Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Sdp:n Antti Rinne haluaa tunnin junan jäihin: ”Olen tyytyväinen, että valmistelu pysähtyi” – Tampereen Kauppakamarin johtajan mielestä valtiolähtöinen malli viivästyttäisi nopeaa rataa vuosilla

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne ei edistäisi ratayhtiöitä, jotka Juha Sipilän (kesk.) hallitus aloitti. Yhtiöistä yhden tavoitteena on nopeuttaa yhteyksiä Tampereen, Helsingin ja Helsinki–Vantaan lentoaseman välillä. –  Olen ihan tyytyväinen, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon. Mielestäni se olisi mahdollistanut sen, että julkista omaisuutta siirtyy bisneksen teon puolelle. Hänellä ei ole vielä vastausta, miten lukuisten välttämättömien väylähankkeiden vaatima mittava rahoitus sitten järjestetään. –  Se vaatii pohdintaa, asiantuntijoiden arvioita ja ehkä myös EU-komission kanssa keskustelua. Velkaraha on yksi, mitä joudumme käyttämään. Ei meillä yhtäkkiä sellaisia verotulo- tai muita lisäyksiä tule. Isoista ratahankkeista Rinne toteuttaisi ensimmäisenä Helsingin keskustaan suunnitellun, maan alla kulkevan Pisararadan, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa. Viimeksi Sdp ajoi Pisararataa ja kokoomus vastusti, kun puolueet olivat samassa hallituksessa. –  Siihen on käytetty jo paljon suunnittelurahaa. Kai se niin on, että kun on suunniteltu, pistetään liikkeelle. Lue myös: Sanna Marin haluaa tunnin junan hallitusneuvotteluihin ja kutsuu Pirkanmaan kansanedustajat hankkeen tueksi – "Teen kaikkeni, jotta hanke etenee seuraavalla vaalikaudella" Lue myös: Nopeasti kalliilla vai hitaasti halvalla? Näin toimisi tunnin juna Tampereen ja Helsingin välillä, mutta riittääkö sinne matkustajia "Yksityiset sijoitukset maksaisi veronmaksaja” Antti Rinne sanoo Aamulehdelle , että Sdp kannattaa pääradan ja tunnin junan kehittämistä, mutta puolue ei kannata pääministeri Sipilän hallituksen kaavailemia raideyhtiöitä, jossa rataverkkoa avattaisiin yksityisille sijoittajille. Rinne vierastaa ratayhtiötä, koska katsoo, että yksityisten sijoittajien sijoitukset rataverkkoon maksaisi lopulta veronmaksaja tai junamatkustaja. – Haluamme raideliikenteen kaikkien käyttöön ilman, että matkustamisen hinta asettuu esteeksi. Sipilän hallituksen mallissa yksityinen sijoittaja pääsisi tienaamaan verorahoin rakennetulla rataverkolla, Rinne sanoo. Sanotte, että velkaraha on yksi, jota rataverkkoon joudutaan käyttämään. Mitä ajattelette siitä, että rataverkon kehittäminen velkavaroin ilman yksityisiä sijoituksia lisää valtion velkakuormaa? – Sdp kantaa huolta julkisen talouden tasapainosta, mutta se ei saa estää talouskasvua turvaavan infrastruktuurin rakentamista. Lainankorot ovat nyt niin matalalla, että velkarahaa kannattaa hyödyntää rataverkon kehittämisessä. Jos ratayhtiöt pannaan jäihin, se väistämättä tarkoittaa sitä, että tunnin rata vähintään viivästyy, ellei jopa pysähdy? – Se meni jäihin jo, kun hallitus kaatui. Uskon, että löydämme rahoitusvaihtoehdon, jolla pystytään torjumaan riski siitä, että hanke hidastuu. ”Valtiojohtoinen suunnittelu vie jopa seitsemän vuotta” Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen, miltä