Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukija kysyy, onko ylilääkäreillä tietoa, mitä kaupungin terveydenhuollon neuvontapuhelimissa tai terveysasemien vastaanottotiskeillä asiakkaille sanotaan?

Vastaanottotoiminnan ylilääkäri Kati Myllymäki kehottaa (AL 4.7.) hoidattamaan terveysasemilla myös kiireettömiä asioita ja ihmettelee sitä, miksi esimerkiksi maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät ole hakeutuneet terveyspalveluiden luokse. Syyksi hän epäilee koronapelkoa. Korona- aikaan on useamman johtavassa asemassa olevan terveydenhuollon ammattilaisen taholta saatukin kuulla lausuntoja siitä, kuinka ihmiset pelkäävät käyttää terveyspalveluita ja kuinka niitä kumminkin kannattaisi käyttää, koska ruuhkia ei ole. Mutta onko käyttämättömyyden syy aina asiakkaissa? Kuinka tarkkaan johdon taholla seurataan, millaisia neuvoja asiakas saa, kun hän ensimmäistä kertaa ottaa yhteyttä terveysasemalle tai neuvontapuhelimeen? Onko ylilääkäreillä ja muilla johtavilla tahoilla todellista tietoa, mitä kaupungin terveydenhuollon neuvontapuhelimissa tai terveysasemien vastaanottotiskeillä asiakkaille sanotaan? Oma kokemukseni on, että taksinkuljettajalla oli ajankohtaisempaa ja oikeampaa tietoa terveyspalveluista kuin kaupungin terveydenhuollon neuvontapuhelimen henkilökunnalla.