tarpeet ja olemme tehneet paljon yhteistyötä erilaisten seniorijärjestöjen kanssa. Lisäksi etsimme mielellämme yhdessä asiakkaan kanssa juuri sen tavan, joka hänelle sopii parhaiten pankkiasioidensa hoitoon. Euroopan laajuinen maksupalveludirektiivi edellyttää uudistamaan kaikkien pankkien tunnistautumisen menetelmät tietoturvallisempiin ratkaisuihin. Tunnistautumisväline ei mm. saa olla kopioitavissa. Tästä syystä Nordeassakin yli 30 vuotta käytössä olleen tunnuslukukortin käyttö loppuu ja kaikki asiakkaat saavat käyttöönsä modernimman ja ennen kaikkea turvallisemman tunnistautumistavan. Mielipidekirjoituksessaan Mattelmäki toikin esille älylaitteeseen ladattavan tunnuslukusovelluksen sekä maksuttoman kotiin tilattavan tunnuslukulaitteen. Näiden lisäksi olemme yhteistyössä Näkövammaisten liiton kanssa kehittäneet myös isompikokoisen, puhuvan tunnuslukulaitteen. Näkövammaiset saavat laitteen maksutta ja se on saatavilla myös muille asiakkaille konttoreista 20 euron hintaan. Tämä suurempi laite onkin varteenotettava vaihtoehto henkilöille, jotka kokevat normaalin tunnuslukulaitteen liian pieneksi. Digitalisaatio mahdollistaa yhä enemmän palveluja, joita asiakkaat voivat käyttää missä ja milloin tahansa ilman, että he ovat riippuvaisia pankkikonttorin aukioloajoista. Haluamme olla kehittämässä näitä palveluita ensimmäisten joukossa. Samalla tehtävämme on omalta osaltamme huolehtia siitä, että kaikki pysyvät tässä kehityksessä mukana. Tuemme asiakkaitamme digipalvelujen käyttöönotossa ja olemme järjestäneet jo vuosia runsaasti digineuvontaa. Tampereella digineuvonnan tapahtumia on ollut tänä syksynä ennätysmäärä, ja jatkamme niiden järjestämistä jatkossakin. Seuraava tapahtuma, jossa olemme mukana on ma 18.11. klo 11-14 pääkirjasto Metsossa järjestettävä Innostu digistä -tapahtuma. Lisäksi joka torstai klo 9-10 ennen pankin aukeamista tarjoamme rauhallista digineuvontaa Hämeenkatu 22:n, Sastamalan, Ideaparkin ja Lielahden konttoreissamme. Nokialla vastaava aamu on tiistaisin klo 9-10. Kenenkään, joka ei halua tai syystä tai toisesta kykene, ei tarvitse hoitaa asioitaan verkossa, tietokoneella tai älykännykällä, sillä muitakin vaihtoehtoja löytyy. Pankkiasiointi onnistuu edelleen myös perinteisin keinoin konttorissa. Rohkaisemme kuitenkin kaikkia kokeilemaan sähköisiä vaihtoehtoja, sillä digitaitojen oppiminen voi olla kaikille mahdollista iästä riippumatta. Kirjoittaja on Nordean Tampereen toimipaikanjohtaja.