Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Singaporen GP on todellista turva-autolottoa – syheröisessä labyrintissä ohittaminen on käytännössä mahdotonta

Marina Bayn upea katurata on isännöinyt F1-osakilpailu jo 11 kertaa. Kaikki muistavat avauskisan epäurheilijamaisen ratkaisun ja sitä seuranneen jälkipyykin. Silloinhan Renault-pomo Flavio Briatore ideoi tallin kakkoskuski Nelsinho Piquet’lle tahallisen ulosajon juuri sopivasti Fernando Alonson varikkovisiitin jälkeen. Näin espanjalainen pääsi ajamaan letkan ykköseksi muiden kaartaessa turva-auton takana renkaanvaihtoon. Kun ohittaminen ei katuradalla onnistu, sai Alonso körötellä rauhassa avauskisan voittoon. Briatore sai toki tempusta elinikäisen toimitsijakiellon (joka on sittemmin kumottu siviilioikeudessa), ja Singaporen radan maine ikuisen tahran. Ei nimittäin ole sattumaa, että Rellun härski sopukolarointi tapahtui juuri kaakkoisaasialaisessa kaupunkivaltiossa. Marina Bay on toivottaman syheröinen labyrintti, jossa ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Kierrokseen on mahdutettu peräti 23 mutkaa, joista 14 vie vasemmalle ja yhdeksän oikealle. Ei selkeitä suoria Mutkien lisäksi ohittamista vaikeuttaa selvien suorien puute. Lähes kahden tunnin täysmittainen GP on jatkuvaa sykkimistä vaihteelta toiselle. Esimerkiksi viime vuonna Valtteri Bottas vaihtoi peräti 4 140 kertaa kisan aikana. Briatoren älynväläys perustui siihen, että turva-auton todennäköisyys Piquet’n ulosajossa on käytännössä sata prosenttia. Singaporen moderni GP -historia pitääkin sisällään peräti 18 turva-autoepisodia – vähintään yhden joka vuosi. Tämä kaikki tekee osakilpailusta formula ykkösten lottoa. Kisataktiikan laatiminen on suunnilleen yhtä tieteellistä hommaa kuin narunveto Linnanmäellä. Yksikään talli ole vielä pystynyt varmistamaan Singaporessa kaksoisvoittoa, vaikka useampi kisa on ajettu keskellä sekä Red Bullin että Mercedeksen valtakautta. Lisää DRS-apua Kattojärjestö FIA ilmoitti alkuviikosta, että se kannustaa kuskeja rohkeampaan riskinottoon lisäämällä Marina Baylle kolmannen DRS-alueen. Nähtäväksi jää, miten paljon siitä on apua, koska viimeisen kymmenen vuoden aikana kisa on voitettu kahta poikkeusta lukuun ottamatta paalulta. 2012 Lewis Hamiltonin McLareniin iski vaihdelaatikkovika, ja Sebastian Vettel peri voiton. 2017 puolestaan paalulta startannut Vettel keilasi sekä Max Verstappenin , Kimi Räikkösen että itsensä ulos kisasta jo ennen ykkösmutkaa. Samalla hän päästi Hamiltonin GP-voittoon ja ratkaisevaan johtoon MM-sarjassa. Mersu onkin peräti kolmen osakilpailun mittaisessa voittoputkessa Singaporessa. Siitä huolimatta tallipäällikkö Toto Wolff lähtee varsin varautuneena GP-viikonloppuun. – Pitkän aikaa Singapore oli heikoin rata meille. Olemme kuitenkin kehittyneet paljon, ja viime onnistuimme jo hyvin, Wolff sanoi Mersu-tiedotteessa. Silloinkin historiallinen kaksoisvoitto jäi kuitenkin ottamatta, koska Bottas pääsi ruutulipulle vasta neljäntenä. – Erikoinen aikataulu ja ilmasto tekevät kisasta vaativan koko tallille. Lämpötilat varikon puolella nousevat yli 40 asteen. Se yhdistettynä kosteuteen tekee olosuhteista todella haastavan – niin henkilökunnalle kuin itse autollekin, Wolff päätti. Singaporen osakilpailu C Morella: vapaat harjoitukset pe klo 11.25 ja 15.25 sekä la klo 12.55. Aika-ajot la klo 15.55 ja GP su 15.05.