Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ministeri Sanna Marin vastaa Petteri Orvon raidekritiikkiin: ”Hallitus on tehnyt ensimmäisinä kuukausinaan enemmän kuin Orpo koko viime kaudella”

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) vastasi tiukasti Aamulehden haastatteleman Petteri Orvon (kok.) väitteisiin hallituksen raidepolitiikasta. Kokoomuksen puheenjohtaja Orpo antaa Marinin mielestä tiistain haastattelussa väärän todistuksen hallituksen toimista. – Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät, sanoo Marin tiedotteessaan. Lue lisää: Petteri Orpo ihmettelee Sanna Marinin jarruttelua ratahankkeissa – ”Hallitus ei ole saanut ilmastopolitiikassa aikaan mitään” Liikenne- ja viestintäministeri muistuttaa, että hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja kesäkuun lisätalousarviossa. Pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. – Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan, Marin toteaa. – Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo. Suomi-radalle 76,5 miljoonaa suunnittelurahaa Marinin mukaan hallitus varautuu rahoittamaan Suomi-radan eli Tampere-Helsinki välin uuden nopean yhteyden suunnittelua 76,5 miljoonalla eurolla syyskuun talouspoliittisen ministeriryhmän päätöksen mukaisesti. Osakassopimusneuvottelut pyritään saamaan valmiiksi vielä tämän syksyn aikana. Lisäksi hallitus on Marinin mukaan osoittanut lisätalousarviossa pääradan parantamiseen rahaa Tampere-Seinäjoki välille 70 miljoonaa euroa, Oulun ratapihalle 35 miljoonaa euroa sekä Kokkola−Pietarsaari-rataosalle 12 miljoonaa euroa turvalaitteiden uusimiseen. Hallitus on ensimmäisten kuukausiensa aikana osoittanut pääradalle 205 miljoonaa euroa ja raideliikenteen parantamiseen yhteensä 691 miljoonaa euroa. – Orpo ei siis voisi antaa epätotuudenmukaisempaa kuvaa hallituksen raidepolitiikasta kuin tänää n Aamulehdess ä, Marin kommentoi.