Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Mikko Kanninen on Tampereen Teatterin uusi johtaja, näin hän kommentoi uutta tehtäväänsä: ”Nyt tuntuu siltä, että juuri tähän olen koko elämäni tähdännytkin”

Jos kaikki menee kuten Mikko Kanninen tahtoo ja toivoo, Tampereen Teatterissa aloittaa elokuussa "taiteellista tasoa korkeasti vaaliva, yhteisöllinen, tasavertainen, kuunteleva ja teatteria rakastava" johtaja. Epäilemättä perinteikäs taidelaitos saa myös paineensietokykyisen ja sitkeän johtajan, ainakin jos ajattelee teatterinjohtajan kuukausia kestänyttä valintaprosessia. Hakijoita tehtävään oli kaikkiaan 29, ja valintaprosessi oli tiukka. Katso videolta, mitä rekrytointprosessi sisälsi: Valintansa teatterin hallitus teki hallituksen puheenjohtaja Päivi Myllykankaan mukaan yksimielisesti. Valinnassa painoivat tasapaino taiteellisen ja talousosaamisen välillä, vahvat verkostot sekä kyky tarttua johtajuuteen tilanteessa, jossa teatterin täyttöaste on erinomainen, mutta teatteri elää myös jatkuvaa muutosta ja joutuu remonttiinkin lähivuosina. Kotiteatteri Mikko Kanninen, 49, toimii tällä hetkellä Tampereen yliopiston teatterityön koulutusohjelmassa näyttelijäntaiteen yliopistonlehtorina ja taiteellisena tutkijana. Hän on syntynyt, kasvanut ja opiskellut Tampereella. Tampereen Teatterin johtajuuden yrittäjäperheen kasvatti kokeekin jatkumona ei vain työuralleen, vaan elämälleen. –  Tämä on synteesi siitä, mitä olen, mitä olen tehnyt ja opiskellut. Tämä on minun kotiteatterini. Tässä nurkilla olen pyörinyt lapsuuteni: ensin lehtimiestentalossa Hämeenpuistossa, sitten Palanderin talossa. – Olen näytellyt ja ohjannut teatteria, opiskellut johtamisprosessia, teatterinjohtamista eri tasoilla ja toiminut alan luottamustoimissa. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että juuri tähän olen aina tähdännytkin. Ensemble-henkinen Tampereen Teatterin ohjelmistossa uuden johtajan ajattelu tulee näkymään parin vuoden sisään. Kanninen sanoo, että hänellä on valtavasti ideoita ja kotona pinossa noin 400 kiinnostavaa näytelmää, mutta se ei vielä riitä. – Teatterihan ei tapahdu minun päässäni vaan taiteellisissa keskusteluissa henkilökunnan kanssa, varsinkin talon sisällä. Olen ensemble-henkinen ihminen ja haluan pohtia yhdessä sitä, minkälainen Tampereen Teatterin linja tulee olemaan. Kannisen mukaan traditiot ja konventiot menevät ihmisten mielissä joskus sekaisin. – Konventioihin kuuluu ajattelu, jonka mukaan asiat tehdään niin kuin ne on aina tehty. Ne eivät ole taideorganisaatiossa rakentavia. Traditioilla taas on pidemmät juuret. ”Taide on tutkitusti julkisen rahoituksen tuottavin sijoitus.” Tampereen Teatteriin traditioihin Kanninen laskee vahvan draama- ja musikaaliosaamisen, vahvan näyttelijä-ensemblen ja onnistuneet vierailijakiinnitykset sekä sijainnin. – Keskeinen sijainti Keskustorilla tekee tästä erityisesti tamperelaisten teatterin, jos taas Tampereen Työväen Teatteri toimii jo tukensakin puolesta enemmän valtakunnan tasolla. Kannisen mielestä hienot traditiot pysyvät parhaiten hengissä ja elävinä, kun niitä uudistetaan. –  Teatteri ei voi olla museo. Todellisuus ympärillämme muuttuu koko ajan. Se on syy siihen, miksi myös taiteen pitää muuttua. Tuottavin sijoitus Teatterin tiedotuskeskus Tinfon hallituksen puheenjohtajana Mikko Kanninen on hyvin perillä myös esittelykierroksella olevasta valtionosuuslakiuudistuksesta. Hänestä valtionosuusjärjestelmän uudistaminen on kaiken kaikkiaan hyvä asia, ja toivottavaa olisi, että uusi lakiesitys menisi sellaisenaan läpi. Lue myös: Tampereen Työväen Teatterin rahoitus saa siunauksen uudessa esittävien taiteiden laissa: tämä termi on teatterille tärkeä Mitä sanot heille, joiden mielestä teatteria ei pitäisi tukea julkisin varoin lainkaan? – Urheilu on väsynyt vertaus, mutta ei meillä olisi huippu-urheiluakaan, jos urheilua ei tuettaisi. Sitten pelaisimme divaria Pyynikin takapihoilla. Se olisi vaihtoehto ja ihan kivaa se tossupallokin olisi. –  Taide on tutkitusti julkisen rahoituksen tuottavin sijoitus. Britanniassa aiheesta on tehty laajoja pitkäaikaistutkimuksia. Suomessa myydään lähes neljä miljoonaa teatterilippua vuodessa. Ne ja se ihmismäärä, joka teattereissa on töissä, katoaisivat ilman julkista tukea kaikki. Sen myötä kärsisivät myös matkailuyrittäjät, bussikuskit, lipunmyyjät, hotelli- ja ravintolatyöntekijät. Taiteen vaikutus tähän yhteiskuntaan on järisyttävä. – Tärkein syy on se, että teatteri on olemassa samasta syystä kuin lääkärit, palomiehet ja poliisit: siksi että meistä tulisi yhdessä parempia ihmisiä. Teatteri Takomo vai Kansallisooppera? "Riippuu esityksestä." Kummassa kävit viimeksi? "Teatteri Takomossa neljä kuukautta sitten, Kansallisoopperassa noin vuosi sitten."