Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereella pohditaan, pitäisikö lastenvaunuja työntävien maksaa bussimatkoistaan jo ensi vuonna – ”Asia nousee nyt ratikan myötä esiin”

Hervannasta Keskustorille bussilla tulleen Tytti Junkalan mielestä olisi typerästi tehty, jos Tampere lopettaa lastenvaunujen ja pienen lapsen kanssa matkustavien ilmaiset matkat. Junkalan mukana vaunuissa matkusti hänen ensimmäinen lapsensa Aada Junkala . – Itselläni ei ole autoa ja matkustamme bussilla melkein joka päivä, joten ilmaiset matkat ovat hieno juttu. Itse pystyisin myös bussilipun maksamaan, mutta silloin joutuisin varmaan vähentämään liikkumista nykyisestä, Tytti Junkala arvelee. Etua puntaroidaan Lapsen ja lastenvaunujen kanssa on saanut perinteisesti matkustaa Tampereella ilmaiseksi bussissa. Maksuttomuuden perusteena on turvallisuus, lasta ei tarvitse jättää yksin maksamisen ajaksi. Ensi vuoden aikana käytäntö voi muuttua, ja myös vaunujen kanssa matkustavan on maksettava matkasta – ainakin ratikassa. Tampereen joukkoliikennelautakunta päättää syksyn aikana, jatkuuko lasta lastenvaunuissa tai -rattaissa kuljettavien ilmainen matkustusoikeus Nyssen joukkoliikenteessä. Ilmaismatkustaminen on ollut voimassa kaikilla vyöhykkeillä A–F. – En osaa sanoa, miten käy. Asia nousee nyt ratikan myötä esiin, mutta sitä kyllä puntaroidaan joka vuosi. Tänä vuonna valmistellaan ensi vuoden lipun hintoja koronan takia vaikeammassa tilanteessa kuin aikoihin, sanoo joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita . HSL luopuisi Lastenvaunuilijoiden ilmaismatkat ovat kuuma puheenaihe Helsingissä, missä HSL eli Helsingin seudun liikenne on jo esittänyt, että lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaisesta matkustusoikeudesta luovutaan. Asia on nyt lausuntokierroksella. Tampereella on luonnollisesti seurattu Helsingin tilannetta. – Totta kai HSL:n asiat on luettu ja paljon on puhetta ollut. Meillä ratikan tulo nostaa lisää vaunujen ilmaisiin matkoihin liittyvää keskustelua. Ensin on päätettävä tämä yhden detaljin kohdalla sen periaatteen linjaamisesta, miten ratikan suhteen menetellään, Periviita toteaa. Hän korostaa, että lopputulemaa Tampereella ei voi vielä arvioida. Ilmaista matkustusoikeutta puntaroidaan syksyn aikana joukkoliikenteen ensi vuoden lipunhintoja valmisteltaessa. HSL on perustellut ilmaismatkojen lopettamista taloudellisilla menetyksillä, joita korona on pahentanut. Lipputulojen menetyksiksi on koronan takia arvioitu 120 miljoonaa euroa. Helsingissä on laskettu, että lastenvaunujen ilmaisen matkustusoikeuden poistaminen kaikesta seudun joukkoliikenteestä toisi kassaan noin 4,5 miljoonaa euroa lisää. Toinen esillä ollut vaihtoehto on, että vain osa joukkoliikenteestä muuttuu myös lastenvaunujen kanssa matkustavilta maksulliseksi. Isot tappiot Nyssen joukkoliikennepäällikön Mika Periviidan mukaan Tampereen seudun joukkoliikenteessä on arvioitu, että vuoden loppuun mennessä korona aiheuttaa 16 miljoonan euron menetyksen lipputuloissa. – Tästä noin 3,5 miljoonaa euroa saadaan kuitattua erilaisilla toimilla kuten liikenteen supistuksilla. Vaunumatkojen pottia on vaikea laskea. Rekisteröityjä lastenvaunun kanssa tehtyjä matkoja tehdään Nyssessä hieman yli 400 000 kappaletta vuodessa. Nysse-matkan keskihinta on noin 1,05 euroa. – Tampereen seudulla tehdään säännölliseen matkustukseen hyvin sopivilla edullisilla kausilipuilla 60 prosenttia matkoista. Minkälaisilla lipuilla näitä vaunumatkoja tehtäisiin ja jäisikö matkoja paljon myös toteutumatta. Sitä ei ole tutkittu, mutta lienee oikein puhua noin 0,5 miljoonasta eurosta.