Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uusi Nottbeck-laiva voisi aloittaa lähiliikenteen Näsijärvellä – kippari Antti Varheenmaa kohtasi yllättävän ongelman

Näsijärvelle on saatu uusi matkustajalaiva, m/s Nottbeck. Sen kippari ja omistaja on Antti Varheenmaa , joka omistaa osan myös Intti-laivasta. Tällä viikolla Nottbeck aloittaa tunnin miniristeilyjen sarjan Näsijärvellä. Kymmenen euroa maksavia risteilyjä ajetaan heinä-elokuussa joka arkipäivä. Lähdöt ovat Mustatstalahdesta kello 11 ja kello 12. – Samalla näkee, miten tuo Näsijärven rantamaisema muuttuu, Varheenmaa lupaa. .Varheenmaa osti laivan viime kesänä Valkeakoskelta. Viime syksynä sillä ehdittiin ajaa Näsijärvellä muutamia tilausristeilyitä, mutta ensimmäinen liikennekausi alkoi vasta tällä viikolla. – Ajoimme sunnuntaina Aitolahteen testimielessä polkupyöräilijöitä, jotka polkivat toisen osan ja kulkivat laivalla toisen. Testi järjestettiin yhdessä Visit Tampereen kanssa ja kuudella edestakaisella reissulla oli yhteensä yli sata polkijaa. – Ensi sunnuntaina kokeilemme samanlaista matkaa Ylöjärven Pimeensalmen telakalle ja takaisin. M/s Nottbeck on viettänyt suuren osan elämästään Saimalla, muun muassa Leppävirralla ja Lappeenrannassa. Nyt laiva löytyy Mustanlahden satamasta rantaravintoloiden tuntumasta. Reittiliikenne toiveena Varheenmaa suunnitteli Näsijärvelle reittiliikennettä Mustastalahdesta muun muassa Mältinrantaan ja Lapinniemeen. Neuvottelukumppanina oli satamamestari Matti Joki . Hanke ajoi kuitenkin karille samalla kun kaupunki irtisanoi Matti Joen virastaan. Sen jälkeen asia ei ole edennyt. – Arvelisin, että Nottbeck pääsisi Tammerkosken niskalla olevien Näsisiltojen ali Mältinrantaan. Yksi lähiliikenteen laitureista voisi olla Santalahden tapahtumapuistossa, jolloin osa yleisöstä pääsisi sinne laivalla, Varheenmaa suunnittelee. Nottbeckissa on 63 matkustajapaikkaa ja kaksi miehistön jäsentä. Tarvittaessa yläkannelle mahtuu 50 henkilöä ja alakannelle muun muassa suojaan tuulelta ja sateelta 35 henkilöä. – 35 mahtuu alakannelle niin, että jokaiselle on pöydän ääressä istumapaikka. Periaatteessa puffet-ruokailun voi järjestää 60 hengelle, mutta silloin osa syö yläkannella. Varheenmaan mukaan ratkaisevaa oli laivan pituus. Nottbeck on alle 15 metriä pitkä, joten siinä ei katsastusvarusteena tarvita niin sanottuja ilmalla automaattisesti täyttyviä paukkulauttoja. Niiden säännöllinen katsastaminen on kallista puuhaa. – Turvavarusteena ovat pelastusliivit ja kiinteät pelastuslautat, Varheenmaa selvittää. Laiva sopii hänen mukaansa esimerkiksi pieniin perhejuhliin, sillä tarjottavat voi tuoda itse mukana tai tilata esimerkiksi catering-yritykseltä. M/s Nottbeck on historiansa aikana tunnettu monella nimellä. Leppävirralla liikennöidessään se oli Princess of Saimaa. Valkeakoskella nimi oli Suvi-Ellen. – Siitä minulle tuli elävästi mieleen takavuosien tv-sarja Dallas , jossa JR :n vaimon nimi oli Sue-Ellen . Intti lippulaivana Kipparin mielestä Intti on yhä varustamon lippulaiva. Se täyttää tänä vuonna 118 vuotta. Ensi vuonna se telakoidaan ja tarkistetaan muun muassa pohjalevyjen paksuus. – Tavoitteena on, että Intti pysyy kunnossa ja täyttä aikanaan 200 vuotta. Rakennettu vuonna 1984 Makkosen telakalla Savonlinnassa. Pituus vähän alle 15 metriä, matkanopeus noin 7 solmua. Miehistöä 1– 2. Matkustajapaikkoja kahdella kannella yhteensä 63. Perkinsin diesel-moottori. Täysin uudistettu vuonna 2012.