Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen uusien sähköpotkulautojen huolimaton pysäköinti aiheuttaa ongelmia – Moron pysäköintitestissä kohulaite osoittautui yllättävän heppoiseksi

Vuokrattavien sähköpotkulautojen aika alkoi Tampereella tiistaina aamulla, kun saksalaisen Tierin laudat ilmestyivät katukuvaan. Helsingissä ja maailmalla lautojen pysäköinnistä on tullut paljon valituksia. Moro lähti heti kokeilemaan sähköpotkulaudan pysäköintiä. Potkulaudan pikkuruinen jalka osoittautui Moron suuressa pysäköintikokeessa heppoiseksi kapistukseksi. Moron reportteri vuokrasi laudan, ajeli sillä muutamia metrejä ja kokeili erilaisia arjessa eteen tulevia pysäköintitapoja. Jos lauta alkoi pysäköinnin jälkeen kaatua, sen ei tietenkään annettu vapaasti rojahtaa tantereeseen, vaan lauta saatettiin varovasti kaatumasijalleen. Kaikki koepysäköinnit tehtiin erittäin loivasti viettävällä Kuninkaankadulla Satakunnankadusta pohjoiseen. Koe 1 – ei löydy luontevaa asentoa Seinää vasten pysäköidessä laudalle ei millään löydy luontevaa asentoa, vaan se on aseteltava varovasti tangon pää seinää vasten. Ensimmäinen yritys johti välittömästi kaatumiseen. Lauta oli hetken paikallaan ja valui sitten kiihtyvällä vauhdilla taaksepäin, kunnes ohjaustanko kääntyi poikittain, ja lauta kaatui maahan. Kun varmisti, ettei lauta lähde valumaan, se pysyi pystyssä. Se ei kuitenkaan kestäisi kovinkaan suurta tönäisyä. Koe 2 – Lyhtypylväs on hutera parkkipaikka Lyhtypylvästä vasten pysäköidessä ainoa mahdollisuus oli jälleen laittaa lauta nojalleen ohjaustangon varaan. Hutera parkki toimi, koska kiveys esti lautaa valumista. Vähänkään jyrkemmässä kohdassa lauta kaatuisi heti. Koe 3 – Pyöräteline on yksi vaihtoehto Tier on merkinnyt sovelluksensa kartassa pysäköintikieltoalueet. Esimerkiksi koko Tammerkosken ranta molemmin puolin on kieltoaluetta. Samoin kaikki sillat. Tier neuvoo pysäköimään huomaavaisesti ja muiden kulkemista estämättä. Yksi neuvo on käyttää pyörätelineitä. Satakunnankadulla oli nykyaikainen pyöräteline, johon laudan pystyi pysäköimään vain yhdellä mielekkäällä tavalla. Pystyputki oli asteltava tarkoin telineen yläkaaren keskelle, ettei lauta luista ja kaadu. Tämä pysäköintitapa ei kestä pienintäkään tönäisyä. Koe 4 – Jalka on heppoinen Luultavasti yleisimmin sähköpotkulauta pysäköidään sen oman jalan varaan. Pikkuruinen jalka on laudan vasemmalla sivulla. Yleensä ainakin yhtiön omilta jäljiltä laudat ovat siistissä rivissä juuri jalkansa varassa. Ajettaessa jalka käännetään sivuun ja pysäköidessä taitetaan taas auki, ihan kuin polkupyörällä. Pettymys oli tässä pysäköinnissä suurin. Jalka on varsin heppoinen, eikä lauta kestä viettävää pysäköintipaikka ollenkaan. Pienikin myötäle tai painuma on liikaa ja lauta kellahtaa jalkansa yli kumoon. Syynä tähän on pystyputkessa oleva akku, joka nostaa painopistettä. Monen yrityksen ja asetteluun jälkeen lauta juuri ja juuri keikkui pystyssä, mutta tämä on tuhoon tuomittu tapa. Pysäköi lauta sen omaa jalkaa käyttäessäsi aina tasaiselle tai jalka ylämäen puolella. Mitäkö laudan käyttäminen maksaa? Moron kokeessa käyttöaikaa tuli 10 minuuttia ja hinta oli 2,50 euroa.