Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tampere-Pirkkalan lentoturma tapahtui opetustilanteessa – Ultrakoneen ohjaimiin pääsee yksin vain 10 lentotunnin jälkeen

Tampere-Pirkkalan lento-onnettomuus tapahtui opetustilanteessa, sillä onnettomuudessa menehtyneellä lento-opiskelijalla ei ollut vielä lentolupakirjaa. Onnettomuustutkintakeskus vahvistaa Aamulehdelle , että onnettomuuden tutkinta aloitettiin, koska kyseessä oli opetustilanne. Suomen moottorilentäjien liiton puheenjohtaja Erkki Pulkkinen sanoo, että lentolupakirjan saaminen on monivaiheinen prosessi, jossa lennetään myös yksin. Koulutuksen eteneminen on kiinni opiskelijan osaamisesta ja suorituksista. Ennen lentämistä käydään teoriajakso, jossa käydään läpi ilmailumääräyksiä ja lentämisen teoriaa noin 48 tuntia. Pulkkinen sanoo, että oppilaan on lennettävä opettajan kanssa noin 10 lentotuntia ennen kuin ohjaamoon pääsee yksin. – Opettaja valvoo kehitystä ja tekee siitä kaikki dokumentit. Kun opettaja on sitä mieltä, että tämä homma onnistuu, oppilas käy toisella opettajalla arvioitavana. Kun toinen opettaja hyväksyy opiskelijan lennon, saa lentäjä käydä yksin lentämässä. Yksin lentäminenkin on Pulkkisen mukaan tarkkaan valvottua. – Joka ikinen lento valvotaan ennen kuin on lupakirja. Opettaja käy läpi, mitä lennolla pitää tehdä ja lennon jälkeen käydään läpi, miten meni, Pulkkinen sanoo. 25 lentotuntia riittää Vaikka oppilas saa lentää itse, käydään senkin jälkeen ohjaimissa vielä opettajan kanssa. Ennen ultrakevyen koneen lentolupakirjan saamista oppilaan on lennettävä vähintään 25 tuntia. Raskaammissa koneissa määrä on pidempi. – Lentolupakirjan saa kyllä kohtuullisen helposti. Koulutus on silti tarkkaan seulottua. Ennen opintojen aloittamista kokelaille tehdään tarkka lääkärintarkastus, jossa selvitetään perusterveydentila ja tarkkaillaan oppilaan näköä, liikuntakykyä ja henkisiä taitoja. Pirkanmaalla koulutetaan aktiivisesti Lentoharrastaja Kai Niemistö sanoo, että Tampere-Pirkkalan kentällä koulutetaan sekä harrastelentäjiä että liikennelentäjiä. Lentoasemalla toimii kymmenkunta lentokerhoa, joista muutamalla on ultrakevyitä koneita. Niemistö arvioi, että Pirkanmaalla on lähes 100 lentoharrastajaa, joista suurin osa lentää ultrakevyillä koneita. Niemistö sanoo, että jokainen onnettomuus on surullinen, mutta asiaan pitää suhtautua järkevästi. Toistaiseksi onnettomuuden syistä tiedetään vasta vähän. – Tapaus on erittäin valitettava, mutta yritämme suhtautua asiaan tieto ja järki edellä. On selvitettävä, miten vastaavat tilanteet olisi vältettävissä, Niemistö sanoo. Huonomaineinen, mutta suosittu konetyyppi Suomen moottorilentäjien puheenjohtaja Erkki Pulkkinen sanoo, että ultrakoneet ovat suosittuja, mutta niillä on huono maine. – Sanotaan niin, että vuosi 2012 oli paha vuosi. Ultrakoneiden onnettomuuksia oli melkein joka viikonloppuna. Se oli selkeästi koulutuksellinen ongelma, Pulkkinen sanoo. Koulutusta on sen jälkeen kehitetty. Nykyään lentäjät käyvät myös lupakirjan saamisen jälkeen lentämässä opettajan kanssa. Ultrakoneet ovat Suomessa ja maailmalla suosittuja, koska niillä lentäminen on paljon edullisempaa kuin painavilla koneilla lentäminen, sillä polttoaineiden hinnat ovat suuria. Pulkkinen sanoo, että tippunut kone on tyypiltään laadukas ultrakone . Se on rekisteröity ensimmäisen kerran vuonna 2003. Pulkkinen sanoo, että kone on vielä nuori. Uutista päivitetty 1.8. kello 13.39: Onnettomuustutkintakeskus vahvistaa, että kyseessä oli opetustilanne.