Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Potkulaudoille pysäköintitelineitä Tampereelle? Kuria vaatinut Aila Dündar-Järvinen: ”Kymmenen telinettä on aivan liian pieni määrä lautojen määrään verrattuna”

Sähköpotkulautayhtiö Voi tiedotti torstaina, että se aikoo ottaa Suomessa käyttöön sähköpotkulaudoilleen pysäköintitelineet. Voin lanseeraamat uudet telineet tuodaan Suomeen maaliskuussa, ja alkuun niitä on tarkoitus sijoittaa 10 kappaletta vilkkaasti liikennöidyille alueille. Tampereelle tulevasta määrästä ei vielä ole tietoa. Maanantaina Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa valtuutettu ja valtuuston ensimmäinen varapuheenjohtaja Aila Dündar-Järvinen (sd.) jätti valtuustoaloitteen, jolla hän haluaa suitsia villiksi käynyttä sähköpotkulautailua Tampereella. Ongelmia on hänen mukaansa esimerkiksi pysäköinnissä ja ajonopeuksissa. Suunta on oikea Dündar-Järvinen sai Morolta luettavakseen Voin tiedotteen. – Mielestäni nyt mennään oikeaan suuntaan, mutta epäilen, että 10 pysäköintitelinettä on aivan liian pieni määrä verrattuna siihen, kuinka paljon niitä käytetään. Pysäköintitelineiden lukumäärä tulisi suhteuttaa sähköpotkulautojen määrään, hän kommentoi. Hän myös pohtii muita tapoja pysäköinnin siistimiseksi. –  Jotta niiden käyttäjät saataisiin palauttamaan laudat telineisiin, tulisi niissä olla esimerkiksi rahapantti, kuten kauppojen ostoskärryissäkin nykyään on Voi toivoo yritysten ja myös kaupunkien luovuttavan tilaa telineille. Esimerkiksi yhteen pysäköintiruutuun telineisiin mahtuisi Voin mukaan 20 potkulautaa. –  Jää nähtäväksi, suostuuko kaupunki luovuttamaan pysäköintiruutuja tähän tarkoitukseen. Pysäköintimaksut ovat tärkeitä tulonlähteitä kaupungille, erityisesti nyt, kun etsimme kuumeisesti keinoja talouden tasapainottamiseksi. – Mielestäni yritysten tulisi myös valvoa säännöllisesti sähköpotkulautojen käyttöä ja niiden aiheuttamia haittoja. Pysäköinti ei ole ainoa huoli lautojen käytössä. Liian suuret nopeudet ja kaahaaminen tulisi myös saada kuriin. Se on myös merkittävä turvallisuusriski. Tiedottamista tulisi lisätä ja jatkaa vuoropuhelua yritysten kanssa, jotta haittatekijät saadaan kitkettyä. Yritys on ottanut hyvän suunnan, mutta paljon on vielä tehtävää, Dündar-Järvinen toteaa. Kokeiltu Tukholmassa Ensimmäiset Voin pysäköintitelineet ovat olleet jo kokeilussa Tukholmassa joulukuusta asti, ja ne ovat yhtiön mukaan saaneet paljon hyvää palautetta. – Sähköpotkulautojen pysäköinti katujen varsilla on noussut varsin voimakkaasti esiin julkisessa keskustelussa ja esimerkiksi poliittiset päättäjät ovat toivoneet asiaan sääntelyä. Me Voilla haluamme tuoda asiaan ratkaisun, ja olemme siksi suunnitelleet kaupunkien käyttöön uudet sähköpotkulautatelineet, joihin skuutin voi jättää muita häiritsemättä parkkiin, Voin maajohtaja Alpo Panula kertoo tiedotteessa. Telineet on Suomessa tarkoitus sijoittaa Tukholman mallin tapaan yksityisten yritysten, kuten kauppojen, piha-alueille, missä ne ovat kaikkien sähköpotkulautailijoiden käytössä. Panula vetoaa myös kaupunkeihin, jotta ne antaisivat tilaa sähköpotkulautojen pysäköinnille. – Ymmärrämme, että autojen parkkiruudut ovat merkittävä tulonlähde kaupungille. Yhteen parkkiruutuun pystyisi kuitenkin pysäköimään noin 20 sähköpotkulautaa. Kun autoa käyttää usein vain yksi henkilö, palvelee sähköpotkulauta päivittäin kymmentä henkilöä. Kaupungin ilmanlaadullekin olisi parempi, jos turvautuisimme yksityisautoilun sijaan useammin sähköpotkulautoihin, Panula sanoo. Panula mainitsee hyvänä esimerkkinä sähköpotkulautayritysten ja kaupunkien yhteistyöstä Pariisin, jonka kaduille on maalattu 2 500 aluetta mikromobiilivälineiden pysäköintiä varten. Oslossa monet toimistotalot ovat luoneet pysäköintialueita sähköpotkulaudoille. Oslon kaupunki on myös vuokrannut 16 aluetta Voille sähköpotkulautojen pysäköintitelineitä varten.