Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pirkanmaa ryhtyy nyt valmistelemaan omaa sote-uudistustaan, liikehdintää myös muualla maassa – ”Kunnat ovat sata vuotta tuottaneet näitä palveluja ja ovat siinä huippuosaajia”

Pirkanmaan kunnat aloittavat yhteisen sote-uudistuksen valmistelutyön. Tampereen pormestarin Lauri Lylyn (sd.) koolle kutsumat kuntajohtajat päättivät asiasta kokouksessaan perjantaina. – Pirkanmaan kunnilta on kysytty asiaa, ja ne ovat valmiita hakemaan sote-ratkaisua kuntavetoisesti. Me viemme nyt valmistelua eteenpäin yksissä tuumin ja hyvässä yhteisymmärryksessä. Pirkanmaalla valmistelussa lähdetään liikkeelle palveluja tarvitsevan asiakkaan tarpeista eikä rakenteesta. – Tämä on aika iso ero verrattuna valtiojohtoiseen valmisteluun. Ensimmäinen askel on palveluiden asiakaslähtöinen suunnitteleminen ja toteuttaminen. Kuntajohtajat esittävät 29. toukokuuta kokoontuvalle Pirkanmaan sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjausryhmälle, että Pirkanmaan kunnat käynnistäisivät yhteisen sote-uudistuksen valmistelutyön. Miten Pirkanmaan kuntavetoinen valmistelu sopii siihen, että maakuntamallia ajava keskusta on näillä näkymin tulevassa hallituksessa? – Tarkoitus on edetä sote-palveluiden uudistamisessa vaiheittain siten, että huomioon voidaan ottaa tulevan hallitusohjelman sisältö. Kartoitamme erilaisia vaihtoehtoja pirkanmaalaisen sote-ratkaisun löytämiseksi. Selvityshenkilöksi tuttu nimi Jo tehtyä sote-valmistelua on tarkoitus hyödyntää mahdollisimman paljon. Pirkanmaan kuntajohtajat esittävät selvityshenkilöksi edellisen valmistelutyön sote-muutosjohtajaa Jaakko Herralaa . – Olen valmis ottamaan tehtävän vastaan. Kuntien edut ja kuntapohjaisuus pitää ottaa huomioon, oli hallituksen rakenneratkaisu mikä tahansa. Nyt on se hetki, jolloin voimme yhdessä vaikuttaa lopputulokseen. Ei lyödä hanskoja tiskiin, vaan mennään eteenpäin, Herrala sanoo. Pormestari Lauri Lylyn mukaan palvelut saadaan nopeasti liikkeelle nykylainsäädännöllä. Aiempi hallitus käski lopettamaan kuntavetoisen valmistelun. Entä sitten, jos nyt käy samoin? – Katsomme ensin, mikä viesti sieltä tulee ja minkälaisena se tulee. Suomessa kuitenkin yli 90 prosenttia kansalaisista on jo kuntavetoisten palveluiden piirissä. Kunnat ovat sata vuotta tuottaneet näitä palveluja ja ovat siinä huippuosaajia, ei niitä voi sivuuttaa. Aiemman sote- ja maakuntauudistuksen keskeinen ongelma oli Lylyn mukaan juuri se, että kunnat jätettiin sivuun valmistelusta. Kunnat aktiivisia myös muualla Kunnat hakevat omia ratkaisujaan myös muualla, esimerkiksi Uudellamaalla, Pohjanmaalla ja Jyväskylän seudulla. Kuntien aktiivisuus voi vaikuttaa siihen, miltä pohjalta uusi hallitus lähtee rakentamaan omaa sote-malliaan. – Valtiojohtoiseen järjestelmään verrattuna tässä on se suuri ero, että kunnat yrittävät räätälöidä kullekin alueelle sopivimman ratkaisun, jonka avulla palvelulupaukset voidaan toteuttaa, Lyly toteaa. Uudellamaalla kuntajohtajat ehdottavat mallia, jossa viisi sote-aluetta vastaisi perustason sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä. Lyly ei hyväksy ajatusta, että Uusimaa saisi erillisratkaisun, mutta muut alueet eivät. – Pitäisin vähän outona, jos yli puolen miljoonan asukkaan Pirkanmaa ei saisi tehdä sellaista sote-ratkaisua, mikä tälle alueelle on paras. Sama takki ei sovi kaikille. Pirkanmaan kuntavetoinen sote olisi todennäköisesti kuntayhtymä, jonka kustannukset jaettaisiin kuntien kesken asukasluvun perusteella. Kuntayhtymän perustamiseen ei tarvita uutta lainsäädäntöä, mutta sen pitää perustua vapaaehtoisuuteen. Selvityshenkilön kustannukset on tarkoitus jakaa kuntien väestömäärän mukaan. Selvityshenkilö keskittyy ensi vaiheessa erilaisten vaihtoehtojen tekemiseen ja arviointiin. Kunnat ovat asettaneet valmistelulle omia tavoitteitaan ja reunaehtoja. Pirkanmaan kunnista Parkano, Kihniö, Virrat, Ruovesi, Mänttä-Vilppula ja Juupajoki ovat ulkoistaneet lähes koko sotensa, mikä täytyy myös ottaa huomioon.