Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Finnhems ostaa helikopteriyrityksen ja vaihtaa toimitusjohtajaa – "Etelän osalta riskiä ei enää ole, pohjoisessa aiomme päästä samaan varmuuteen"

Lääkärihelikopteritoimintaa hallinnoiva Finnhems ostaa itselleen helikopteriyrityksen. Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab:n (SHT) osakakanta, liiketoiminta sekä helikopterien leasing-sopimukset siirtyvät kaupassa valtionyhtiölle. Finnhemsin hallituksen puheenjohtaja Harri Sailaksen mukaan kauppa varmistaa, ettei riskejä siirtymään liittyvistä katkoksista enää ole Etelä-Suomessa. – Samaan varmuuteen aiomme päästä pohjoisen osalta, Sailas sanoo. "Ostopalvelun jatkaminen on epätodennäköistä" Kaupan myötä Finnhems siirtyy konkreettisesti kohti kokonaan omaa lentotoimintaa. Tavoite sisältyi Antti Rinteen (sd.) hallituksen linjaukseen. SHT on tähän saakka vastannut lääkärihelikopterilennoista Vantaan, Turun ja Tampereen tukikohdissa ostopalveluna. Toiminta jatkuu käytännön tasolla entisellään. Yrityskauppa rahoitetaan Finnhemsille luovutettavalla valtion osakevarallisuudella. Kauppasummaa ei julkisteta. Muun Suomen lentotoimintaa jatkaa toistaiseksi Babcock Scandinavian Air Ambulance, jonka sopimus on voimassa vuoden 2022 helmikuuhun. – Tältä osin valmista kerrottavaa ei ole. Mutta on epätodennäköistä, että ostopalvelua jatkettaisiin, Sailas sanoo. Tavoitteena kokonaan oma kalusto Finnhemsille siirtyy nyt siis myös leasing-helikoptereita. Sailas näkee, että ennen pitkää suunta on kuitenkin kohti omia koptereita. Tämä voisi tapahtua, kun leasing-sopimukset loppuvat. – Iso kuva on mielestämme se, että jonain päivänä Suomen valtiolla on kriittisiin asioihin oma kalusto. Se voi tapahtua ehkä 2020-luvun loppupuolella. Hän mainitsee valtion oman kopterikaluston eduiksi muun muassa yhtenäisen hankinnan, huollot ja lentäjien koulutuksen. Yhtenäistäminen voisi Sailaksen mukaan tuoda myös merkittäviä kustannussäästöjä. – Tämä on kaikki vielä työtä, joka on aluillaan, hän korostaa. – Tavoitteenamme on olla Euroopan paras HEMS-lentoyhtiö, on mittarina sitten turvallisuus, tehokkuus tai laatu. HEMS tarkoittaa kiireellistä lääkärihelikopteritoimintaa (Helicopter Emergency Medical Services). Uusi toimitusjohtaja tulee Finnairilta Finnhems kertoo myös vaihtavansa toimitusjohtajaa. Jyri Örri jättää tehtävänsä heti, ja uusi toimitusjohtaja Jari Huhtinen aloittaa työnsä lokakuun alussa. Päätös liittyy Sailaksen mukaan niin ikään omaan lentotoimintaan, minkä vuoksi nyt oli "luonnollinen hetki" vaihtaa johtajaa. – Örri tuli kymmenen vuotta sitten aivan toisenlaiseen yhtiöön, ja polki sen tyhjästä erinomaiseen kuntoon, puheenjohtaja kehuu. Kun lennot otetaan yhtiön omalle kontolle, vaaditaan Sailaksen mukaan myös toisenlaista pätevyyttä. Huhtinen siirtyy Finnhemsiin Finnairista, jossa hän on muun muassa vastannut tekniikasta ja kaluston laadusta. – Uusi toimitusjohtaja tulee niin lentämisen ytimestä kuin voi tulla. Valmistelussa vain Seinäjoki ja Kouvola Lääkärihelikopteriyhtiön on tarkoitus perustaa kaksi uutta tukikohtaa. Kiistaa on ollut lähinnä siitä, onko toisen tukikohdan paikka Kouvola vai Lappeenranta. Sailaksen mukaan yhtiö itse valmistelee asiaa vain kahden kaupungin mukaisesti. – Me valmistelemme Seinäjokea ja Kouvolaa. Mutta Finnhems tekee, miten sanotaan, puheenjohtaja toteaa viitaten valtion ohjaukseen. Kauppaa valmisteltiin tiukan salassapidon alla. Talouspoliittinen ministerivaliokunta (talpo) linjasi valtion lääkärikopteriyhtiön Finnhemsin tulevaisuutta aiemmin kokouksessaan, mutta päätöksistä ei tuolloin kerrottu julkisuuteen mitään salassapitoon vedoten. Salaista valmistelua Kauppaa valmisteltiin tiukan salassapidon alla. Talouspoliittinen ministerivaliokunta (talpo) linjasi valtion lääkärikopteriyhtiön Finnhemsin tulevaisuutta aiemmin kokouksessaan, mutta päätöksistä ei tuolloin kerrottu julkisuuteen mitään salassapitoon vedoten. Finnhemsin alihankkijan Babcockin Suomen yhtiön maajohtaja Lauri Pukkinen arvioi viime viikolla Lännen Medialle, että Finnhemsiä koskevilla päätöksillä tulee olemaan kauaskantoisia vaikutuksia lääkärihelikopteripalveluun ja Suomen elinkeinorakenteeseen. Päätöksiä pitäisi hänen mukaansa pystyä perustelemaan avoimesti. – Kilpailutuksen kiertämisellä päättäjät ottaisivat suuren oikeudellisen riskin, joka todennäköisesti johtaisi palvelun keskeytyksiin ja tulisi kalliiksi veronmaksajille. Valtionyhtiö Finnhemsillä on jo takanaan ainakin yksi hävitty kallis oikeudenkäynti, Pukkinen totesi. Pukkinen ei halunnut perjantaina kommentoida tietoa SHT-kaupasta. Oikaisu 18.9. kello 17.25: Korjattu faktalaatikkoon oikea ostopalvelusopimuksen päättymisaika. Sopimus päättyy vuoden 2022 helmikuussa eikä vuoden 2021 lopussa, kuten jutussa ensin erheellisesti luki. Edit 18.9 kello 21.01: Lisätty tietoa kauppaa edeltäneistä tapahtumista.