Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Peter Vesterbacka hämmästelee Helsinki–Tallinna-tunnelin saamaa kritiikkiä: "Ei ole mitään Kiinan kommunistipuolueen salajuonta"

Yrittäjä Peter Vesterbacka ei ymmärrä, miksi kiinalaisten yhtiöiden syitä olla mukana hänen Tallinna–Helsinki-rautatietunnelihankkeessaan epäillään. – Ei tarvitse olla mitään hämärää tai epämääräistä syytä, miksi kiinalaiset yritykset haluaisivat olla mukana. Ei ole mitään Kiinan kommunistipuolueen salajuonta. Tämä on yhtiöille tuottava projekti, ja Suomi on Kiinassa houkuttava maa. Vesterbackan tunneliyhtiö Finest Bay Area Development allekirjoitti muutama päivä sitten aiesopimuksen maailman suurimpiin kuuluvan rakennusyhtiön China Railway Group Limitedin (CREC) kanssa. Kiinalainen valtionyhtiö on rakentanut pelkästään Kiinassa yli kahdeksantoista tuhatta kilometriä rautatietunnelia. Aikaisemmin Finest Bay Area Development on solminut 15 miljardin euron aiesopimuksen kiinalaisen rahoitusyhtiön Touchstone Capital Partnersin (TCP) kanssa. Puolet rahoituksesta aiotaan kuitenkin Vesterbackan mukaan hankkia, asenneilmastosta johtuen, muualta kuin Kiinasta. Lisää työperäistä maahanmuuttoa Vesterbacka harmittelee sitä, etteivät suomalaiset luota maahansa ja sen vetovoimaan. Vesterbacka sanoo, että jos ulkomaalainen yritys haluaa laittaa konttorin Suomeen, syytä ihmetellään suuresti. Lisäksi hän toivoo, että Suomen lainsäädäntö muuttuisi niin, että Suomeen voisi tulla enemmän työperäisiä maahanmuuttajia. Suomessa on hänen mielestään joillain aloilla erittäin suuri työvoimavaje, mutta työntekijöiden hankkiminen ulkomailta on hankalaa. Vesterbacka kertoo, että tunnelin rakentamistakin varten tarvitaan ulkopuolista työvoimaa. – Suomessa ja Virossa ei ole tarpeeksi työvoimaa tätä hanketta varten. Ei tänne olla tuomassa 10 000 tai 100 000 kiinalaista töihin, mutta sieltä tulee sen verran osaajia, kun tarvitsemme. Palkkaamme myös Suomesta työvoimaa. Asemien sijainti osa laajempaa kuvaa Finest Bay Developmentin tunnelisuunnitelma yhdistää Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin rakenteilla olevaan Baltian pikajunaan. Ensimmäinen pätkä Rail Baltica -junarataa pitäisi olla valmiina 2025. Vesterbacka sanoo, että hanke on osa suurempaa kokonaisuutta. Vesterbackan hankkeen päämääränä on se, että Suomesta pääsisi junalla vaikka Barcelonaan tai Berliiniin. Vesterbackan mielestä tunnelin suun ei tarvitse olla Helsingissä kaupungin keskustassa ja Tallinnassa vanhassa kaupungissa. Kymmenen–viidentoista minuutin matka julkisilla tunneliasemalle ei ole hänen mukaansa liian pitkä. – Esimerkiksi Pekingissä voi mennä 1–2 tuntia, että pääsee ruuhkassa mihinkään. Tämä hanke kannattaisi suhteuttaa globaaliin kuvaan. Radan valmistuminen riippuu poliittisista päätöksistä Vesterbacka kertoo, että Suomen puolen Ympäristövaikutusten arvioinnin ensimmäinen vaihe on tehty. Sen johdosta Finest Bay Area Developmentilla on paljon analysoitavaa materiaalia. Viron vastaavaa arviointia yhtiö ei ole vielä pystynyt tekemään, sillä Virossa selvitys vaatii alleen poliittisen päätöksen. Poliittista päätöstä ei Virosta ole vielä tullut. Ratahanke voi olla Vesterbackan mukaan valmis yhtiön antamassa aikataulussa eli vuonna 2024. Aikataulun pitäminen riippuu siitä, missä aikataulussa poliittiset päätökset tulevat. – Ei ole mitään syytä miksei tunneli voisi teknisesti valmistua vuoteen 2024 mennessä. Tietenkin hankkeessa voi mennä vaikka kymmenen vuotta, jos päätöksiä ei tehdä aiemmin. Ajatusta rautatietunnelin rakentamisesta Helsingin ja Tallinnan välille esitettiin jo 90-luvulla. Varsinaisesti rakennusmahdollisuutta alettiin selvittää 2008, kun silloiset Helsingin ja Tallinnan kaupunginjohtajat allekirjoittivat aiesopimuksen selvityksen tekemisestä. Esiselvitys valmistui 2015. Tällä hetkellä tunnelin rakennuttamisesta kilpailee vahvasti kaksi hanketta. FinEst Link on Helsingin ja Tallinnan kaupungin, Uudenmaan ja Harjun maakunnan sekä Suomen ja Viron liikenneministeriön virkamieshanke. FinEst Bay Area Project on Peter Vesterbackan ja tämän tunneliyhtiön yksityisrahoitteinen hanke. Viranomaisten hankkeessa tunneli kulkisi Pasilasta Tallinnan keskustaan. Tällä hetkellä Vesterbackan hankkeessa tunnelin suuaukko olisi Espoon Keilaniemessä. Espoosta juna kulkisi Tallinnan Ülemisten asemalle.