Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Aamulehti kokeili, millaista on työskennellä feissaajana – ”Tänä kesänä on tullut aiempaa enemmän häiriöitä”

Joukko nuoria kohtaa töissään toistuvasti kieltäytymisiä, sivuutetuksi tulemista, tai jopa suoraa töykeyttä. Feissaus eli kasvokkainen varainhankinta on tuttu näky joka puolella Tampereen keskustaa. Sekä varainhankkijat että myyjät koettavat saada ohikulkijan tekemään sopimuksia tai lahjoituksia erilaisille järjestöille. Feissaajia näkee niin kaduilla kuin kauppakeskuksissakin. Nettikauppojen aikakaudella asiakkaiden hankkiminen kasvokkainen pitää edelleen pintansa. Yksi feissaajista on Vilja Jaaksi . Hän hankkii lahjoittajia Solidaarisuus-järjestön projektiin, jossa kerätään varoja tyttöjen ympärileikkausten estämiseksi. Jaaksi on feissannut neljän kesän ajan ja Tampereella hän johtaa viiden hengen tiimiä. – Päädyin tähän saadakseni kesätyön, jossa voin tehdä jotain merkityksellistä, Jaaksi sanoo. Kieltäytymiset mittaavat feissaajan kestävyyttä Aamulehti lähti Jaaksin mukaan kokeilemaan, millaista feissaajan arki on. Porottava aurinko korvensi niskaa, kun toimittaja kokeili kerätä lahjoituksia Solidaarisuus-järjestön edustajana Keskustorin edustalla. Yksikään ihminen ei pysähtynyt lahjoittamaan rahaa, tai edes aikaansa. Taustalla katusoittaja soitti saksofonilla kaihoisan kuuloisia sävelmiä. – Tämä on aika tyypillinen aamupäivä. Iso osa feissaamisesta on odottelua ja saman lähestymistavan toistamista. Itse saan yleensä iltapäivällä paremmin ihmisiä kiinni, Jaaksi sanoo. Jaaksin lähestymistapa on kohtelias kysymys siitä, olisiko ohikulkijalla aikaa jutella. Aiemmin hän avasi keskusteluja provosoivammin, mutta nyt kokeilussa on uusi tyyli. Toimittaja kokeili samoja keinoja, mutta suurin osa ihmisistä sivuutti kysymykset kokonaan. Innokkaampi lähestyminen taas vaikutti karkottavan ihmisiä vieläkin helpommin. Jaaksin mukaan feissaajan ei kannata tavoitella isoja ihmismassoja kerralla, sillä todennäköisesti kukaan joukosta ei pysähdy. Hän ei tavoittele myöskään liian nuorilta vaikuttavia ihmisiä, sillä lahjoittajien pitää olla täysi-ikäisiä. Vanhimmat ihmiset Jaaksi sivuuttaa, koska ei halua viedä heidän liian pieniä eläkkeitään. Useimmat ihmiset kieltäytyivät kohteliaasti tai ohittivat feissaajan sanomatta mitään. Lyhyen kokeilun aikana yleisimpiä tapoja ohittaa feissaaja olivat puhelimen selaaminen ja katseen pois kääntäminen. Kieltäytymiset livautettiin suupielestä vauhdikkaan kävelyn lomassa. Jaaksin mukaan feissaajan tärkeimpiä taitoja on kestää jatkuvat kieltäytymiset. Työskentely keskustassa tapahtuu turvallisuussyistä pareina. – Tänä kesänä on tullut aiempaa enemmän häiriöitä. Se johtuu varmaan työmaiden aiheuttamasta kireydestä, Jaaksi sanoo. Yritykset keräävät asiakkaita feissaamalla Tampereen keskustassa liikkuessaan joutuu jatkuvasti feissaajien tavoittelun kohteeksi. Suurin osa kiireisistä kulkijoista vaikuttaa kuitenkin sivuuttavan tavoittelijat kohteliaasti kieltäytyen. Aamulehti testasi, mihin kaikkeen kadulla kulkija houkutellaan mukaan, jos hän antaa jokaiselle hetken aikaansa. Testi-iltapäivä Tampereella oli feissaajien osalta yllättävän hiljainen. Sadepilvistä hiljalleen tummeneva taivas saattoi vaikuttaa kadulla liikkuvien ihmisten määrään, jolloin feissaajiakaan ei ollut liikkeellä yhtä paljon kuin yleensä. Ensimmäinen kunnollinen pysäytys toimittajalle tuli Vuolteensillan tienoilla. Nuori mies lähestyi humoristisella aloituksella ”Olisiko aikaa puhua Jeesuksesta, ei vaan sähkösopimuksesta?” Tätä avausta seurasi vakuuttava, muutaman minuutin mittainen pikaesittely luontoystävällisestä sähkösopimuksesta. Kasvokkaiseen markkinointiin törmää katujen lisäksi myös kauppakeskuksissa, joissa ihmisiä houkutellaan usein yritysten esittelypisteille. Koskikeskuksessa nämä feissaajat houkuttelivat ohikulkijoita kuulemaan uusimmista puhelin- ja liittymätarjouksista. Kosmetiikka- ja hiustuotteita kauppakeskuksissa kaupittelevat feissaajat ohittivat miehet kohderyhmänä täysin. Vain naisia kutsuttiin testaamaan tuotteita, useimmiten heidän sukupuoleensa viitaten. Ihoaan hoitaville miehille tämä voi tuottaa pettymyksen. Kauppakeskusten asiakkaista kovin moni ei pysähtynyt juttelemaan feissaajille.