Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kulttuuri on tärkeä osa lapsen identiteettiä – vierailut ovat yksi osa kulttuurikasvatusta

Anna-Kaisa Ikonen (AL 27.2.) ja Ulla-Leena Alppi (AL 28.2.) esittivät huolensa alle kouluikäisten lasten teatteri- ja kulttuuriretkistä sekä Taidekaari -hankkeesta. Monipuolinen varhaiskasvatus vahvistaa lapsen itsetuntoa ja osaamista sekä kykyä osallistua ja vaikuttaa. Kulttuurikasvatus huomioidaan monella tavalla varhaiskasvatussuunnitelmaa toteutettaessa huomioiden myös aina lapsen ikä- ja kehitystaso. Tämä antaa mahdollisuuden tukea jokaisen lapsen yksilöllistä ilmaisua ja myönteisiä oppimiskokemuksia sekä toteuttaa lasten ja aikuisten yhteisiä luovia prosesseja. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen aikana lapselle muodostuu kokemuksista hänen kehitystään tukeva, kokemusrikas, monivuotinen Taidekaari. Päiväkodeissa toimintaan sisältyy viikoittain muun muassa kuvataiteen, musiikin, kirjallisuuden, kädentaitojen, draaman ja tanssin kokemuksia. Merkityksellistä lapsen kehitykselle on päästä kokeilemaan erilaisia asioita itse. Toisaalta projektit antavat mahdollisuuksia harjoitella yhdessä tekemisen ja yhteisöllisyyden taitoja. Varhaiskasvatuksessa panostetaan toimintakulttuuriin, joka innostaa henkilöstöä luoviin kokeiluihin. Henkilöstöllä on paljon osaamista ja sen kehittymistä tuetaan. Täydennyskoulutustarjonnassa huomioidaan kulttuurikasvatus. Varhaiskasvatuksessa lapsen kulttuuripääoma ja kokemukset karttuvat pääsääntöisesti tutussa päiväkotiympäristössä. Lasten kanssa tutustutaan myös lähiympäristön taiteeseen ja kulttuurimaisemiin sekä vieraillaan paikallisissa kulttuurikohteissa. Kulttuurikohdevierailut ovat tärkeitä ja yksi osa kulttuurikasvatuksen laajaa kokonaisuutta. Päiväkoteihin on mahdollisuus tilata myös kiertäviä taidenäyttelyitä ja teatteriesityksiä. Yhteistyö kulttuurista vastaavien tahojen ja lähiympäristön toimijoiden kanssa lisää oppimisympäristöjen monipuolisuutta ja tukee varhaiskasvatuksen tavoitteita. Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut tuottavat varhaiskasvatuksen käyttöön erinomaista materiaalia ja eri taidemuotoihin liittyvää toimintaa. Merkittäviä yhteistyökumppaneita ovat muun muassa lastenkulttuurikeskus Rulla, kirjastot, museot, teatterit, galleriat, taidenäyttelyt ja orkesterit. Kulttuurikasvatus on myös yksi varhaiskasvatuksen valtakunnallisista kehittämisteemoista. Varhaiskasvatuksen laatua ohjaa valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma, jota täydentää Tampereen kulttuuripalvelujen kasvatus- ja opetuspalvelujen yhdessä laatima Taide kasvaa minussa – varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatusopas. Vuosi 2020 on tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vuosi. Säännöllinen kulttuurikasvatus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa takaa kaikille lapsille tasavertaisia mahdollisuuksia harrastamiseen. Tällä tavoin olemme vahvasti myös mukana toteuttamassa kaupungin strategista tavoitetta tasoittaa erityisesti lasten hyvinvointieroja. Kirjoittajat ovat palvelupäällikkö ja kasvatus- ja opetusjohtaja Tampereen Sivistyspalvelujen palvelualueelta / Kasvatus- ja opetuspalveluista