Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Työelämä tarvitsee kaikkialle lisää opettajia

Professioammatti, sanovat monet nyökytellen, kun puheeksi tulee opiskelu opettajalinjalla kouluasteesta tai opetettavasta aineesta riippumatta. Yliopistollinen opettajankoulutus antaa puheterapeutin, lääkärin ja psykologin koulutuksen ohella selkeän päämäärän, jota kohti tehdä työtä: jotta tutkintotodistus kädessä olisi mahdollista työllistyä opettajaksi tekemään itselle merkityksellistä työtä. Olen itse kahden tutkinnon suorittaja. Opiskeltuani historian ja yhteiskuntaopin aineenopettajan opinnot päädyin aloittamaan opinnot myös toisessa tutkinto-ohjelmassa, kauppatieteissä, tavoitteenani maisterin tutkinto yrityksen johtamisen opintosuunnasta. Kauppatieteen opinnot tietysti vahvistavat substanssiosaamista historian ja yhteiskuntaopin piirissä, mutta tavoitteenani tutkinnolle ei ole laajentaa osaamista opettajana, vaan avata uusia mahdollisuuksia työelämässä opettajuuden rinnalle. Elinikäisestä oppimisesta ja täydennyskoulutuksesta puhutaan jatkuvasti, ja nuoria kehotetaan opiskelemaan useita ammatteja elämänsä aikana. On keskusteltu paljon opettajien muuttuvasta työympäristöstä, uupumuksesta ja hakijamäärien laskusta. Moni päätyy vaihtamaan alaa, eikä välttämättä osaa heti sanoa, mitä hyötyä laaja-alaisista opinnoista on uudella alalla tai opinnoissa, joissa oma ammatillinen minä ja identiteetti täytyy löytää uudelleen. Keskusteluissa muiden kauppatieteiden opiskelijoiden kanssa on käynyt selväksi, että pedagogisten opintojen suorittaminen on kauppatieteiden tutkinto-ohjelman sisällä harvinaisuus. Siispä aikaisemmissa opinnoissani hankkima ymmärrys ja osaaminen kasvatuksesta, koulutuksesta ja opettamisesta on jotain, jolla CV-vertailussa on mahdollista saada etua muihin nähden. Sillä mitä johtaminen, konsultointi, asiakastapaamiset, lobbaaminen ja erilaisten infotilaisuuksien, koulutusten ja palaverien pitäminen ovat, elleivät pohjimmiltaan samaa koulutus- ja vaikutustyötä, jota opettajat joka päivä ammatissaan eri kouluasteilla toteuttavat? Opettaja on hyvä ammatti, mutta mikäli sitä joskus päätyy vaihtamaan, jää tutkinnosta käteen paljon muutakin kuin ymmärrys koulun arjesta ja lasten ja nuorten kasvun tukemisesta. Opettajakoulutetun osaamisprofiilissa on rautaista pedagogista osaamista, sosiaalisia taitoja, kykyä mukautua, improvisoida, ja esiintyä sekä työskennellä aikapaineen ja valvovien silmien alla mitä erilaisimpien ihmisten kanssa. Eivätkö nämä juuri ole niitä taitoja, joita moderni työelämä edellyttää, alasta riippumatta? Työelämä tarvitsee lisää opettajia. Ei pelkästään kouluihin vaan monipuolisesti yhteiskunnan eri aloille. Sillä opettajilla on ymmärrystä kasvusta, kehityksestä ja tulevaisuudesta. Joten riippumatta siitä, mitä aiot tehdä isona, harkitse todella opettajaopintoja. Vaikka et löytäisi itseäsi kymmenen vuoden päästä koulusta opettamasta, olet saavuttanut osaamista, jota arvostetaan ja kunnioitetaan työelämässä. Kirjoittaja toimii Tampereen yliopiston ylioppilaskunnassa Treyssä.