Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukija kommentoi liikenneministeri Timo Harakan lausumia lähijunaliikenteestä

Aamulehti haastatteli (14.7.) liikenneministeri Timo Harakkaa . Marinin hallituksen liikennepoliittiset tavoitteet ja keinot näyttävät olevan keskenään ristiriitaisia. Lähijunaliikenteen siirto Nyssen toimivaltaan ei vaadi satojen miljoonien rahoitusta nykyvolyymeillä eli M-junalla ja Haapamäen kiskobussiliikenteellä. Lakimuutos toimivallan siirrosta tarvitaan, mutta se on liikenne- ja viestintäministeriön oman valmistelun piirissä. Suurempi periaatteellinen ongelma on, että HSL-aluetta lukuunottamatta nykyhallitus on edellisen liikenneministeri Bernerin hyvin valmistellut uudistukset peruessaan hätäisesti julistanut, että kaikki muu junaliikenne järjestetään vapaan pääsyn open access -mallilla, ei tilaaja/tuottaja-mallilla. Jos tästä pidetään kiinni, ei Pirkanmaalla voi ajaa Nyssen tilaamaa liikennettä, koska julkinen tilaaja ja open access eivät yhdessä ole EU:n palvelusopimusasetuksen mukainen laillinen järjestämismalli. Kaukojunakilpailu Harakan mukaan avataan, mutta kansallista kalustoyhtiötä ei tule. Kuitenkin sopivan kaluston puute muilla kuin VR:llä muodostaa korkean alalletulon kynnyksen kilpailijoille. Käytännössä kilpailua ei tule, koska näillä ehdoilla Suomi ei ole houkutteleva maa tulla kilpailemaan valtionyhtiön kanssa, jolla on iso kassa ja vastikään monopolivoittojen avulla uusittu kalusto. VR:llä on yli jäänyttä vanhaa kalustoa niin paljon, että siitä riittäisi kilpailijoidenkin käyttöön, ellei VR romuttaisi sitä estääkseen kilpailun syntymisen. Hallituksen linja on toistaiseksi selkeytymätön. Markkinoiden avaamista luvataan, samoin lähijunaliikennettä Pirkanmaalle. Valitulla open access -järjestämismallilla ja ilman kalustoyhtiötä näitä ei kuitenkaan voi saavuttaa. Mitään logiikkaa tässä on vaikea nähdä, ellei sitten ideologista halua estää kilpailun syntymistä VR:lle. Silti jo EU:n 4. rautatiepaketti edellyttää, että kilpailu rautateillä avataan – kuluttajien ja veronmaksajien eduksi. Kirjoittaja on ekonomi ja toinen Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmän perustajista.