kuulostaa Sdp:n puheenjohtajan Antti Rinteen lausuma, että on hyvä, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi? – Tämä on vaalityötä, jota hän tekee. Kaikki edellisen hallituksen hankkeet pitää torpata ja aloittaa Suomen kehittäminen alusta. Mitä sanotte siitä Rinteen näkemyksestä, että ratayhtiöiden valmistelun pysähtyminen ei tarkoita tunnin radan suunnittelun hidastumista tai pysähtymistä? – Jos meillä ei ole Suomi-radasta valmista suunnitelmaa, emme saa EU:n rahoitusta. Tämä tarkoittaa, että tunnin radan toteutuminen myöhästyy. Raideyhtiön hautaaminen automaattisesti merkitsee suunnittelun aloittamista alusta. Jos mennään valtiolähtöiseen suunnitteluun, se tarkoittaa 5–7:ää vuotta. Hankeyhtiömallilla, joka kuitenkin on valtiojohtoinen, suunnittelu pystytään tekemään kahdessa vuodessa. Tämä on suurin ongelma Rinteen mallissa: ratayhtiöhankkeet viivästyvät ja sen seuraus on, että talouskasvu hidastuu. ”Sdp on sitoutunut pääradan kehittämiseen” Sdp:n varapuheenjohtaja Sanna Marin , mitä sanotte siitä, että puheenjohtaja Antti Rinteen mielestä on hyvä, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen kaatumiseen? – Sdp on sitoutunut pääradan kehittämiseen, siitä ei ole kahta sanaa. Haluamme pääradan kuntoon ja nopeampia raideyhteyksiä. Rahoitusta pitää kuitenkin tarkoin harkita: käytetäänkö velkarahaa vai miten? Sijoittajilla on aina intressi saada sijoitukselleen tuottoa. Pitää etsiä kokonaistaloudellisesti järkevä ratkaisu –se voi olla esimerkiksi laina. Jos ratayhtiöt pannaan jäihin, se on sama kuin että tunnin rata pannaan jäihin tai ainakin se vähintään viivästyy? – Vaikka raideyhtiö pannaan jäihin, ei se sitä tarkoita, että tunnin rataa koskeva hanke menisi jäihin. Hanketta voidaan kehittää myös ilman raideyhtiötä. Peräänkuulutamme valtiolta lisää suunnittelurahaa. ”Nyt on siirryttävä puheista tekoihin” Tamperelainen toimittaja Riikka Lehtovaara matkustaa Tampereelta junalla työpaikalleen Helsinkiin keskimäärin kolmesti viikossa. Hän toivoo, että nykyinen junayhteys nopeutuisi niin, että Tampereelta olisi aidosti kätevää käydä Helsingissä töissä. Hän sanoo, ettei ole suuri yksityistämisen ystävä ja toivoo, että yhteiskunta olisi raideyhteyden parantamisessa voimakkaasti mukana. – Tärkeää kuitenkin on, että nyt siirryttäisiin puheista tekoihin. Nyt ei ole aika panna hanketta jäihin. Jo ilmastonkin kannalta on järkevää, että ihmiset ja tavarat kulkevat raiteita pitkin. On poliitikkojen tehtävä löytää malli, jolla raideliikennettä kehitetään. Riikka Lehtovaaran matka kotoaan Tampereen Härmälästä bussilla Tampereen rautatieasemalle ja sieltä junalla Helsingin rautatieasemalle kestää nyt noin kaksi tuntia ja vartin. – Hyvällä säällä junat eivät juuri myöhästele, mutta tammikuu, jolloin oli lunta ja pakkasta, oli kamala. Pahimmillaan Helsingin ja Tampereen välinen matka kesti neljä tuntia. Lue myös: Tunnin junayhteys Tampereelta Helsinkiin: Näin hanke etenee nyt – Vielä suunnittelulle ei ole rahaa euroakaan Lue myös: Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin etenee, jos sdp ja kokoomus pääsevät seuraavaan hallitukseen – hanke sai taakseen työmarkkinajärjestöt