Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Uutta tietoa Satamakadun suojatieonnettomuudesta: kuljettaja ei havainnut poikaa pimeässä ja sateisessa säässä – Tutkinnanjohtaja: ”Kun on kiire joka paikkaan, ei malteta pysähtyä”

Tampereen Satamakatu 16:n kohdalla tapahtui maanantaina aamukahdeksan aikaan suojatieonnettomuus, jossa loukkaantui 13-vuotias poika. Onnettomuus tapahtui, kun henkilöauton kuljettaja lähti ohittamaan suojatien eteen pysähtynyttä autoa ja törmäsi poikaan. Poliisin mukaan poikaan osui auton sivupeili ja myös auton eturengas meni pojan oikean jalkaterän yli. Poliisin mukaan poika ei loukkaantunut tilanteessa vakavasti, mutta hänet kuljetettiin paikalta Acutaan tarkempia tutkimuksia varten. Asian tutkinnanjohtaja rikoskomisario Jussi Pilviö kertoo, että henkilöautoa kuljettanut puhutettiin paikan päällä. –Hänen kertomansa mukaan hän ei ollut lainkaan havainnut poikaa pimeässä ja sateisessa säässä. Pilviön mukaan on kuitenkin selvää, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa milloinkaan lähteä ohittamaan. Autoa kuljettanutta 28-vuotiasta miestä epäillään tässä vaiheessa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. Pilviö kertoo, että käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajalle määrätään sakko, jonka suuruus määräytyy tulojen mukaan. –Eli ihan reilu sakko on tulossa, kuten tällaisesta kuuluukin. Onneksi lapselle ei käynyt pahemmin. Päivittäinen trendi Pilviön mukaan vastaavanlainen liikennekäyttäytyminen, jossa autot eivät pysähdy suojatien eteen, on hyvin yleistä. –Näen näitä itsekin päivittäin. Tuntuu olevan nykypäivän trendi. Kun on kiire joka paikkaan, ei malteta pysähtyä, vaikka jokainen ajokortin omaava tietää, että suojatien eteen pitää pysähtyä. Pilviön mukaan myös punaisia päin ajaminen on yleistä. – Punaisia päin ajetaan aivan tietoisesti koko ajan. Välinpitämättömyys on selkeästi lisääntynyt. Pilviön mukaan tilanteeseen on hankala saada muutosta. – Ainoa lääke olisi valvonnan lisääminen, mutta totuus on, että risteyksiä on suuri määrä valvottavaksi. Paras henkivakuutus Pilviö korostaa, että vaikka jalankulkijoilla on oikeus kulkea suojatietä pitkin, on varovaisuus jalankulkijan paras henkivakuutus. –Myös jalankulkijoiden pitää olla varovaisia ja aina onkin hyvä tarkistaa, että vaikka auto on pysähtynyt suojatien eteen, että sen takaa ei tule toista. Entä voisiko poliisi turvata koululaisten jalankulkua aamuisin ja iltapäivin koulun läheisyydessä sijaitsevilla risteysalueilla? – Teoriassa kyllä, mutta totuus on, että mitään mahdollisuuksia sille, että poliisi olisi valvomassa, ei ole. Jo senkin takia, että esimerkiksi isoissa kaupungeissa kouluja on paljon ja poliiseja vähän. Mikäli tällainen malli toteutettaisiin, täytyisi jonkin muun tahon tämä hoitaa. Monissa maissa on esimerkiksi vapaaehtoisia, jotka ohjaavat koulujen läheisyydessä liikennettä ja pysäyttelevät autoja.