Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Moron lukija kysyy: Pysyykö ratikka kiskoillaan, kun ne ovat ihan mutkalla? ”Oikomiskone saapuu lokakuussa”.

Miksi raitiotien kiskot näyttävät menevän vinksin vonksin Hervannan valtaväylän vieressä? Moron lukija ihmettelee tilannetta, koska kiskot näyttävät olevan pienillä mutkilla ylös ja sivuille. Kuinka ihmeessä ratikka pysyy tässä kohdassa kiskoillaan? Kesällä myös kiskojen ruoste huolestutti kaupunkilaisia. Raitiotieallianssista kerrottiin silloin, ettei ruoste haittaa. Se on normaali ilmiö ja ajopinnat hiotaan ennen liikennöinnin aloittamista. Miksi raitiotien kiskot näyttävät olevan mutkilla Hervannan valtaväylän vieressä, Raitiotieallianssin päällysrakenteen tekniikkalajivastaava Timo Kuusela? – Raiteen lopullinen oikominen suoritetaan raiteen tukemiskoneella. Raiteen oikominen on mahdollista tehdä myös ns. käsityönä, mutta se on paljon hitaampaa ja työläämpää. Aiheutuuko tästä vaurioita kiskoille? – Kiskoja käsitellään siihen tarkoitetuilla laitteilla eikä siitä aiheudu mitään vaurioita. Miten Ruotsista tuleva kone toimii? – Raiteentukemiskone kulkee kiskoilla ja nostaa sekä oikoo raidetta samalla kun se tiivistää raiteen sepelitukikerrosta. Miksi kone tulee Ruotsista? – Tampereelle tuleva tukemiskone on täysin normaali raiteen tukemiskone. Se tekee vastaavaa normaalia raiteen oikomis- ja tukemistyötä, jota tehdään rautateillä Suomessa päivittäin. Vastaavanlaisia koneita on Suomessa useita. – Suurin syy siihen, miksi kone tuodaan muualta, on raideleveys. Suomessa olevat vastaavat koneet on mitoitettu Suomen rautatien raideleveydelle 1 524 mm, kun Tampereen raitiotiellä raideleveys on 1 435 mm. Kone voisi tulla myös jostain muusta maasta, jossa on sama raideleveys. Tarjouskilpailun perusteella urakoitsijaksi valikoitui ruotsalainen yritys. Miten kone osaa asettaa kiskot juuri oikeaan linjaan ja korkeuteen? – Raiteen asema mitataan ennen tukemista ja raiteentukemiskone asettaa raiteen etukäteen tehdyn mittauksen pohjalta oikeaan asemaan. Raiteentukemiskoneessa on myös oma mittakanta, joka tarkkailee koneen suoritusta. Koska kone aloittaa työt Tampereella? – Kone aloittaa työt lokakuun alussa. Kauanko työssä kestää? – Työt kestävät noin lokakuun ajan. Mitkä osuudet kone viimeistelee? – Kaikki niin sanotut sepeliraiteet eli raiteet, joissa raide on perustettu betonipölkkyjen ja sepelitukikerroksen varaan. Miksi esimerkiksi Sammonkadulla tai Hämeenkadulla meneviä kisko-osuuksia ei tarvitse käsitellä ruotsalaiskoneella? – Näillä alueilla raide on perustettu betonilaatalle ja raide asemoidaan ennen betonivalua käsin.