Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tamperelaisen vientifirman valmiit tuotteet ja raaka-aineet seisovat, kun laivat eivät liiku – ”Kyllähän tämä tekee meille huonoa imagollisesti”

Tukilakoilla on suoria vaikutuksia suomalaisyritysten toimintaan. Voimansiirtokomponentteja valmistavalla tamperelaisella Ata Gearsilla on tuotantoa Tampereen Atalassa ja Vehmaisissa sekä Pälkäneellä. Lähes 80 prosenttia yrityksen tuotteista menee vientiin, ja raaka-aineet tulevat ulkomailta. Ata Gearsin toimitusjohtaja Hanna Miettinen kertoo, että rahtilaivojen seisoessa tavara ei liiku kumpaankaan suuntaan. Tampereelle matkalla olevia autoja on jumissa etenkin Saksassa. – Emme saa tällä hetkellä raaka-aineita maahan. Myöskään rahti maailmalle ei kulje. Osa on jopa jumissa täällä meillä, emme saa tuotteita täältä eteenpäin. Miettinen kertoo, että valmiiden tuotteiden säilytysongelmia ei ole toistaiseksi, mutta lakkojen jatkuessa voi tulla vaikeuksia. – Meillä ei ole mahdollista pitää täällä viikkojen varastoja. Meillä ei ole välivarastointipistettä, pakkaamomme ei ole rakennettu varastoksi. Korvaavia reittejä etsitään kuumeisesti Tällä hetkellä on etsinnässä korvaavia reittejä, joiden kautta rahti kulkisi lakonkin aikana. – Huolitsijat on löytäneet laivoja, jotka ovat kulkeneet. Olemme myös käyttäneet tiettyjä pikarahteja, jotka on saatu liikkumaan. Huolitsijapartnerit tekevät tällä hetkellä koko ajan isoa työtä sen eteen, että etsivät vaihtoehtoisia reittejä. Osa yrityksen tuotteista kulkee asiakkaille lentoteitse. Maanantaisella Ilmailualan unionin lakolla ei ollut vaikutuksia toimituksiin. Ata Gearsilla ei ole isoa raaka-ainevarastoa. Lakon pitkittyessä raaka-ainepula tulisi vaikuttamaan myös tuotantoon. – Raaka-aineet tulevat Euroopasta. Jos tämä jatkuu kauan, niin se alkaa kohta vaikuttamaan meidän töiden aloitukseen. Toimitusongelmat tekevät huonoa imagolle Miettinen kertoo, että noin puolet Ata Gearsin tuotteista kulkee asiakkaan rahdilla, jolloin kuljettaminen ei ole myyjän vastuulla. Ongelma ei Miettisen mukaan kuitenkaan puolitu, vaikka puolet asiakkaista hoitaakin kuljetuksen itse. – Asiakas on samoissa ongelmissa, olipa kuljetus sitten meidän tai heidän järjestämänsä. Ata Gearsin kilpailijat ovat Keski-Euroopassa. Kilpailijoilla ei ole samaa ongelmaa kuin tamperelaisfirmalla. – Kyllähän tämä tekee meille huonoa imagollisesti, vaikka tämä ei ole meidän vikamme. Suoria tilausten peruutuksia ei ole toistaiseksi tullut, vaikka tavara liikkuukin heikosti. Erikoistuotteiden valmistuksessa sykli on pitkä, joten vaikutukset tulevat esiin vasta myöhemmin, jos lakot pitkittyvät. Ata Gearsin toimitusjohtajan mukaan lakkojen vaikutukset yritykselle ovat vielä toistaiseksi melko pieniä. – Olemme jo katsoneet loppuviikkoa. Silloin liikkuu varmasti jo aika isoja euroja, mutta en uskalla sanoa mitään euromäärää. Ata Gearsin kotimaan toimituksiin lakot eivät vaikuta.