Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Leevi Lintukanto, 18, on Kangasalla asuva kuskilupaus, joka ei haaveile formuloista, vaan Amerikan Nascar-sarjasta – Hän haluaa, että kuskin taidot ratkaisevat, eikä moottorivalmistaja

Maailman nopein kansa, tapasi muuan kaupallinen kanava hehkuttaa omien autourheilulähetystensä mainoksissa muinoin, kun suomalaiset pärjäsivät niin rallissa kuin formuloissakin. Rallissa menestys on pitkään ollut nollatasoa, ja slogan nopeimmasta kansasta on siirretty varaston hyllylle pölyttymään. Ralli ja formulat ovat kuitenkin suurelle suomalaiselle yleisölle liki yhtä kuin autourheilu, mutta niiden ulkopuolellakin hevosvoimat jylläävät, ja kuskit painavat nilkkansa suoriksi. Yksi oiva vaihtoehto on tarunhohtoinen amerikkalainen rata-autoilusarja Nascar. Ja jos Kangasalla asuvalta ajajalupaukselta Leevi Lintukannolta , 18, kysytään, juuri Nascar on kiehtovin kuningassarja, jota kohti kannattaa pyrkiä askel kerrallaan. – Se vaikuttaa tällä hetkellä huomattavasti kiinnostavammalta kuin muut. Kisa on paljon tiiviimpää kuin esimerkiksi formuloissa. Siellä vain tietyt tallit ja kuskit pärjäävät, koska erot autojen välillä ovat niin isoja, Lintukanto selittää, miksi Nascar häntä kiehtoo. Kartingissa uransa aloittanut nuorukainen osallistui viime vuonna ensimmäistä kertaa rata-autoilun Legends-nimiseen luokkaan. Titteleistä makein oli toinen sija luokan MM-kisoissa. Tällä koronan runtelemalla kaudella Suomessa on päästy ajamaan vain yksi kansallinen kisa, ja siinä Lintukanto oli ylivoimainen. Hän rikkoi Botniaringin rataennätyksen kahteen otteeseen ja voitti kaikki lähdöt. Legends-luokassa – jos mutkia hieman oikoo – moottorit ja autot ovat käytännössä kaikilla kuskeilla samanlaiset. Näin eroja ei tehdä moottorivalmistajien tehtaissa, vaan radalla. Juuri se kiehtoo Lintukantoa, että taidot ratkaisevat. Eurooppalainen pikkuveli Nascar saattaa olla suurelle yleisölle jopa tuttu nimi, mutta harva tietää, että sillä on eurooppalainen pikkuveli nimeltä Nascar Whelen Euro Series. Lintukanto otti ensimmäisen askeleen kohti Amerikan kirkkaita valoja osallistumalla heinäkuun lopulla testirupeamaan Ranskassa. – Meitä oli siellä muutama kuljettaja testaamassa pari päivää ja yksi kilpakuski, joka opetti, kuinka auto toimii, Lintukanto selvittää. Lintukanto taustajoukkoineen kuuli testimahdollisuudesta, otti yhteyttä sarjan taustavoimiin ja kutsu tuli. Ihan sokkona euro-Nascarin organisaatio ei Lintukantoa mukaan ottanut, koska menestystä on tullut MM-tasolla. Ja mikä tärkeintä, Nascarin kotimaassa Yhdysvalloissa juuri Legends-luokka on se, mistä kipuaminen kohti kirkkaita valoja aloitetaan. Lintukannolta on turha odottaa suurta hehkutusta, vaikka hän pääsi ensimmäistä kertaa elämässään aidon Nascar-auton rattiin. – Aika samantapainenhan se oli kuin tuo Legends, hän toteaa ja viittaa perheen omakotitalon pihalla seisovaan menopeliinsä. Ainoa iso ero Lintukannon mukaan on vaihteissa. Entä ensimmäinen kunnon kierros? – Ihan hyvältä se tuntui. Otin pari kierrosta varovaisemmin, ja kun vaihteet tulivat tutummiksi, kasvattelin vauhtia, Lintukanto pudottelee viileästi. Kerro nyt rehellisesti, miten hehkutit asiaa kavereillesi? – En tuon ihmeemmin, mutta olihan se erittäin hienoa, että pääsin kokeilemaan. Kyllä tarkoitus on päästä ajamaan uudestaan ja kisoihin. Eurosarjan iso palkinto Niin, se toinen askel eli kisaaminen euro-Nascarissa. Luulisi, että Kangasalta on jo taloudellisestikin mahdotonta päästä Euroopan moottoriradoille. Ei kuulemma ole. Euro-Nascarin organisaatiolta saa käyttöönsä auton ja huoltotiimin. Kustannukset ovat 7 000–10 000 euroa. Siihen päälle tulevat tietysti matkat, asumiset ja muut vastaavat kulut. Nascar-auton voi tietysti myös ostaa, mutta siinä tapauksessa europino on jo korkeampi. – Kyllä vakaa tarkoitus on mennä ajamaan ainakin yksi kisa tällä kaudella, Lintukanto vakuuttaa. Korona on vaikuttanut myös eurosarjaan, ja kisakauden kohtalo ei ole vielä selvillä. Euro-Nascarin paras palkinto on se, että sarjan voittaja saa sopimuksen alkuperäiseen Nascar-sarjaan. Se tietysti vaatii enemmän kuin yhteen kisaan osallistumista. Lintukanto kuitenkin sanoo, että kolmen vuoden sisällä tuosta tulee totta. Realismia vai haaveilua? – Siihen minä pyrin. Ikinähän ei tiedä, mitä tapahtuu.