Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tuontiauton hybridiakku sammahti – uusi akku maksaa 13 000 euroa eikä takuu korvaa

Volvo V60 plug-in hybridi oli tuotu maahan kesällä 2019 Hollannista. Tällä 2014-mallisella autolla oli ajettu 210 000 kilometriä. Pian tuonnin jälkeen se vietiin ajamalla ilmastoinnin kompressorinvaihtoon Volvon omaan merkkiliikkeeseen. Huollossa akku tyhjennettiin normaaliin tapaan virrasta, mutta huollon jälkeen akku ei enää heräillytkään. Akku ei ottanut vastaan virtaa. Kävi ilmi, että akkupaketin ulkoeriste vuotaa. Auton omistajalle, pienelle autoliikkeelle, kerrottiin, että ohjeistuksen mukaan nyt ei auta muu kuin koko akun vaihto uuteen. Kustannusarvio auton kuntoon saattamiseksi oli noin 13 000 euroa. Auton maahan tuonut autokauppias Kim Kuhmonen sanoo, että ei hänen liikevaihdollaan tuollaisia summia ei makseta. Hän kertoo myös sen, että Volvon maahantuoja Suomessa ei ota autosta vastuuta. Niinpä auto pantiin Nettiautoon myyntiin ulosheittohintaan kymppitonnilla ja ilmoituksessa kerrotaan avoimesti, mikä autoa vaivaa. Ilmoituksessa kerrotaan myös, että ”autossa on toimiva 2.4 dieselkone, jota hybridijärjestelmänvian takia ei voi käynnistää”. Volvo on siis mykkä kuin kivi. Somessa tämä kymppitonnin Volvo, joka ei lähde käyntiin, on jo saanut sankan seuraajajoukon, vaikka ostajaa ei ole löytynytkään. Kysyimme Volvolta – vika löytyi Kysyimme autosta Volvon maahantuonnista ja maahantuoja jäljitti auton historiaa. Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle. – Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari . – Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu. Maahantuoja ei ota vastuuta Pelttarin mukaan vastuu akusta ei ole Suomen maahantuojalla vaan myyjäliikkeellä, joka voisi selvittää tuontimaasta Hollannista sen, miksi korjauskehotusta ei oltu noudatettu. Mikä 210 000 kilometriä ajetun Volvon akuston alun perin oli rikkonut, siitä ei ole tietoa. – Usein kyseessä on jokin ulkoinen tekijä kuten auton kolarointi, mutta tämän auton akun rikkoontumisen syitä ei tiedetä, Miia Pelttari. – Ei voida sanoa varmuudella, että akku on osunut johonkin, mutta se on yksi mahdollisuus. Pelttarin mukaan kyseessä on toisaalta malliesimerkki siitä, miten vaikeaa tuontiauton historian selvittäminen voi olla. Volvon ensimmäisten lataushybridien kohdalla ei sinänsä ole todettu mitään ongelmaepidemiaa, mutta toinenkin mystinen kompressorin vaihtoon liittyvä akkuongelmatapaus nousi esiin . Tässä toisessa tapauksessa Ruotsista tuodun auton omistaja kirjoittaa somejulkaisussaan, että hänenkin autonsa akku pimeni ilmastoinnin kompressorin vaihdon yhteydessä, mutta hänen onnekseen paria päivää ennen takuun loppumista. ”Kilometrejä tuossa on tällä hetkellä 160321 ja akustolla on takuu 8v/162tkm eli melkoinen joulu ja uusivuosi sattui kerralla kun tuo menee vielä akkutakuuseen”, kirjoitti auton omistaja somejulkaisuunsa.