Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Näinkö tehdään Tampereen liikenne turvalliseksi jalankulkijoille? Liikennemerkit ja älykkäät autot alkavat keskustella keskenään

Tampereen kaupunki ja Tieto ovat kehittäneet uuden keinon parantaa autojen ja jalankulkijoiden yhteispeliä kaupunkialueilla. Tekoälyä käyttävä ja esineiden internetiin pohjautuva järjestelmä lähettää automaattisesti tiedon, jos jalankulkija on aikeissa ylittää kadun risteyksessä. Ilmoitus voidaan lähettää edelleen automaattiseen liikennemerkkiin tai tulevaisuudessa jopa suoraan ajoneuvoon. Järjestelmä voi jatkossa myös toimia itseohjautuvien ajoneuvojen apuna. Lue lisää: Tästä sen näkee: Tampereella ajetaan surutta päin punaisia – rikkeisiin aletaan puuttua kovalla kädellä: katso mihin uudet tehokamerat todennäköisimmin tulevat Kaupungistuminen lisää taajamissa liikkuvien ihmisten ja liikenteen määrää. Liikenteen lisääntyessä kasvavat myös liikenteen onnettomuusriskit, erityisesti risteysalueilla. Tämä koskettaa etenkin jalankulkijoita, joiden loukkaantumis- ja kuolemanriski liikenneonnettomuuksissa on suuri. Näin se toimii Osana Smart Tampere -kehitysohjelmaa toteutetun koeratkaisun avulla voidaan vähentää autojen ja jalankulkijoiden liikenneonnettomuuksia kaupunkien risteysalueilla. Ratkaisu on toteutettu siten, että autoja tai yksittäisiä ihmisiä ei voida tunnistaa. Kokeilussa hyödynnettiin Tampereella jo olemassa olevaa liikennevalvonnan teknologiaa. Risteyksessä olevan liikennekameran kuvavirta liitettiin pilvipohjaiseen tekoälyjärjestelmään, joka seuraa autojen ja jalankulkijoiden liikkeitä. Kun järjestelmän tekoäly havaitsee ihmisen lähtevän ylittämään katua, se antaa ilmoituksen. Tätä ilmoitusta voidaan hyödyntää esimerkiksi muuttuvan liikennemerkin vaihtamiseen. Lisäksi tulevaisuudessa ajoneuvojen edelleen digitalisoituessa ilmoitus voitaisiin välittää suoraan ajoneuvoon autoilijaa hälyttämään. – Järjestelmä seuraa autojen ja jalankulkijoiden liikkeitä. Se havaitsee jalankulkijoiden liikkeet ja sen, kun ihminen aikoo ylittää kadun, kertoo Tiedon tuotekehitysyksikön hankejohtaja Jari Torkkola tiedotteessa. Tulokset ovat lupaavia. Ihanneolosuhteissa järjestelmä pääsee 99 prosentin tarkkuuteen ja yölläkin 75 prosentin tarkkuuteen. Tampereen kaupungin ja Tiedon kokeiluratkaisu on toteutettu osana Smart Tampere -ohjelman 6Aika CityIoT -hanketta.