Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelaisvaltuutettu summaa: Kouluilta onnistui digiloikka, mutta ruokahuolto teki mahalaskun

Olimme 17.3. tuntemattoman kynnyksellä, valtioneuvoston linjatessa peruskoulujen siirtymisestä etäopetukseen. Mitä tapahtui digitalisaation hyödyntämisessä oli sellaista, mitä opetushallinnon virkamiehet eivät olisi osanneet suunnitella vuosikymmeneen. Teams- ja Zoom -kokoukset käynnistyivät vain päivien harjoittelun tuloksena. Viestintäkanaviksi valikoituivat käyttäjäystävällisimmät virallisesti päätettyjen sijaan. Opettajat uskomattomalla tavalla löysivät keinoja tukea ja kannustaa oppilaitaan niin ryhmissä kuin henkilökohtaisesti ilman fyysistä kanssakäymistä. Kriisitilanne poisti rajoitteet työkalujen ja menetelmien käyttämisestä. Itseohjautuvia pienet harvemmin kuitenkaan ovat ja opettajien ponnistuksista huolimatta tilanteesta kärsivät lapset, jotka eivät kotoa ohjausta ole saaneet. Vastakkaisen muutoskyvyn tilanteessa osoitti koululaisten ruokahuolto. Kesti yli kuukauden, että etäopetuksessa oleville tuli noudettavaksi ruoka-annoksia. Silloinkin puhuttiin ruoka-avusta, kunnes kaupunginhallituksessa käytiin keskustelu, että kouluruoan tarjoaminen ei ole sosiaaliturvaa. Ruoka-annokset ovat olleet riittämättömiä laadullisesti ja määrällisesti. Niille, joille kouluruoka on ainoa kunnon ateria arjessa, tilanne on ollut katastrofaalinen. Muille kuin lapsille tuskin kehdattaisiin tarjota seuraavan päivän lounaaksi ainoastaan kauhallinen toissa päivänä keitettyä puuroa. Tuoteselostuksista on selvinnyt, että Pirkanmaan Voimia käyttää kalkkunalastuja, joiden alkuperämaa on EU. Suomalainen siipikarjakin on liian kallista lapsille. Näkemykseni perustuu Wivi Lönnin koulun 1- ja 2-luokkalaisten opetuksen seurantaan, mutta vastaavaa on ymmärrykseni mukaan tapahtunut halki Suomen. Tulevaisuutta ajatellen olisi tärkeää, että selvitetään erilaiset kriisin aikana kehitetyt tai käyttöönotetut digitalisaatiota hyödyntävät opetusmenetelmät ja sovellettaisiin niitä laajasti käyttöön. Myöskin lasten ruokahuolto on syytä turvata huomattavasti nykyistä paremmin tulevissa kriiseissä. Kirjoittaja on Tampereen kaupunginvaltuutettu (kesk.) ja kaupunginhallituksen jäsen.