Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lähi- ja etäopetuksen sekoittaminen olisi tässä tilanteessa toimiva ratkaisu

Koronaviruspandemia on vaikuttanut voimakkaasti myös koulutukseen. Opettajien ja opiskelijoiden ulkomaanvaihdot on peruttu syyslukukaudelta. Suurin osa uusista ulkomaalaisista tutkinto-opiskelijoista ei ole vielä päässyt maahan aloittamaan opintojaan. Suomessa on maailman parhaimpiin kuuluvat IT-järjestelmät, joiden ansiosta etäopetus verkon kautta korvaa hyvin lähiopetusta. Opetus ei kuitenkaan ole vain tekniikkaa, vaan myös ihmissuhteita ja pedagogiikkaa. Oma työni sujui vielä tavalliseen tapaan, kun lähdin 8. maaliskuuta Keniaan työmatkalle. Palattuani 13. elokuuta tapani tehdä työtä muuttui. En päässyt työpaikalleni, koska olin ollut ulkomailla. Seurasi kahden viikon karanteeni. Sen jälkeen työ on siirtynyt kokonaan verkkoon. Siirtyminen lähiopetuksesta etäopetukseen ei ollut kovin suuri sokki, ainoastaan uusi tapa tehdä työtä. Kuten moni muu, olen tottunut verkko-opetukseen, mutta silti kaipaan lähiopetusta. Teknologia helpottaa etäopetusta, mutta silti lähiopetusta kaivataan. Voi olla, että opiskelijatkin ovat samaa mieltä. Ottaen huomioon koronatilanteen, hybridiopetusmalli olisi sopiva malli. Hybridiopetusmalli tarkoittaa lähi- ja verkko-opetuksen sekoitusta. Hybridiopetusmallissa pitäisi ottaa huomioon, että opetuksen kaksi pääpilaria eli ihmissuhteet ja pedagogiikka kohtaavat. Suomalaisella koulutusalalla on osaamista tehdä hybridiopetusmallista toimiva täällä ja maan ulkopuolella. Koulutusvienti on Suomen valtion yksi tärkeä tavoite. Tehokkaan hybridiopetusmallin rakentaminen kehitysmaille voisi olla osa koulutusvientiä. Ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille on Tampereen korkeakouluyhteisössä Study&Stay-palvelu, joka on osa International HUB Tampere -hanketta. Myös tämän palvelun voisi toteuttaa hybridiopetusmallilla.