Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Minna ja Noora-Emilia roudasivat 50-luvun Citikan Pyynikille – Munkkien ystäville tarjolla nyt myös mustaamakkaraa

Pyynikinharjun miljöö on saanut kesäksi uutta väriä, kun tällä viikolla näkötornin juurella toimintansa aloitti Tapolan uusi myyntiauto. Auto tosin ei ole kovin uusi, sillä se on läpikotaisin kunnostettu Citroën Camionette vuosimallia 1953. Luukusta oli myyty makkaraa vasta kaksi ja puoli tuntia, kun Moro riensi paikalle. Auton toisen yrittäjän, Minna Järvisen , mukaan myynti on lähtenyt rauhallisesti käyntiin. Asiakkaita oli aamupäivän aikana käynyt kymmenkunta. – Ensimmäiset makkarat myytiin siinä vaiheessa, kun vasta itsekin käveltiin paikalle. Auto on avoinna maanantaista lauantaihin. Luukut avataan aamu kymmeneltä, ja ne pysyvät avoinna niin kauan kuin tavaraa riittää. Tapola tuo makkarat aamulla ja kello 13 aikaan, joten siihen asti vähintään. Yrittäjien mukaan samalla periaatteella toimivalla Laukontorin myyntipisteellä makkaraa on yleensä riittänyt kello 15–17:ään asti. Auto palvelee nälkäisiä elokuun loppuun asti. Myynnissä on Tapolan höyrymakkaraa ja mustaamakkaraa. Silloin tällöin tarjolla on myös mustamakkara-hodari. Opiskelua töiden kautta Myyntiauton yrittäjinä toimivat Minna Järvinen ja Noora-Emilia Hassinen olivat viestitelleet muista asioista Tapolan kanssa, kun toimitusjohtaja Kristian Tapola ehdotti heille myyntiauton yrittäjiksi lähtemistä. Järvinen innostui ideasta ensin ja pian Hassinenkin oli toiminnassa mukana. Naiset opiskelevat tradenomiksi Proakatemiassa, joka on Tampereen ammattikorkeakoulun tiimijohtamisen ja yrittäjyyden yksikkö. Opiskelu eroaa perinteisestä tradenomin tutkinnosta siten, että opiskelijat perustavat yrityksiä, yleensä osuuskuntia, joiden kautta opiskelu suoritetaan käytännönläheisesti. Järvisen ja Hassisen makkarakoju on yksi osakunnan kesäprojekteista. Osakunnalla on muun muassa suomalaisen designin liike Hämeenkadulla. – Välillä sitä miettii, ollaanko me tässä nyt yrittäjinä, työntekijöinä vai opiskelijoina, tokaisee Järvinen. Tamperelainen yhdistelmä Yrittäjät selvittelivät pitkään, mihin auton voisi viedä, kunnes he keksivät Pyynikin näkötornin. – Ajateltiin, että olisi aika tamperelainen kombo, kun täällä olisi Tapolan mustamakkara ja Pyynikin munkit. Toistaiseksi tiedossa ei ole mitään kaupallista yhteistyötä näkötornin kanssa. Jos kampanjoita tulee, niistä ilmoitetaan sosiaalisessa mediassa. Autolla on Instagram- ja Facebook-sivut. Yrittäjät kertovat saaneensa tosin hyviä vinkkejä munkkikahvilan Jaro Suosteelta . Citroën H-mallia (Camionettea) valmistettiin vuosina 1948-1981. Ajoneuvoja on valmistettu lähes 500 000, joista Suomeen on tuotu noin tuhat. Tapolan Camionette on alun perin tuotu Ranskasta suomeen kymmenen vuotta sitten. Viime vuonna Tapola osti Citroenin. Epilän peltiseppä Kari Kaski entisti auton ja sisusti sen myyntiautoksi. Moro kertoi silloin näyttävästi auton vaiheista.